Питання федералізації для України перестало бути актуальним, вважає експерт в галузі місцевого самоврядування Юрій Ганущак.
"Федералізація просто перестала бути актуальною: заміна центрального самодержця на регіональних князьків, що є хворобою пострадянських територій, сьогодні не радує. А з прийняттям Бюджетного кодексу, що передбачає наскрізні міжбюджетні відносини між центром і органами місцевого самоврядування, - це взагалі крок назад", - зазначив він у своїй статті для "Дзеркала тижня. Україна".
Експерт нагадав, що керівництво країни вже задекларував намір здійснити децентралізацію влади швидко і рішуче. "Хоча зміст у поняття "децентралізація" вкладається різний. Найчастіше її трактують як протилежність демонізованою федералізації. Хоча децентралізація в дійсності є продовженням демонополізації публічної влади", - підкреслив Ганущак.
На його думку, поверхнево було б зводити реформу тільки до розширення повноважень місцевої влади, навіть із закріпленням додаткових дохідних джерел.
"Це тільки один із компонентів побудови територіальної організації влади зі збалансованою тріадою: повноваження-ресурс-відповідальність. Найвагоміша складова реформи - розподіл повноважень між державою та місцевим самоврядуванням", - підкреслив експерт.
За його словами, вищезгадана проблема призначення голів місцевих державних адміністрацій вирішується просто і органічно - люди обирають місцеву владу, яка формує виконавчі органи, а ось державні функції на території виконує представник центральної влади.
"Одна з цих функцій - контроль легітимності рішень органів місцевого самоврядування, а саме - відповідність їх закону, а не доцільності. І реакція на зловживання місцевої влади повинна бути швидкою і невідворотною. У глави адміністрації є місяць на те, щоб проаналізувати акт органу місцевого самоврядування на законність, зупинити його і подати в суд. Упустив час - далі може звертатися вже як приватна особа. Якщо взяв за звичку опротестовувати всі акти поспіль - чекай поразки в суді і падіння авторитету центральної влади, за що в Києві не похвалять. Звичайно, можна згадати, що суди часто чутливі до побажань влади, але в даному випадку буде розглядатися позов одного органу влади до іншого. І відкритість і прозорість процесу коли-небудь таки розчистить замулене корупцією русло судочинства. Досвід країн, що впровадили таку систему, зокрема Польщі та Франції, свідчить: півроку діяльності новообраного органу самоврядування досить, щоб він опанував мистецтвом не виходити за межі законодавчого русла", - вважає експерт.
Докладніше читайте в матеріалі "Децентралізація: вікно політичних можливостей не довго буде відкрито". !zn
Читайте також:
Експерт запропонував "нульовий варіант" при вирішенні проблеми бюджету Києва
Експерт: Київ як столиця потребує кардинальної зміни системи управління