Питання «До якої школи віддати дитину?» хоча б раз у житті поставало перед кожною родиною. А коли батьки готові платити за спектр послуг ширший, ніж надають звичайні загальноосвітні навчальні заклади, то це подвійний головний біль. Адже визначити, наскільки якісні ці послуги, сьогодні проблема з проблем.
«ДТ» уже не раз писало про те, що моніторингом якості освіти в нашій країні по суті ніхто не займається. Не розроблено критерії «ранжирування» навчальних закладів. Заради справедливості слід відзначити: абсолютного інструмента, що дозволив би максимально точно визначити, наскільки хороша та чи інша школа, у світі не винайшли. Та якщо за кордоном ведуть багаторічний цілеспрямований пошук, то ми й досі перебуваємо в стані стагнації. Адже утворюваний нині Центр незалежного тестування (поки що фактично єдиний крок України в цьому напрямі) аж ніяк не відповість на всі питання. Навіть коли припустити, що система єдиного зовнішнього тестування відразу ж після її повсюдного впровадження запрацює злагоджено та без збоїв, судити за виданими нею результатами про окремо взяту с/ш загалом — це щось на кшталт спроби намалювати портрет людини, маючи під рукою лише її антропометричні дані.
У Міносвіти й науки України зі зрозумілих причин дуже неохоче говорять про те, як визначити «клас» школи. Визнають за краще переводити розмову в іншу площину. Мовляв, сьогодні потрібно більше думати не про те, яка школа краща, а про те, щоб піднімати рівень освіти по всій країні. Завдання, безумовно, безальтернативне й актуальне. Проте розуміння його важливості, на жаль, слабка втіха для безлічі пап-мам, котрим на цілком природне та правомочне запитання: «Яка школа краща?», — чітка відповідь потрібна сьогодні.
Остаточно переконавшись, що гора досі й не думає іти до Магомета, ми вирішили діяти самотужки. Передусім провели на нашому сайті в Інтернеті опитування: «Яку київську школу (ліцей, гімназію) ви вважаєте найкращою?» Поспілкувалися з батьками, школярами, вчителями. З усіх названих шкіл, гімназій і ліцеїв (величезне спасибі всім, хто взяв участь в опитуванні!) виокремили двадцятку тих, що зустрічаються найчастіше. Потім, проконсультувавшись із авторитетними освітянами, склали запитальник і розіслали його «передовикам».
Відразу наголосимо: оскільки сам принцип визначення «двадцятки» не претендує на науковість, ми не збираємося стверджувати, що перед вами — перелік справді найкращих шкіл Києва. Радше, просто список тих, хто «на слуху». Чудово розуміємо, що й запропоновані нами запитання аж ніяк не всеохоплюючі. І що відповіді на деякі з пунктів нашої «анкети» мають «друге дно». (Приміром, було б дивно, якби випускники приватних шкіл у країні, де існує платна вища освіта, поголовно не вступали до вузів). Не можна виключати й наявність у відповідях чималої частки суб’єктивізму, можливо, навіть певного прикрашання дійсності, адже заповнювали запитальник самі керівники навчальних закладів. У будь-якому разі, сподіваємося, цей матеріал хоч якось допоможе столичним батькам. А для міністерських чинів стане ще одним нагадуванням про те, що відомству, яке існує за кошти платників податків, слід мобільно реагувати хоча б на їхні найнасущніші запити.
Отже, запитання:
1. Профіль (спеціалізація) навчального закладу. Скільки разів на тиждень проходять заняття з профільних дисциплін?
2. Мова викладання.
3. Які іноземні мови викладаються у вашому навчальному закладі?
4. Критерії добору учнів у навчальний заклад. Що має знати дитина, йдучи в перший клас?
5. Кількість учнів у школі і, найголовніше, у класі.
6. Наявність (або відсутність) додаткових освітніх послуг (факультативів, гуртків, курсів тощо), умов для занять фізкультурою та цікавого дозвілля.
7. Як будується робота груп продовженого дня?
8. Чи працює при навчальному закладі дошкільний заклад?
9. Матеріально-технічний рівень навчального закладу, його забезпеченість сучасними засобами навчання.
10. Вартість навчання.
11. Чи існують договори з вузами?
12. Кількість випускників (у відсотках), що вступають у вузи.
13. «Родзинка» навчального закладу — це…
(Навчальні заклади розміщено за абеткою.)
ГІМНАЗІЇ
«Гармонія»
Керівництво гімназії відповісти на запитання відмовилося.
«Києво-Могилянський колегіум»
1. Поглиблене вивчення всіх предметів до 10 класу, 10—11 — профільні класи (суспільний та гуманітарно-правничий). Профільні предмети: суспільний клас — економіка (2 години на тиждень), математика (5), право (2), англійська мова (5), друга іноземна мова за вибором учнів (2). Гуманітарно-правничий — право (4), література (6), історія (4,5 години), англійська мова (6), друга іноземна мова (3).
2. Українська.
3. Англійська 5 годин на тиждень, французька або німецька мова за вибором — 2—3 години на тиждень.
4. Конкурсний відбір учнів до 5 класу (математика, українська мова — обидва письмово) на основі програми початкової школи (логічні задачі, тексти диктанту на народознавчій основі).
5. Кількість учнів на 31.05.2002 — 430, у класах від 28 до 34 учнів.
6. Працюють гуртки: хоровий, народних ремесел, хореографії, японської мови, інформатики, театральної мініатюри. Оскільки ми знаходимось у приміщенні колишнього дитячого садочка, то маємо проблеми із актовою і спортивною залами. Невеличка кімната одночасно є спортивною, хореографічною та актовою залою. Є тренажерний зал, баскетбольний майданчик, футбольне поле.
7. Після уроків працюють гуртки, проводяться індивідуальні та додаткові заняття, факультативи тощо.
8. Ні.
9. Матеріально-технічне забезпечення непогане, комп’ютерний клас з підключенням до мережі Інтернет, аудіовізуальна техніка, маємо свої ксерокси та ризограф, але через відсутність належних умов не маємо можливості використати все на 100%.
10. Навчання безплатне. При гімназії створено благодійний фонд, куди через установи Ощадбанку батьки перераховують благодійні внески. Оскільки внески добровільні, то їх сума варіюється від 25 до 50 гривень.
11. ГКМК перебуває під патронатом Національного університету «Києво-Могилянська академія».
