Дитячі «забавки» із зеленим змієм

Поділитися
Уже навіть дев’ятирічні діти потрапляють до токсикологічного відділення у стані гострого алкогольного отруєння.

Весна багата святами, що відзначаються в сімейному колі, - Великдень, Першотравень, День Перемоги. Чудова традиція, якби не одне «але» - в такі дні країна споживає у п’ять-сім разів більше алкогольних напоїв, ніж зазвичай. І найприкріше те, що дорослі наливають не лише собі, а й неповнолітнім дітям - свято, мовляв.

На жаль, багато підлітків п’ють і в будні. За даними ЮНІСЕФ, українські школярі вперше куштують алкогольні напої у 13-15 років. Дослідження показало, що за останні п’ять років неповнолітні набагато раніше стали пробувати тютюн, алкоголь і наркотики. Понад 15% опитаних стверджують, що почали це робити ще в десятилітньому віці. Кожен третій старшокласник мінімум раз на тиждень піднімає собі настрій з допомогою алкогольних напоїв.

А після того багатьох з них «тягне» на подвиги.

Київські підлітки відірвалися від ігрових автоматів роздратованими - програли всі гроші. Були вже напідпитку, хотілося свята, а кишені порожні. Вирішили його продовжити за рахунок чоловіка, який трапився їм дорогою, - оточили, повалили на землю, побили, забрали гроші і мобільний телефон. Після того жертву, ні, не залишили на тротуарі, а підвели… щоб укинути в каналізаційний люк неподалік. Аби остаточно поліпшити настрій, шпурляли в жертву каміння - і раділи, коли з глибини чулися зойки. Наступного дня, наче нічого й не сталося, пішли на уроки. Важлива деталь - компанія була дівочою.

Статистика правопорушень свідчить, що неповнолітні під дією алкоголю скоюють злочини з особливою жорстокістю. Столична прокуратура останнім часом приділяє цій проблемі велику увагу, намагаючись не лише виявити взаємозв’язок між уживанням алкоголю та дитячою злочинністю, а й визначити коло державних служб і відомств, які повинні активно долучитися до боротьби з дитячим алкоголізмом.

«Понад 10% злочинів діти скоїли у стані алкогольного сп’яніння, - коментує ситуацію Олеся Волошина, начальник відділу захисту прав і свобод дітей прокуратури міста Києва. - Ми проаналізували статистику - у нас майже 40% дітей віком 14–18 років систематично вживають алкогольні напої. І ця вікова група постійно молодшає. Злочини, вчинені в стані алкогольного сп’яніння, вирізняються тим, що дуже жорстокі, агресивні, цинічні. За рік було скоєно 45 таких злочинів - це вбивства, напади із завданням великої кількості ножових поранень тощо.

У кожному випадку необхідно дізнатися, хто з дорослих підштовхнув дитину до таких драматичних дій. Хто налив їй алкогольного напою? Не зупинив, коли вона, хильнувши, йшла шукати пригод? На жаль, не зафіксовано жодного факту порушення органами МВС кримінальної справи проти дорослого, котрий таким чином втягнув дитину у злочин.

- Який вирок загрожує неповнолітнім за такі тяжкі злочини, як убивство, ножові поранення?

- Позбавлення волі строком до 15 років. Спочатку відбуватимуть покарання в колонії для неповнолітніх, а коли виповниться вісімнадцять, переведуть до дорослої.

Лише за два місяці нинішнього року зафіксовано п’ять злочинів, які скоїли неповнолітні у стані алкогольного сп’яніння. Іноді діти виправдовуються: мовляв, п’ють задля хоробрості, сміливості, а насправді стають цинічними, занадто розкутими, нахабними, при цьому дівчата не відстають від хлопців».

