У липні Верховна Рада ухвалила за основу законопроєкт №5655 про реформу містобудування. Зокрема, документ передбачає ліквідацію Державної архітектурно-будівельної інспекції та цифровізацію дозвільних процесів. Однак, по суті такої електронної системи виникають запитання, заявила заступниця голови Архітектурної Палати Національного союзу архітекторів України Анна Кирій в інтерв’ю ZN.UA.
«У частині ліквідації ДАБІ та введення електронної системи в нас немає претензій. Та ось по суті цієї системи — є, і великі. Плюс — не втратили актуальності питання якості містобудівної документації», – зазначила Кирій.
І це камінь у город місцевої влади. Але в цій частині законопроєкт №5655 взагалі не працює. Жодних механізмів, здатних примусити той-таки Київ ухвалити генплан, у влади немає. Зокрема, законопроєкт №5655 включається тільки на вузенькій ділянці ДАБІ і, як з'ясувалося, завдає прицільних ударів по архітекторах
«Але антикорупційні механізми на місцевому рівні були заявлені ще 2011 року, коли прийняли закон про регулювання містобудівної діяльності. Там чорним по білому було написано, що не можна видавати містобудівні умови та обмеження, якщо немає затвердженої містобудівної документації», – зазначила Кирій.
Вона пояснила, що мова йде про випадки, коли немає генплану, або іншої містобудівної документації. І тоді, за словами Кирій, всі на місцях нібито кинулися цю документацію розробляти.
«Однак фішка в тому, що платили і платять за це переважно самі забудовники, а не місцева влада. А хто платить, той і замовляє музику. У результаті, все це перетворилося на нескінченний процес, коли генплани минулого століття постійно доопрацьовуються й уточнюються. І саме з цього треба було розпочинати реформу містобудування. З написання містобудівного кодексу, про який усі говорять, але якого ніхто в очі не бачив», – вказала заступниця голови Архітектурної Палати Національного союзу архітекторів.
Кирій заявила про те, що господарем в місті має бути громада, а не забудовник. А отже — міська влада, мер і депутати, яким громада делегувала представляти свої інтереси. Вона пояснила, що потрібно, аби будь-який архітектор, взявши детальний план території, побачив: «Ага, тут у мене має бути школа, тут дитсадок, неподалік парк...». І тоді, як зазначила Кирій, архітектори б працювали із тим, що вже схвалили люди. А на об'єкт не заходили б активісти з вилами та не валяли парканів.
Вона додала, що бізнес архітектора-проєктувальника не передбачає жодних хабарів. Це робота з містом і з об'єктом. Однак зараз у цій сфері діє правило, скажи мені, хто твій клієнт, і я скажу тобі, хто ти.
«Ми змушені розділяти репутаційні ризики із забудовниками, у тому числі й непорядними. Навіть коли тобі доводиться відмовлятися від авторства, якщо забудовник спотворив твій проєкт, сам забудовник не завжди квапиться в ДАБІ замінити твоє прізвище на прізвище іншого архітектора. У цій точці лежить ідеологічний запит не так на нову, вирвану з контексту описаного вище ланцюжка, реформу, як на продовження вже розпочатого. На виконання вже прийнятих законів, які мають підкріплюватися необхідними новими законами та підзаконними актами. Ліквідація ДАБІ — це точковий, а не системний удар по корупції», – підсумувала Кирій.
З Анною Кирій поспілкувалася редакторка відділу політики ZN.UA Інна Ведернікова.
ZN.UA уважно стежить за долею законопроєкту №5655, презентованого владою як глобальна «супер-реформа, що раз і назавжди поховає корупцію в ДАБІ та містобудівній сфері». Свою різку думку з приводу законопроєкту висловив профільний експерт Георгій Могильний. Розвіяла «міфи» упереджених критиків основний стейкхолдер реформи голова профільного підкомітету Олена Шуляк. Багато наших побоювань своїм інтерв'ю ZN.UA підтвердив і міністр розвитку громад та територій Олексій Чернишов.