12. 100%, але, на наш погляд, це не може бути показником роботи навчального закладу за нинішнього стану вищої освіти. Більш об’єктивним видається визначення кількості переможців предметних олімпіад та конкурсу робіт Малої академії наук. У нас у 2001—2002 н/р таких — 72 учні.
13. Частково роздільне навчання хлопців і дівчат до 10 класу, куратори класів хлопців — чоловіки (13 чоловіків у школі!!!); поділ класів на групи при вивченні 6 предметів, художня праця (ремесла) замість обслуговуючої; звертання до дітей на «ви», діти до вчителів звертаються звичаєво «пане директоре», «пані Олено» тощо; особистісно-орієнтоване навчання; тісна співпраця з батьками (в принципі ми — громадсько-державна школа); запровадження програми «Здоров’я», участь учителів у різноманітних програмах, конкурсах тощо (науково-методична робота).
«Олександрійська гімназія»
1. Освіта випускників має універсальний характер, тобто гімназія здатна забезпечити такі напрями підготовки: природничий, право та економіка, гуманітарний, художньо-естетичний.
2. Українська та російська (для тих, хто не володіє українською).
3. Англійська, німецька, французька, іспанська.
4. Загальні вимоги до вступаючих до 2—11 класу: перш за все — бажання вчитися та відсутність перешкод до цього. Вимоги до шестирічок: стандартні норми фізичної та психологічної готовності до навчання у школі.
5. У школі до 180, у класі до 14.
6. Театральні студії, хореографія, хор, власна музична школа-студія (фортепіано, гітара, скрипка, синтезатор). Велика увага приділяється заняттям спортом. У програмі — волейбол, таеквондо, теніс, кінний спорт, шейпінг, футбол, баскетбол, гірські лижі.
7. Гімназія — школа повного дня. Повний день — це всебічний розвиток і виконані домашні завдання.
8. Ні.
9. Гімназія забезпечена всією необхідною технікою на рівні найкращих приватних шкіл розвинених країн. Рівень побутового комфорту аналогічний.
10. 450 у.о. за місяць (у гривнях).
11. Існують.
12. 100%.
13. Рідкісне для України поєднання західноєвропейських навчально-виховних технологій і національної культури та менталітету.
№178 Солом’янського району м. Києва
1. Право, економіка, лінгвістика, поглиблене вивчення математики. Заняття з профільних дисциплін проходять щотижня за розкладом, від 3 до 6 годин на тиждень. З 2003—2004 н.р. планується відкриття педкласу з поглибленим вивченням англійської мови.
2. Мова викладання — російська. Обов’язкова — державна, а також викладання історії України, географії України, валеології, курсу «Мій Київ» українською мовою.
3. В гімназії викладаються три іноземні мови — англійська, французька, німецька.
4. Відповідно до Положення про середній навчальний заклад, а також порядку конкурсного відбору, затвердженого Міністерством освіти і науки України.
5. В гімназії навчається 1100 учнів, наповнюваність класів — від 25 до 32—35 чол.
6. Факультативи, курси за вибором відповідно до навчального плану гімназії; різноманітні гуртки (шахи, хореографія, хор «Пташеня», сучасна пластика, театр «Етуаль», юнацький драмтеатр на кафедрі української мови та літератури; математичний). Спортивний клуб «Зоряний», басейн, спортивні тренажерні зали, гімназійне кафе.
7. Школа підтримки сім’ї «Теплий дім».
8. Ні.
9. Середній рівень.
10. 25 гривень.
11. Так.
12. Від 90 до 100%.
13. Любов до дітей, намагання бачити в кожному особистість: розвивальне навчання.
КОЛЕЖ
Український колеж
ім. В.О.Сухомлинського
1. Колеж — середній навчально-виховний заклад ліцейного типу з ранньою профілізацією та профорієнтацією в ліцейних класах. У колежі розроблено індивідуальні навчальні плани для дітей з яскравою обдарованістю та здібністю до навчання (класи «А») і навчальні плани для профільних класів: гуманітарних, природничих та точних наук.
Система навчально-виховного процесу Українського колежу має інноваційний характер. Спеціалізація в старших класах сприяє самовизначенню та допрофесійній підготовці: правознавство, педагогіка, програмування, економіка, медицина, ділова та технічна англійська мова, німецька, інтенсив французької, діловодство, машинопис.
За методиками та програмами колежу працюють загальноосвітні заклади Вінниччини, Кіровоградщини, Херсонщини, Чернігівщини та інших областей України.
2. Українська.
3. У колежі вивчають англійську та французьку мови: англійську — з 2 по 11 клас, французьку — з 7 по 9 клас. У 10 класі пропонуються для вибору спеціальні курси: ділова англійська, технічна англійська, німецька мова та інтенсивний курс французької мови. При вивченні іноземних мов широко використовуються мультимедійні засоби навчання та навчально-методичні комплекси Кембриджського університету: Language In Use, Primary Colours, Cambridge English Worldwide.
Компоненти курсу вивчення англійської в Українському колежі орієнтують на опанування «живою» англійською мовою: «English for life not only for classroom». Але найбільшою нашою гордістю є вчителі, які залучають учнів до діалогу культур, мотивують та активно і творчо індивідуалізують навчання дітей. Морально-психологічна атмосфера уроків іноземних мов за оцінкою учнів, колег, гостей є демократичною, сприяє творчому процесу та самореалізації особистості як учнів, так і вчителів.
4. Критерієм зарахування учнів до колежу є психофізіологічна готовність до школи та потреба сім’ї у духовному становленні особистості, гармонійному розвитку дитини.
До вступу в перший клас 6-річна дитина повинна уміти осмислено читати 12 слів за хвилину (як мінімум); знати напам’ять вірш, його назву, автора; повторити чотири римовані рядочки за вчителем; скопіювати слова чи речення; написати своє прізвище та ім’я; повинна знати ім’я, по батькові батьків, їхні професії, свою домашню адресу, в якому місті, в якій країні живе; де була влітку; знати пори року; місяці, дні; домашніх тварин; вільно рахувати в межах першого десятка; рахувати «двійками», «трійками»; виконувати математичні дії; знати склад числа, знати «сусідів» числа, уміти порівнювати числа; знати, що таке попереднє число, наступне число; уміти розв’язувати задачі на одну дію; ділити та поєднувати предмети за ознаками; у дитини шести років має бути в активі відповідний запас рідномовних слів.
У початкових класах запроваджено систему безбального оцінювання навчальних досягнень, що успішно сприяє розвитку малюків.