Не кожен дорослий знає «свою міру», а що вже казати про дітей! Ще кілька років тому лікарі лише теоретично знали, як треба виводити дітей зі стану алкогольного отруєння, а нині кожне свято підкидає таких пацієнтів. Протягом 2010 року до столичних лікарень було госпіталізовано 98 неповнолітніх з ознаками гострого отруєння алкоголем. Торік таких уже було 134, до речі, дівчат навіть більше, ніж хлопців. Початок нинішнього року теж не віщує нічого доброго - лише до Українського дитячого центру клінічної токсикології ( що в лікарні «Охматдит») протягом святкового тижня привезли 15 підлітків з гострим отруєнням алкоголем. За словами фахівців, прогнози дуже песимістичні - деякі діти вже стали «постійними клієнтами», і, попри всі фізичні страждання, що їх спричиняє отруєння, вони не збираються відмовлятися від згубної звички. Прихована й відкрита реклама алкогольних напоїв, зокрема пива, настільки в’їлася у свідомість підлітків, що вони навіть уявити не можуть свята чи дозвілля без спиртного. За словами лікарів, уже навіть дев’ятирічні діти потрапляють до токсикологічного відділення у стані гострого алкогольного отруєння. А їхні родичі стоять на своєму: «Яке алкогольне отруєння? Він же лише пива випив! Мабуть, харчі були неякісними».

Кажуть, траплялися випадки, коли підліток пив пиво, аж доки не падав на місці. У подібних ситуаціях порятунок залежить від того, наскільки швидко довезуть його до лікарні. І від того, які висновки зробить не лише малолітній любитель хмільних напоїв, а й суспільство, яке сьогодні непробачно байдуже спостерігає за тим, що відбувається з дітьми.

«Законом чітко заборонено реалізовувати пиво неповнолітнім, але в столиці особливих обмежень не помітно, - ділиться висновками Олеся Волошина. - Якщо міліція виявила, що дітям продали алкогольні напої, вона повинна скласти адміністративний протокол на того, хто це зробив. Чи впливає це на порушника? Скоріше за все - ні, адже штраф невеликий, здається, 170 гривень. Хіба цим когось налякаєш? Інша річ, коли кримінальна міліція направляє матеріали до податкової служби, яка видала ліцензію на продаж алкоголю. За таке порушення податкова може, чи навіть повинна, анулювати ліцензію. А це вже серйозно.

- Хоча б один такий факт зафіксовано?

- Порушення фіксують. Але проблема в тому, що міліція не поспішає направляти документи до податкової служби, зазвичай обмежується притягненням до адміністративної відповідальності.

- Найчастіше алкогольні напої неповнолітні купують у кіосках неподалік школи, коледжу, інституту. Чи проводяться перевірки того, наскільки близько до навчальних закладів розташовані згадані точки продажу?

- Остання перевірка була 2010 року. А починаючи з 2011-го вже немає норми закону, яка б установлювала таку відстань.

- А куди вона поділася?

- Закон передбачав, що місця, де заборонено реалізовувати алкоголь, можуть визначати органи місцевої влади. У нас було рішення Київради, яка затвердила таку відстань - 100 м від навчального закладу. Однак Верховна Рада внесла до законодавства зміни, і цю норму вилучили. Тепер немає жодного обмеження.

- У розвинених країнах законодавство чітко регулює, коли, де і як можна рекламувати алкогольні напої. На жаль, у нас із цим величезні проблеми.

- Згідно з нормами законодавства, паралельно з рекламою алкоголю повинна працювати і соціальна реклама, яка пропагує здоровий спосіб життя. Для цього кожен рекламодавець зобов’язаний переказувати до держбюджету 5% від суми коштів, витрачених на рекламу алкогольних напоїв. За ці гроші держава повинна здійснювати соціальну рекламу, заохочувати громадян до здорового способу життя, відмови від шкідливих звичок.

Стягувати ці кошти повинна податкова служба. Торік, за офіційними даними, 53 великі підприємства займалися виробництвом, реалізацією або імпортом алкоголю, однак лише п’ять із них сплатили кошти на соціальну рекламу. Всього 5 із 53! Столиця отримала від них аж… 190 тисяч гривень. Що можна зробити на ці гроші? Хіба що розмістити зо два білборди, про трансляцію соціальної реклами на телеканалах навіть не йдеться. Адже решта компаній нічого не сплатила!

Це триває не один рік, і не лише в столиці. Дані за 2009 рік свідчать: рекламодавці алкогольних напоїв не відрахували на соціальну рекламу жодної копійки, наступного року держбюджет отримав від них… 90 тисяч гривень. І це в масштабах усієї країни!

Ми вирішили з’ясувати: а скільки коштів на соціальну рекламу недоотримав Київ? Проаналізувавши відповідні документи, встановили, що за рік на рекламу алкогольних напоїв було витрачено понад півмільярда гривень. Відрахування на соціальну рекламу мали б скласти майже 30 млн. гривень.

