Вчора у Києві розпочалися переговори між Іраном та Україною про компенсації за збиття літака української авіакомпанії в небі над Тегераном 8 січня. Іранська сторона погодилася, що цю катастрофу потрібно розслідувати прозоро та неупереджено. Про це під час останнього брифінгу повідомив очільник МЗС Дмитро Кулеба.
Він розповів, що переговори тривали 11 годин і закінчилися пізно ввечері.
"Ми відзначаємо налаштованість на розв’язання проблеми, за якою прибула іранська делегація. Є згода, що необхідне прозоре неупереджене розслідування", - сказав Кулеба.
Очільник МЗС заявив, що є перші результати цих переговорів:
- Іран включився в переговорний процес щодо встановлення всіх обставин трагедій, притягнення всіх винних до відповідальності та виплати компенсацій;
- Іран погодився виконати всі свої зобов’язання відповідно до міжнародної конвенції з безпеки авіації;
- Україна домовилася з іранською стороною, як структурувати переговорний процес: говоритимуть слідчі, технічні експерти, юристи.
"На основі цієї інформації можна буде підраховувати суми збитків. Точніше, - компенсації. Відповіді, якою наразі буде сума компенсацій наразі немає. Сума не береться з неба, не береться з голови. Вона є результатом врахування всіх чинників", - додав Кулеба.
Нагадаємо, 20 липня влада Ірану доставила «чорні скриньки» збитого літака в Бюро розслідувань та аналізу безпеки цивільної авіації Франції на розшифровку. На експертизі будуть присутні фахівці з України, Канади й інших країн, громадяни яких загинули в авіакатастрофі.
Boeing 737 розбився вранці 8 січня. Літак було збито двома ракетами класу «земля – повітря» ЗРК «Тор-М1» російського виробництва. Зенітно-ракетний комплекс належить КВІР.
В авіакатастрофі загинули 11 громадян України – двоє пасажирів і дев'ять членів екіпажу. Крім українців на борту літака перебували громадяни Ірану, Канади, Німеччини, Великої Британії, Швеції та Афганістану: загалом 176 осіб.
Спершу Іран заперечував свою причетність до катастрофи, одразу ж заявивши про технічну несправність літака. Однак 11 січня командувач аерокосмічними силами КВІР Амір Алі Хаджизаде взяв на себе всю відповідальність за катастрофу. Згідно з офіційною версією, цивільний борт збили помилково.
Україні важливо знати правду про те, що призвело до трагедії рейсу PS752. Це була ненавмисна помилка оператора ЗРК «Тор-М1» або ж загибель людей стала результатом зовнішнього втручання в систему управління? І якщо останнє є правдою, то хто стоїть за цим зовнішнім втручанням?
«Відповіді на ці питання також можуть вплинути на визначення провини Ірану або іншої країни і, відповідно, на розмір компенсації», - пише в своїй статті оглядач відділу міжнародної політики ZN.UA Володимир Кравченко. Докладніше – у матеріалі автора «Іранська місія».