5. У 43 класах навчається 1150 учнів. Наповнюваність класів до 30 колежан.
6. За потребою колежан:
— додаткові освітянські послуги: Центр раннього розвитку дошкільнят (материнська школа), гуртки «Юний шахіст» та «Юний інформатик»;
— факультативи: українська та іноземні мови, правознавство, математика;
— клуби за інтересами;
— гуртки бального, сучасного та народного танцю; хор, вокальний гурток, театр-студія, гурток образотворчого мистецтва, «Поліглот», м’якої іграшки, літературний, журналістський, виразного читання, психологічний гурток «Пізнай себе»;
— спортивні секції: баскетболу, волейболу, художньої гімнастики, спортивного танцю.
7. Початкова школа працює в режимі повного дня: з 9.00 до 18.30. Заняття в групі продовженого дня організовані за інтересами, передбачають ті форми навчальної та позакласної роботи, що сприяють підвищенню загальнокультурного, духовного та інтелектуального рівня вихованців.
8. Колеж співпрацює з дитячою дошкільною установою №616, на базі якої щороку навчаються два перші класи чотирирічної початкової школи.
9. У колежі створено Музей В.Сухомлинського та світлицю Д.Луценка, оформлено предметні кабінети, сад В.Сухомлинського, у якому проходять уроки просто неба. Є багатий бібліотечний фонд підручників, посібників, методичної та наукової літератури, ми забезпечені програмовою літературою. Матеріально-технічне забезпечення достатнє для навчально-виховного процесу: два комп’ютерні класи, мультимедійна зала з відповідною базою відеометеріалів. Три спортивні зали, одна з яких м’яка, забезпечена спортивним інвентарем; ігрова кімната; хореографічна зала.
10. Навчання в колежі безплатне. В 1994 році при колежі за ініціативою батьків створено Освітній Благодійний фонд з окремим банківським рахунком. Гроші, які вносять спонсори, допомагають гідно існувати в ринковому сьогоденні.
11. Колеж має міцні та дійові зв’язки з Національним педагогічним університетом ім. М.Драгоманова, Національним університетом ім. Т.Шевченка, Київським державним лінгвістичним університетом, Національним університетом «Києво-Могилянська академія», Київським державним торгово-економічним університетом.
12. За підсумками останніх 5 років 95—97% випускників колежу вступають до вищих навчальних закладів.
13. Значним своїм здобутком педагогічний колектив колежу вважає теоретичну розробку та практичну реалізацію багатоаспектної концепції особистісно орієнтованого навчання і виховання. Вона передбачає розгортання навчально-виховного процесу з урахуванням індивідуальних психофізіологічних особливостей розвитку дитини, особливостей сприйняття нею навчального матеріалу та її перебування у виховному рідномовному просторі, глибоко індивідуального характеру формування її особистості, рівня її компетентності з різних предметів, творчих здібностей. Добір програмового матеріалу та методики його викладання і функціонування виховного підрозділу підпорядковуються вимозі максимального розкриття природних здібностей, творчого потенціалу школярів і покликані надійно стимулювати внутрішні ресурси особистості до самовдосконалення й творчого саморозвитку.
ЛІЦЕЇ
«Всесвіт»
1. Профіль — поглиблене вивчення англійської мови. Викладання дисциплін природничого циклу (алгебра, геометрія, фізика, хімія, біологія) двома мовами (українською й англійською).
2. Українська, англійська.
3. Англійська, німецька.
4. Діти проходять тестування з української мови, математики, історії, географії, англійської мови.
5. У класі навчається найбільше 15 учнів. У ліцеї 88 учнів.
6. Протягом навчального року проходять предметні консультації за окремим графіком. У суботу працюють гуртки: образотворчого мистецтва, журналістики, хореографії, шахів, наукові гуртки поглибленого вивчення фізики, математики, німецької мови. В ліцеї працює культурно-освітній курс «Мандруючи рідним краєм», що передбачає екскурси та зустрічі з цікавими людьми.
7. Ліцей надає можливість учням здійснювати підготовку домашніх завдань протягом останньої години. В цей час присутні вчителі, які надають потрібні консультації.
8. Ні.
9. Ліцей забезпечений сучасними засобами навчання. Обладнано кабінет інформатики з виходом в Інтернет, кабінет мультимедіа, в якому проводяться уроки з використанням відеоматеріалів, учнівські конференції, презентації.
10. Вартість навчання обговорюється при індивідуальній бесіді з директором ліцею і залежить від результатів тестування.
11. Національна академія управління.
12. На сьогоднішній день найстарші ліцеїсти навчаються в 10 класі.
13. Здійснення роботи, спрямованої на забезпечення всебічного розвитку особистості як найвищої цінності суспільства, відродження духовності як способу формування особистості в умовах комфорту та теплої сімейної атмосфери.
«Голосіївський» №241
1. Фізико-математичний, економіко-математичний, економічний, хіміко-біологічний, соціально-правовий. Заняття з профільних дисциплін — від 2 до 8 навчальних годин на тиждень.
2. Українська.
3. Російська, англійська, німецька, французька.
4. Критерії відбору до класів з поглибленим вивченням окремих предметів (ліцейних) — високий рівень знань із профільних предметів. Дитина, яка йде до 1-го класу, повинна мати нормальний фізичний, фізіологічний рівень розвитку. Всього іншого її навчать у 1-му та подальшому класах.
5. Кількість учнів у ліцеї — понад 1500 осіб; в 1-х класах — не більше 25 учнів; у всіх інших — не менше 30.
6. Надаються додаткові освітянські послуги з: англійської, німецької, французької, російської мов, математичної логіки, інформатики, економіки, психології, біології, хімії, права, розвитку психологічних процесів, розумового тренінгу з використанням комп’ютерних ігор, спортивних ігор, басейн.
Спортивні секції: футбол, баскетбол, легка атлетика, шейпінг, художня гімнастика, карате. Гуртки: бальних танців, рок-н-ролу, «Імідж», «Токарна справа», циркова студія, хор, КВК, «Брейн ринг».
7. Групи продовженого дня в 1—4-х класах працюють відповідно до нормативних документів про роботу ГПД.
8. 1-ші класи ліцею працюють у приміщенні дошкільного закладу №643.
9. Матеріально-технічний рівень навчального закладу добрий.
10. Навчання безплатне. За додаткові освітні послуги встановлюється батьківська оплата залежно від кількості додаткових годин.
