Схоже, якщо в Україні найближчим часом не запрацює єдиний державний орган у справах мігрантів, а також не буде ухвалений закон про міграційну службу, представникам владного олімпу все-таки доведеться змістити центр перманентної мовної дискусії зі слов’янської групи на тюркську сім’ю мов, семітську чи якусь іншу. Нарешті замислившись і про те, чому час від часу іноземці влаштовують перестрілки на столичній Троєщині й вогнем чистять ринки на Шулявці.
Прокуратура Києва днями дійшла глибоких висновків за результатами комплексної перевірки становища нелегалів у столиці.
Як випливає з матеріалів перевірки, якими поділився з «ДТ» прокурор столиці Євген Блажівський, вагому частину злочинів чинять особи, які прибули до столиці з-за кордону. Понад те, кількість скоєних ними злочинів із року в рік зростає. Міркуйте самі. Якщо в 2004 році на рахунку іноземних громадян було 133 злочини, то в 2007-му — 607 випадків. Кількість адміністративних правопорушень, вчинених цією групою осіб, також збільшується: 2006 рік — 6059 фактів, 2007-й — 9867, а в першому кварталі 2008 року вже 3076. Столиця, безумовно, відчуває найбільше навантаження з боку нелегальних мігрантів, яких у 2007 році було виявлено 2292, або кожний шостий у країні (у 2007 році в Україні виявлено 13489 нелегалів). Найбільшу кількість таких порушень скоюють вихідці зі східноазійських країн — Азербайджану, Грузії та Китаю.
У той час як ледь не на кожному розі звучать заяви політиків, що «ми вирішимо проблеми іноземних мігрантів в Україні, не дозволивши зробити з європейської країни прохідний двір», суспільство спостерігає зовсім іншу картину — потік мігрантів збільшується, а кількість злочинів, скоєних ними, зростає. Чому? Погано працює міліція?
Насправді видимість роботи імітує вся державна машина. А в ланцюжку відомств, які держава тією чи іншою мірою наділила повноваженнями в цій сфері, — і МВС, і державні адміністрації, і СБУ, і служба зайнятості, і міністерство освіти... У семи няньок дитя без ока. І це класична ситуація для сучасної України. Яка, до речі, не відмінила свій «переможний» похід до Європи. Лише кілька прикладів з історії боротьби з нелегалами перелічених вище структур.
По-перше, МВС, законом про міліцію покликане забезпечувати належний контроль за виконанням іноземцями правил в’їзду, виїзду і перебування в Україні. Перелік функцій, які мають виконувати всі без винятку підрозділи відомства, можна розтягнути ще на кілька абзаців. І що?
— У той час як Україна посідає четверте (!) місце у світі з внутрішньої та з зовнішньої міграції населення, а кількість неврахованих мігрантів перевалила за мільйон, та сама ДАІ, приміром, у 2007 році не склала жодного протоколу щодо водіїв, котрі перевозили б нелегальних мігрантів, — каже прокурор Блажівський. — А в 2006 році таких фактів було виявлено лише два. Дільничні інспектори традиційно забувають перевірити, чи виїхав із країни іноземець, в якого закінчився термін перебування на території України і який внаслідок цього поповнив численні ряди нелегалів. Також практично в усіх районах столиці ми зафіксували факти, коли за наявності всіх доказів скоєного порушення працівники міліції не порушують адміністративних справ, у результаті чого іноземці уникають передбаченої законом відповідальності.
Цікава ситуація і з найбільш дійовим способом боротьби з нелегалами — виселенням їх із території країни. Відповідно до статистики, у 2007 році іноземними громадянами скоєно 9867 адміністративних правопорушень, а підрозділами МВС у столиці протягом цього самого року прийняті рішення про виселення лише 2292 чоловік. І це попри те, що підстав для застосування даної санкції для ще 7575 (!) іноземців предосить. Понад те, часто рішення про добровільне виселення з країни не приймається навіть після тривалого, офіційно встановленого, незаконного перебування іноземного громадянина на території України. Не менш дивними в усій цій історії видаються факти, коли та сама міліція примусово, очевидно, у гонитві за якимись ефемерними показниками, направляє матеріали в суд, вимагаючи примусового виселення людей без достатніх на те підстав. Для створення видимості ефективної роботи складаються протоколи про адміністративні правопорушення на осіб похилого віку й навіть дітей (!), котрі не досягли віку, який дозволяє притягати до адміністративної відповідальності. Про яку координацію зусиль підрозділів МВС у цьому разі взагалі можна казати?!
По-друге, державні адміністрації. За свідченням прокурорів, які брали участь у перевірці, у Києві, приміром, повноцінне Головне управління зі справ національностей і релігій (туди ж закладені й проблеми мігрантів) запрацювало тільки з березня 2008 року. Доти функціонувало Управління зі справ національностей і міграції, яке, відповідно до свого положення, займалося чим завгодно, але тільки не справами міграції. Тільки після нашого протесту положення вже нового управління було приведене у відповідність із чинним законодавством. Та й це не врятувало ситуацію. У результаті перевірки було з’ясовано, що в тій самій Дніпровській адміністрації столиці, приміром, узагалі немає чиновника, відповідального за напрям, який нас цікавить. Як немає і жодної букви в бюджеті, що наказує витратити на проблеми мігрантів бодай копійку.