- Столиця тим, хто їй заборгував, - усім пробачає?

- Ні. За вказівкою прокурора Києва Анатолія Мельника, органи податкової служби зобов’язані провести перевірки суб’єктів господарювання, які здійснюють виробництво або спеціалізуються на реалізації алкогольних та тютюнових виробів, на предмет повноти сплати вказаних відрахувань. Кошти на соціальну рекламу, які недоотримав держбюджет, стягуватимуться через суд, як і передбачено законом. Ці гроші не будуть зайві для Києва, бо столиця гостро потребує соціальної реклами та пропаганди здорового способу життя, що допоможе боротися з дитячим алкоголізмом».

Звісно, вихованням дітей насамперед мусить займатися сім’я. Але ж і держава не повинна стояти осторонь цієї проблеми, перекладаючи відповідальність лише на батьків. У нас немало служб і відомств, які розробляють і затверджують правильні програми, однак показники дитячого алкоголізму в Україні зростають такими темпами, що вже лякають Європу. Здається, ще торік мало хто в столиці ризикував випити пляшку пива на вулиці в людному місці. Пам’ятаєте, його навіть продавали у паперових пакетах? Хто сьогодні пам’ятає про ці обмеження і, головне, - про заборону?! Заради цікавості, порахуйте, скільки юних жителів та гостей столиці зустрінете в центрі з пивом у руках, скажімо, за півгодини?..

У парку Шевченка, що в самісінькому серці Києва, у весняну днину яблуку ніде впасти - його територію окупували кіоски, ятки й столики, оформлені у рекламних стилях відомих торгових марок пива. Час від часу в місті проводяться акції, в рамках яких на вітринах з’являються оголошення: «Я не продаю алкоголю до 18 років!», однак у парку таких немає. Очевидно, продавці вважають себе вільними від будь-яких норм і обмежень, тож коли посеред дня до кіоску (прикрашеного синіми прапорцями з назвою пива) підійшли підлітки, вони безперешкодно купили хто банку, хто пляшку дорослого напою. Довкола парку - університетські корпуси, студентські бібліотеки, коледж, дитяча лікарня. Цей МАФ притулився біля самісінького дитячого майданчика - доки діти спускаються з гірки, мами й тата можуть підняти настрій, прикладаючись до пляшки.

Такі кіоски, вважають правоохоронці, - перша сходинка на шляху до дитячого алкоголізму. У супермаркетах підлітки не ризикують купувати спиртне - там охорона, відеоспостереження, касир, який боїться втратити роботу. А в кіосках - ні відеокамер, ні чеків, ні відповідальності, тому й припадає на них майже 99% порушень. І трапляються вони не лише на вулицях, а навіть у тих державних установах, які повинні виховувати дітей та пропагувати здоровий спосіб життя. Так, за повідомленням прес-служби прокуратури Києва, «під час перевірки було встановлено факти порушення вимог законодавства при реалізації алкогольних напоїв у приміщенні Українського державного центру туризму і краєзнавства учнівської молоді Міністерства освіти, науки, молоді та спорту України.

Ліцензію, видану на право торгівлі алкогольними напоями в даному закладі освіти, за втручання прокуратури було анульовано».

При такому ставленні держави до проблем дитячого алкоголізму, не виключено, що незабаром алкогольні напої реалізовуватимуть не лише у позашкільних, а й у дошкільних дитячих закладах.

Поділитися
Помітили помилку?

Будь ласка, виділіть її мишкою та натисніть Ctrl+Enter або Надіслати помилку

Додати коментар
Всього коментарів: 0
Текст містить неприпустимі символи
Залишилось символів: 2000
Будь ласка, виберіть один або кілька пунктів (до 3 шт.), які на Вашу думку визначає цей коментар.
Будь ласка, виберіть один або більше пунктів
Нецензурна лексика, лайка Флуд Порушення дійсного законодвства України Образа учасників дискусії Реклама Розпалювання ворожнечі Ознаки троллінгу й провокації Інша причина Відміна Надіслати скаргу ОК
Залишайтесь в курсі останніх подій!
Підписуйтесь на наш канал у Telegram
Стежити у Телеграмі