11. Підписані угоди про співробітництво з радіофізичним, механіко-математичним, біологічним факультетами НУ ім.Т.Шевченка, педагогічним університетом ім. Драгоманова, НТУ «КПІ», Академією технології та дизайну, іншими вузами.
12. 98—100%.
13. Гармонійне поєднання високого рівня педагогічної майстерності вчителів та комфортної морально-психологічної обстановки в ліцеї.
«Гранд»
1. Ліцей багатопрофільний. Найбільш глибоке вивчення таких дисциплін: економіка, англійська мова, комп’ютери, математика, художній блок. Ці предмети вивчаються щодня.
2. Українська й російська.
3. Англійська, німецька, французька та японська.
4. Вони традиційні: інтелектуальні здібності й необхідні вікові навички.
5. У ліцеї 160 учнів із 1 по 12 клас, по 12—15 учнів у класі. Цим забезпечується індивідуальний підхід до кожного учня, і цю перевагу особливо цінують батьки.
6. У ліцеї впроваджено прогресивну освітню технологію, що містить у собі десятки практикумів, майстерень і курсів (бізнес-англійська, риторика, web-дизайн, спектаклі, реклама, Інтернет, музика, складання бізнес-планів, право, менеджмент тощо) (докладніше — див. www.grandschool.kiev.ua)
7. Ліцей «Гранд» — школа повного дня з 9.00 до 18.00, із триразовим повноцінним харчуванням, розвезенням (7 автобусів), спортивними майданчиками, 8 спортивними секціями, двома клубами, різноманітними видами відпочинку, оздоровчими процедурами й екскурсіями.
8. Так, приймаємо дітей із 4—5 років.
9. Матеріально-технічний рівень дуже високий: 50 комп’ютерів, 5 телевізорів і відеомагнітофонів, 2 синтезатори, проекційне обладнання, музичні інструменти (саксофони, гітари, піаніно тощо), поліграфія, лінгафонний кабінет, факси, ксерокси, автомобілі й багато чого іншого.
Бібліотека — 12000 хороших книжок і підручників, відеотека — сотні дисків і касет.
10. 650 у.о. на місяць (за системою «все включено»).
11. Так, є, із п’ятьма вузами.
12. 100% вступають у провідні вузи країни.
13. А) Ліцей організовано за запатентованою нами формулою «2 в 1». Це означає, що тут дають державну освіту, а також те, що потрібно в житті. Це фактично мрія всіх батьків.
Б) У ліцеї створено чудову творчу атмосферу, в якій діти хочуть навчатися й цілком розвивають свої здібності при мінімумі домашніх завдань.
В) Вперше в Європі створено прогресивну технологію освіти, результатом якої є гармонійно підготовлена до життя молода людина: розумна, вміла, інтелігентна, ерудована, наділена смаком, із загартованим характером.
Державний ліцей №100 «Поділ»
1. Фізико-математичний, економічний, гуманітарний, правовий. В 10—11 класах фізики — 7 годин, математики — 8, англійської мови — 7, німецької мови — 2, історії — 5, права — 4.
2. Українська.
3. Англійська, німецька, російська.
4. Психологічна готовність дитини до школи — розумова готовність, емоційно-вольова, мотиваційна.
5. 1321 учень, по 30—32 учні в класі.
6. Ліцей дає освіту понад державний мінімум. Цього нам вдається досягти за рахунок введення 27 додаткових факультативів: українознавство, українська ділова мова, російська мова, англійська мова, німецька мова, історія світової художньої культури, історія архітектури, театру, ейдетика, історія фізики, радіоелектроніка, астрономія, фізика для допитливих, фізичний лекторій «Вибрані питання фізики та суміжних наук», історія держави та права України, основи конституційного законодавства, теорія держави та права, цивільне і сімейне право, адміністративне право, кримінальне право, правові основи ринкової економіки та підприємницької діяльності, законодавство про податки, правова психологія, кредити та фінанси, основи економічної теорії, аудит та бухгалтерський облік, банківська справа.
Ліцей №100 «Поділ» — це реальна можливість для розкриття таланту дитини, створення ситуацій успіху для кожного педагога і школяра. Саме таке комфортне виховне середовище забезпечує Центр духовної культури «Гармонія»: рухливі ігри, аеробіка, баскетбол, рукопашний бій, шахи та шашки, «юний інспектор руху», атлетична гімнастика, клуб «Що? Де? Коли?», студія образотворчого мистецтва, хор «Подоляночка», вокальний ансамбль, «Барви слова», театр подільських лицедіїв «Метаморфози», театр естрадних мініатюр, пантоміми, «Юний фокусник», ляльковий театр, ансамбль спортивного і бального танцю «Мрія», «Клуб Веселих і Кмітливих», «Колесо історії», Клуб зустрічей з істориками і політиками, «Краса і праця», психологія лідерства, «Юнпрес», фізика в задачах та прикладах, фізичний калейдоскоп, фінансова математика, математичний гурток, прикладна математика, міжнародне право, антологія американського та британського кінематографу (англомовний), «Таїна слова «Історико-фольклорний етнографічний клуб «Україна», клуб поезії «Пролісок», клуб «Золотий кадр».
7. Школа працює в режимі повного робочого дня, без домашніх завдань з 1 по 7 клас. Учні початкової школи мають відпочинок у фітозалі, дві прогулянки на свіжому повітрі, триразове харчування, протягом дня з ними працюють два вчителі, ввечері 17.45—19.00 — заняття в гуртках, студіях, секціях.
З учнями 5—6 класів протягом дня працюють класні керівники та вчителі-вихователі, з 17.45 — гуртки, секції.
8. Ні.
9. Матеріально-технічний рівень ліцею відповідає вимогам сьогодення (дві спортивні зали, три комп’ютерні класи, вихід в Інтернет, мультимедійна система теле-, відеоапаратура).
10. Приймаються щомісячно благодійні внески від батьків учнів.
11. Ліцей має договір про співпрацю з вузами та забезпечує безперервне навчання: школа—вуз. З учнями старших класів працюють викладачі добре знаних вищих учбових закладів: Київського національного університету ім.Т.Шевченка, Національного університету технологій і дизайну, Державного торговельно-економічного університету.
12. 100%.
13. Організація навчально-виховного процесу як повного дня. Два вчителі у початковій школі, розмаїття факультативів, гуртків, секцій, студій, безперервне навчання школа—вуз, організація побуту школярів.