По-третє, СБУ. З одного боку, у рамках наданих законом повноважень служба протягом 2006—2007 рр. припинила функціонування 15 каналів незаконної міграції. Внаслідок чого було порушено вісім кримінальних справ. П’ять чоловік у 2006 році були виселені з території України. З другого боку, під час перевірки законності використання наданого СБУ права ухвалення рішень про виселення виявилося, що деякі з них ухвалені передчасно, без достатньої кількості доказів, які підтверджують факт порушення іноземцем або особою без громадянства законодавства України. Що, безумовно, ще один тривожний сигнал.
По-четверте, ВНЗ столиці.
— Сьогодні там навчається чимало іноземців, у котрих немає медичних довідок про стан їхнього здоров’я, відсутність у них інфекційних захворювань, інших обов’язкових документів (страхового поліса, квитка на зворотний шлях), — продовжує прокурор. — Не менш тривожним є і той факт, що на підставі легально отриманих запрошень на навчання до Києва приїжджають іноземці, котрі й не збираються тут навчатися, а використовують країну як транзитний плацдарм до країн Західної Європи чи для нелегального працевлаштування в нас. Зокрема із запрошених у 2007 році на навчання в Київський міський медичний коледж 52 іноземців 35 у навчальному закладі так і не з’явилися. З 88 запрошених до Університету харчових технологій безвісти зникло 37 чоловік. Насправді список довгий, і скільки таких громадян у нас у країні, напевно не знає ніхто. Як, утім, залишається таємницею й те, куди вирушають іноземці, які все-таки здобули освіту в нашій країні. ВНЗ про це не доповідають органам. І самі не цікавляться. Приміром, із 110 іноземних студентів Національного медичного університету імені Богомольця, які у 2007 році закінчили навчання або були відраховані, 11 залишилися в столиці, згодом п’ятеро з них судом притягалися до відповідальності за скоєння адміністративних правопорушень.
І, нарешті, по-п’яте, перевіряючі зазначили пасивну позицію Київського центру зайнятості. Маючи широке коло повноважень і арсенал дійових заходів, спроможних впливати на посадових осіб підприємств, які порушують міграційне та трудове законодавство, інспекція центру максимально спростила свою роботу. Фахівці центру виявляли лише формальні та однотипні порушення встановлених правил працевлаштування іноземців. Ретельних перевірок документів, поданих роботодавцями для одержання дозволів на працевлаштування іноземців, не здійснюється. Тому в Україні сьогодні можуть працювати й іноземні лікарі без документів, і кухарі тощо.
Яка ж роль прокуратури в усій цій історії? Також маловиразна. За словами самого керівництва, служба проводила свій нагляд за роботою міліції та інших структур лише епізодично. У деяких районних прокуратурах столиці, як і в державних адміністраціях, немає навіть закріплених за цим напрямом працівників.
Що ж до міліції. Два інспектори в тому самому Шевченківському районі столиці, що входять до вертикалі департаменту зі справ громадянства, імміграції і релігії МВС, навряд чи можуть потягти весь цей вантаж, включаючи відповідальність безпосередньо МВС, ВНЗ, служб зайнятості. Через лише одну банальну причину — відсутність потрібних тисяч у бюджеті МВС — ці інспектори також не в змозі виселити з країни й потрібну кількість тисяч нелегалів. І тут ми вже не кажемо про будівництво спеціальних центрів для утримання мігрантів та інших атрибутів, як це заведено у країнах, що цивілізовано підходять до вирішення цього справді непростого питання.
Насправді факти, які прокуратура вирішила зробити надбанням громадськості (докладніше про результати перевірки читайте в наданих прокуратурою документах на сайті «ДТ»), свідчать про одне — цілковиту відсутність координації розв’язання проблеми на державному рівні. Україні справді потрібний єдиний спеціальний державний орган із широкими повноваженнями, завданнями, бюджетом і чітким законом. До речі, про створення такого органу йдеться в березневому указі президента «Про заходи щодо реформування системи органів МВС». І це невідкладно.
Скільки таких «невідкладних заходів», запропонованих країні і президентом, і Кабміном, і опозицією, зависнули на гачку необов’язковості наших політичних еліт, які перманентно сваряться... Яка там боротьба з мігрантами... Проте конче потрібно щось робити. За цієї ситуації вже навряд чи варто повставати проти припливу мігрантів — це загальносвітова тенденція, яка, коли подивитися практично, може принести додаткові робочі руки. Краще навчитися грамотно керувати процесом. І це стосується як захисту прав громадян України, котрі потерпають від злочинів із боку приїжджих, так і прав самих іноземців, котрі, навіть набувши легального статусу, навряд чи почуваються в нашій країні комфортно і захищено.