«Київський ліцей бізнесу»
1. Економічний, соціально-гуманітарний напрям. У ліцеї на високому рівні виконуються вимоги державного стандарту освіти і реалізується програма початкової управлінської підготовки ліцеїстів — так званий ліцейський стандарт. Це система навчально-виховних робіт, які забезпечують розвиток інтелектуальних функцій (аналітика, мислення, рефлексія) та формування в учнів необхідних сучасній діловій людині навичок, умінь, технік, орієнтацій. До «ліцейського стандарту» належать іноземні мови, інформаційні технології, психологія, професійно зорієнтовані курси (основи економіки та підприємництва, імідж ділової людини), фізкультура-фітнес, для всіх класів обов’язково курс акторської майстерності та хореографії як опанування техніками самовираження, презентації та формування іміджу. Спеціалізація ліцею як закладу з початкової управлінської підготовки учнів забезпечується не стільки за рахунок предметів навчального плану, скільки завдяки самій організації навчання (інтерактивні методи, ігрова і практична підготовка, командна і проектна організація робіт тощо).
2. Українська.
3. Англійська та німецька.
4. Ми набираємо учнів у 8—10 класи. Проте не всіх бажаючих, а самостійних, впевнених у собі, впертих і кмітливих. Конкурсний відбір складається з трьох етапів: спортивних змагань, ділової гри і тестування з загальноосвітніх предметів. Спортивна частина — «Фітнес» — це кілька командних та індивідуальних спортивних ігор. Навчально-дослідницька гра запропонує обговорення наболілої для нашої країни й часу теми. (Теми попередніх — років «Гроші в нашому житті», «Що дає школа», «Навіщо бізнесмену навчатися».) Нас, організаторів відбору, цікавить не стільки результат, скільки способи інтелектуальної роботи учасників, лідерські якості, вміння самоорганізовуватись і організовувати інших та взаємодія у команді й між командами. Тестування із загальноосвітніх предметів (українська мова, математика, англійська мова) визначить реальну успішність претендента і прояв його винахідливості. Тести розраховані на середній рівень знань.
5. У ліцеї навчаються 230 учнів, в групах 10—15 осіб.
6. Окремих додаткових послуг немає. Оскільки ми дотримуємося концепції, що не перелік модних предметів або факультативів визначає якість освіти. На наш погляд, у навчальному закладі має бути створене спеціальне навчально-виховне середовище. Це простір життєдіяльності учня, в якому він створює (вбирає в себе) морально-етичні і суспільні цінності, формує практичні навички й уміння, необхідні сучасній людині, визначає подальшу власну освітню траєкторію. У ліцеї для учнів створено можливості участі в постійно діючих роботах учнівського центру ігрових та бізнес-технологій (ліцеїсти проектують, організовують та здійснюють заходи районного, міського, всеукраїнського та міжнародного рівнів). Зокрема імітаційні ігри («Фондова біржа», «Управління підприємством», «Модель ООН в Україні» тощо); творчого об’єднання «Дракон» (підготовка свят, шоу, презентацій, вистав); олімпійського руху ліцею (спортивні секції та постійно діючі змагання з 12 видів спорту); бізнес-практики (стажування на фірмах, промоутерські функції, проведення маркетингових досліджень тощо); наукового товариства ліцею, клубів (літературного, психологічного, юридичного, туристичного тощо).
7. —
8. —
9. Ліцей має сучасну матеріальну базу (комп’ютерні класи, бібліотека з виходом в Інтернет, тренажерні зали, зала акторської майстерності тощо). Найновіші засоби навчання — мультимедійні комплекси, відео- та аудіотехніка, дидактичне забезпечення, яке значною мірою створюють викладачі ліцею.
10. Навчання платне. Розмір залежить від статусу дитини, академічних успіхів. Середній рівень — 275 грн. на місяць.
11. Базовий вуз — Інститут економіки та права «Крок». Ліцеїсти мають змогу продовжити навчання без вступних іспитів і навіть бути зарахованими на ІІ курс.
12. 98%.
13. Навчально-виховне середовище ліцею, атмосфера закладу, освітні цілі і програма діяльності, які забезпечують підготовку і виховання лідера, керівника. А як відомо, управлінця і бізнесмена (людину діла, відповідальну за справу і команду) традиційними методами за партою не виростиш. Для цього необхідна практика, дія, право на помилку і наявність таких ситуацій (навчальних чи життєвих), вирішення яких формує в учнів здатність знаходити вихід в будь-яких складних обставинах.
Києво-Печерський ліцей №171 «Лідер»
1. Математика. Вже в початковій школі, крім звичайних уроків математики, вводиться предмет «Математичні ігри». В ліцеї створена мережа математичних гуртків для учнів. Математичні класи працюють за інтегрованою авторською програмою, яка дозволила зробити математичну освіту в ліцеї єдиною і такою, що тісно пов’язує різні вікові етапи в навчанні математики.
2. Українська.
3. Іноземні мови у ліцеї поглиблено вивчають з першого класу. Основною (першою) іноземною мовою є англійська з 1-го класу, друга іноземна — німецька, французька, іспанська (за бажанням учнів та батьків) — вивчається з 5-го класу. Починаючи з 5-го класу впроваджено також латинську мову. У 1998 р. у ліцеї було створено лінгвістичний напрям на базі 8-х класів, що дало можливість відбирати гуманітарно обдарованих учнів і розвивати їх через систему спецкурсів.
4. Працює психолого-педагогічна комісія.
5. 1100, в класі в середньому 30—33 учні.
6. На базі ліцею функціонує 6 розвивальних центрів культурно-освітньої спрямованості, у тому числі проекти «Лідер-АРТ», «Лідер-Спорт», «Лідер-ТУР», 56 клубів, гуртків, секцій. У 2000 р. розпочато проект «Лідер-ІНТЕЛЕКТ-2000» зі створення робочих місць для колишніх учнів ліцею. У ліцеї працює ансамбль спортивного бального танцю «Лідер-ДАНС», ансамбль бандуристів, гурток художньої обробки деревини, оркестр духових інструментів, театральна студія, студія образотворчого мистецтва.
З 1996-го по 2002 р. ліцей виборов 419 призових місць на міських олімпіадах, 93 — на всеукраїнських, 8 — на всесвітніх олімпіадах.
Кожен учень ліцею в середньому займається спортом 5—6 годин на тиждень. У ліцеї працює 2 спортзали, тренажерний зал та літній спортмайданчик. Постійно діють 13 різноманітних спортсекцій і гуртків.
7. У режимі повного дня.
8. Ні.
9. Інформаційно-комп’ютерні модулі (ІКМ) — новина ліцею. ІКМ — сучасний комп’ютер з повним програмним забезпеченням, який можна використовувати як засіб навчання з будь-якого предмета в будь-якому класі. Кожний ІКМ має вихід до Інтернету. Сьогодні у 1—3 класах установлено 7 ІКМ, у 5—7 класах — 3 ІКМ та у 8 класі — 1 ІКМ. Навчальний процес забезпечують 75 сучасних ПК.
10. Навчання безплатне.
11. НТУУ «КПІ», Національний університет ім. Т. Шевченка, Національний університет технології та дизайну.
12. 97—100%.
13. Києво-Печерський ліцей «Лідер» — творчий полігон, де багато що робилося вперше в Києві. Зокрема, з 1990 р. у навчально-виховний процес і навчальний план введено «Розвиваючий блок навчання». З 1991 р. — з першого класу викладання математики і обчислювальної техніки. З 1994 р. у ліцеї реалізується проект «Інтеграція освіти у європейський освітній простір». Сьогодні колектив працює над педагогічними технологіями відповідності українських і західноєвропейських навчальних програм, що дає можливість нострифікації української й західноєвропейської освіт, входження української освіти у західноєвропейський освітянський простір. Це ключове питання всього проекту інтеграції і цим ліцей займається вперше.
Міжнародних
відносин №51
1. Поглиблене вивчення англійської мови з 1 класу. Починаючи з 8 класу вводиться профільне навчання. Гуманітарний факультет характеризується зміщенням акцентів у навчанні на гуманітарні предмети та іноземні мови за рахунок міждисциплінарного підходу до вивчення предметів природничого циклу. Історико-правовий факультет, зберігаючи в найбільшій мірі традиційний перелік загальноосвітніх предметів, надає можливість для глибшого вивчення історії та основ правознавства. Природничо-науковий факультет орієнтовано на учнів, навчальні інтереси яких лежать у сфері природничих дисциплін.
2. Українська.
3. Англійська, німецька, японська, фарсі (для різних вікових груп).
4. Тестування при наборі до 1 класу виявляє ступінь готовності учнів до навчання в спеціалізованій школі з поглибленим вивченням англійської.
5. У ліцеї навчається 968 учнів, у середньому по 32 учні в класі.
6. В суботу — День розвитку дитини. В цей день за окремим розкладом працюють факультативи, спецкурси, гуртки, спортивні секції. Зокрема, факультативи: практична граматика (англійська мова), французька мова, німецька мова, японська мова, мова фарсі, основи держави і права, основи правознавства, права людини, креслення, історико-краєзнавчий, «Мій Київ». Гуртки: «Умілі руки», «Їжачок» (м’яка іграшка), образотворчого мистецтва, бандуристів, WEB-дизайну. Спортивні секції з футболу, баскетболу, бадмінтону, го, клуб бального та спортивного танцю «Шанс».
У ліцеї створено умови для гармонійного фізичного розвитку учнів та вчителів: працюють 2 спортивні зали (площею 600 кв. м та 210 кв. м), запланована побудова спортивного майданчика на території ліцею.
7. Групи продовженого дня в ліцеї працюють щодня з 12.00 до 18.30 за окремим розкладом, до якого належать: обід, прогулянка на свіжому повітрі, самопідготовка з математики, англійської мови, української мови, читання, природознавства, заняття в ігротеці, робота гуртків, заняття з хореографії, позакласна робота з вивчення правил дорожнього руху та ОБЖД.
8. Ні.
9. Рівень оснащення технічними засобами дає змогу будувати навчальний процес на рівні сучасних вимог (2 комп’ютерні класи, комп’ютери в предметних кабінетах, копіювальна техніка, комутований доступ в Інтернет, відео- та аудіотехніка).
10. Навчання в ліцеї безплатне.
11. Угоди з вузами: НТТУ «КПІ», Лінгвістичний університет, Академія зовнішньої торгівлі, КТУБІА.
12. Практично 100%.
13. У ліцеї зберігають багаторічні традиції, приділяють значну увагу вивченню іноземних мов як під час уроків, так і в позаурочний час. ЛМВ №51 є асоційованим членом ЮНЕСКО з 1997 року.
Політехнічний ліцей Національного технічного університету України «Київський політехнічний інститут»
(ПЛ НТУУ «КПІ»)
1. Фізико-математичний, хіміко-екологічний, економічний, гуманітарний. Заняття з профільних дисциплін проводяться в обсязі 8—12 годин на тиждень. Ліцеїсти також вчаться за програмою І та ІІ курсу вузів за 8 спеціальностями: системний аналіз, соціальна інформатика, фінанси, банківська справа, адміністративний менеджмент, соціальна робота, англійська та французька мови.
2. Українська.
3. Англійська, німецька, французька, латина, польська, російська.
4. Вступ до ліцею за конкурсом. До 1 класу набираються діти, які проходять співбесіду з психологом.
5. 960 учнів. У класах учнів від 20 до 36, але майже всі класи поділяються на групи. В групах — до 18 дітей.
6. Надаються додаткові добровільні освітні послуги, працюють гуртки і факультативи. Для занять з фізкультури використовується спортивний комплекс НТУУ «КПІ».
7. Групи продовженого дня є тільки у початковій школі.
8. Свого дошкільного закладу ліцей не має.
9. Рівень матеріально-технічного забезпечення ліцею високий: 3 комп’ютерні класи, 7 лабораторій фізики, лабораторія хімії, біології та дистанційної освіти. Ліцей має доступ до Інтернету, використовує електронну пошту.
10. Ліцей — державний навчальний заклад, навчання бюджетне. Оплачуються тільки добровільні додаткові освітні послуги вартістю до 100 гривень. Ліцеїстам за результатами навчання надається стипендія у розмірах до 100 гривень. Нині 256 ліцеїстів отримують стипендію за І семестр цього року.
11. НТУУ «КПІ», Міжнародний університет фінансів, Запорізький гуманітарний університет, комплекс Електронічних шкіл (Польща).
12. 100%.
13. Політехнічний ліцей має статус експериментального майданчика за програмою «Інтеграція середньої та вищої освіти через навчально-науковий комплекс». Згідно з цією програмою, ліцей разом з НТУУ «КПІ» забезпечує неперервну інтегровану ступеневу освіту, починаючи з 1 класу до випускника вузу включно. Для вирішення цього завдання створено інтегровані навчальні плани та навчальні програми. В ліцеї 12-бальна шкала оцінювання існує з дня його заснування, а саме з 1991 року. Для підвищення якості навчального процесу Політехнічний ліцей розробляє і впроваджує рівнево-ступеневе оцінювання навчальних досягнень учнів, використовуючи при цьому міністерські рівневі критерії, а не бальні. Це ноу-хау ліцею, яке потребує відповідної підтримки і поширення, бо може допомогти суттєво підняти рівень навчання як у середніх, так і в вищих навчальних закладах. У ліцеї працює 7 докторів наук, професорів та 45 кандидатів наук, доцентів.
«Природничо-науковий ліцей №145»
1. Спеціалізація: фізика, математика. Поглиблено вивчаються також хімія, інформатика.
2. Українська.
3. Англійська мова в стандартному обсязі (2 год. на тиждень).
4. У ліцеї тільки старші класи (9—11). Є 8 класи на правах підготовчих до ліцею. Відбір конкурсний на підставі письмових іспитів з фізики і математики. Набір проводиться в травні.
5. У ліцеї 450 учнів, у класі до 36 учнів.
6. Факультативи, гуртки, спецкурси включені у навчальний план.
Деякі спецкурси 2001—02 н/р.: «Вибрані глави органічної хімії», «Англійська мова для повсякденності», «Розв’язування олімпіадних задач з математики», «Хімія для вступників до вузів», «Психологія самовиховання», «Фізика та прикладна математика», «Поглиблене вивчення літератури», «Основи WEB-дизайну», «Молекулярна біологія», «Російський правопис», «Дивослово» тощо.
Гуртки: майстер-клас «Основи театральної майстерності», поетична студія «Струни душі», туристичний клуб, клуб «Ерудит», дискусійний клуб, гурток радіоелектроніки тощо.
7. Немає.
8. Ні.
9. Три фізичні лабораторії, хімічна лабораторія, два комп’ютерні класи (32 робочі місця учнів, 6 робочих місць для вчителів), Інтернет по виділеній лінії. Сторінка в Інтернеті: www.lic145.kiev.ua.
10. Навчання безплатне.
11. Так. НТУУ «КПІ», КНУ ім.Т.Шевченка, МФТІ (Київський філіал).
12. 100%.
13. Особистий підхід і новітні технології, помножені на глибокі традиції (виховні, методичні). В грудні 2002 р. ліцей святкує 40-річчя створення Київської фізико-математичної школи №145.
ШКОЛИ
Британська Міжнародна Школа (БМШ), Київ
1. Британська Міжнародна Школа, Київ — приватна середня школа для дітей віком від 3 до 18 років будь-якої національності, країни й віросповідання. У навчальному процесі гармонійно об’єднано дві освітні програми: України й Великобританії. Усі діти навчаються за загальною програмою, яку викладають англійською носії мови (англійська мова, математика й література; природознавство, комп’ютерні технології, малювання, театральна майстерність, музика й фізична культура). Діти, котрі не є громадянами України, вивчають міжнародну програму, що складається з предметів, передбачених навчальними програмами Англії і Уельсу. Діти, громадяни України, вивчають дисципліни, передбачені навчальною програмою Міністерства освіти й науки України.
По закінченні школи випускник одержує два повноцінні документи — Атестат про загальну середню освіту України державного зразка й Міжнародний сертифікат про середню освіту.
2. Англійська, українська.
3. Крім англійської мови діти вивчають німецьку, французьку, російську.
4. Набір у БМШ ведеться цілий рік. До дитини дошкільного віку жодних особливих вимог не висувають, за винятком загальних навичок із обслуговування себе.
Якщо дитина вступає до навчального закладу в шкільному віці, то вона проходить тестування за українською програмою та з англійської мови. Єдина мета тестування — визначити початковий рівень знань для наступної оптимізації процесу навчання.
5. 380 учнів із 32 країн світу. Кількість учнів у класі ніколи не перевищує 20 чоловік.
6. Учні відвідують додаткові заняття з англійської мови, клуб французької мови, гурток риторики й акторської майстерності, гурток малювання, заняття музикою тощо. Уроки фізкультури проходять у фітнес-центрі «Акваріум». У рамках клубу вихідного дня організовуються цікаві поїздки історичними місцями України, походи в театри й музеї. У школі широко практикуються організовані поїздки в різні країни Європи. Під час літніх канікул здійснюються поїздки в літні мовні центри Великобританії.
7. БМШ є школою повного навчального дня. При роботі групи продовженого дня використовується диференційований підхід до кожного учня. Діти розподіляються за віковими групами. Вони забезпечені гарячим харчуванням, мають змогу відвідувати гуртки та клуби, виконують домашні завдання.
8. Оскільки в БМШ приймають дітей із 3 років, то необхідності в дошкільному навчальному закладі немає.
9. БМШ розташована в двох чудово обладнаних будинках. У школі є: центр інформаційних технологій із 45 сучасними комп’ютерами, спеціалізовані кабінети для вивчення природничих наук, кабінет малювання, драмстудія, бібліотека з величезною кількістю книжок англійською та іншими європейськими мовами, спортзал, ігрові майданчики. Усе навчальне обладнання, відео-, аудіоматеріали, навчальні посібники замовляються у Великобританії.
Шкільна їдальня забезпечує учнів повноцінним триразовим харчуванням, що задовольняє всі смаки. Дієтичне й вегетаріанське меню — щодня. За бажанням батьків — послуги шкільного автобуса. БМШ має свою шкільну форму, яку для кожного учня замовляють індивідуально.
10. Не вказується.
11. Не вказується.
12. 100% випускників БМШ вступає у різні вузи України, Великобританії, Канади, США та Європи.
13. Атмосфера дружби, гармонії, взаєморозуміння та взаємоповаги.
Спеціалізована школа №34 з поглибленим вивченням англійської мови
1. Англійська мова. Уроків англійської мови в початковій школі — 3, основній (5—7 клас) — 5 годин, у 8—11 класах — 6—7 годин. Профільні дисципліни: англійська мова, англійська література, країнознавство.
2. Українська.
3. У школі викладаються англійська, німецька, японська мови.
4. Беруться до уваги потенційні можливості психічного розвитку дитини, її творчих здібностей, уяви, образного та логічного мислення, зорової та слухової пам’яті, а також здатність дитини співпрацювати та взаємодіяти з дорослими. Знання дитини мають відповідати її віку (про себе, свою родину, дитячий садок, навколишній світ, природу).
5. Цього навчального року в школі навчається 1186 учнів, у класі — від 19 до 30 учнів.
6. Для занять фізкультурою в школі є гарні умови, 4 спортивні зали, тренажерний зал, стадіон, два басейни. В школі працює хореографічна, театральна студії, гурток «Акварель», спортивні студії шейпінгу, художньої гімнастики, дзюдо, футболу.
7. Групи продовженого дня працюють з 12 год. 10 хвилин до 18 год. Діти розподілені на групи по паралельних класах. Вихователі ГПД організовують самопідготовку і спортивну годину, проводять виховні заходи. В школі працює дитяча організація «Кобзарики», робота за напрямами «Веселкарики», «Пізнайки», «Чорнобривчики», «Добродійчики», «Шанобливчики».
8. Створений освітній концерн: садок-школа «Родзинка», виховний центр «Любисток», спеціалізована школа №34.
9. Оформлено 45 кабінетів з різних предметів. Працює 2 комп’ютерні класи, 2 лінгафонні кабінети, кабінети обслуговуючої праці, слюсарна, столярна майстерні.
10. Навчання безплатне.
11. Національний університет розвитку людини «Україна», Національна академія управління, школа є школою-лабораторією інституту українознавства ім. Крип’якевича (м. Львів).
12. 2000 р. — 62%, 2001 р. — 85%.
13. Учні, заради яких існує школа, і те, що в ній є.
Спеціалізована школа №57 м. Києва з поглибленим вивченням англійської мови
1. Англійська мова. З 10 класу 5 разів на тиждень проходять заняття з профільних дисциплін (технічний переклад, гіди-перекладачі, ділове мовлення, англійська та американська літератури).
2. Російська.
3. Англійська, німецька, іспанська.
4. Гуманітарні здібності дитини. Тестування, співбесіда.
5. У школі 1050 дітей, в класах — 35—39 учнів.
6. Факультативи — історія світового мистецтва, риторика, культура мовлення та стилістика, культура спілкування, екологія, основи етики та діловий етикет, економіка і маркетинг. Умови для заняття фізкультурою та цікавого дозвілля: 2 спортивні зали, спортивний майданчик, актовий зал, зал для урочистих свят. Туристична робота.
7. 4 групи продовженого дня для учнів 1—3 класів. Заняття за інтересами: писанкарство, гурток «Намалюй світ», спортивна година.
8. Ні.
9. Комп’ютерний клас, мультимедійний комплекс, ігротека, музичний центр, відеомагнітофон, ксерокси.
10. Навчання безплатне.
11. Міжнародний інститут лінгвістики та права.
12. 99,9%.
13. Основні принципи школи визначені в Кодексі честі педагогічного колективу:
«Мы за культ знаний, но он не может заслонить культ Совести.
Наши благородные правила — уважение и доверие к детям, доверие и уважение к учителю. Дети не должны слышать: учитель всегда прав, дети должны видеть — учитель всегда прав.
Мы за творчество. Творческими могут быть все, кроме ленивых.
Помни о законе жизни, который был в детском доме Януша Корчака:
«Что бы ни случилось, виноватого ребенка можно или понять, или оправдать, или простить».
Помни, самое интересное в школе — это дети, самое трудное — их родители».
Есть школы «технологические» и «атмосферные». Наша школа — «атмосферная», где ценится атмосфера доверия, уважения, дух творчества, престиж знаний».
Спеціалізована середня загальноосвітня школа №106 Шевченківського району м.Києва
1. Англійська мова щодня (5—7 годин на тиждень).
2. Українська.
3. Англійська мова.
4. Проводиться співбесіда за методикою діагностики готовності дітей до навчання в школі.
5. У класах від 20 до 32 учнів. Всього учнів 522.
6. Факультативи (10—11 класи): історія України, математика, географія, хімія. Гуртки крою та пошиття одягу, хоровий, ДПЮ. Є фізкультурний зал площею 100 кв. метрів, актовий зал.
7. 1,5 години після закінчення занять та обіду — самопідготовка, далі — рухові ігри, прогулянка на повітрі, читання книжок.
8. Ні.
9. Комп’ютерний клас, хімкабінет, кабінет фізики.
10. Навчання безплатне.
11. Київський економічний інститут менеджменту.
12. 95%.
13. Педколектив школи.
Спеціалізована школа №112 ім. Т.Шевченка
1. Поглиблене вивчення англійської мови та вивчення французької і німецької мов з першого класу. Тижневе навантаження з іноземних мов:
англійська: 1—3 класи — 3 години, 3—4 класи — 4 години, 5—9 класи — 5 годин, 10—11 класи — 6 годин. Крім того в 7—8 класах спецкурс «Основи наукових знань» (англійською мовою) — 1 год/тиждень; в 9—11 класах — історія та література Великобританії та США — 1 год/тиждень; в 11 класах — країнознавство (англомовні країни) — 1 год/тиждень;
французька: 1—6 класи — 2 години, 7—8 класи — 3 години, 9—11 класи — 4 години. До навчальної програми 9—11 класів включено елементи курсу «Delf-Dalf», що дає учням можливість скласти екзамен на отримання міжнародного сертифіката;
німецька мова: 1—6 класи — 2 години, 7—8 класи — 3 години, 9—11 класи — 4 години. Учні працюють за оригінальними німецькими та австрійськими посібниками;
російська мова (додатково, а в окремих класах за вибором батьків 2—4 години на тиждень).
2. Українська.
3. Іноземні мови, що викладаються в школі, зазначено в 1-му розділі.
4. Головною дійовою особою відбору учнів до школи є психолог, що визначає рівень психологічної готовності дітей до навчання та предметну спрямованість. Вчителі іноземних мов визначають рівень розвитку фонематичного слуху та пам’яті; учителі математики — вміння вирішувати логічні завдання; учителі української мови — рівень розвитку усного мовлення.
5. Кількість учнів у школі — 691. У 1—9 класах 25—33 і до 37 учнів у 10—11 класах.
6. Школа надає додаткові освітні послуги (ДОП) — факультативи та гуртки. Загальна кількість учнів, що отримують ДОП — 513.
Умови для занять фізкультурою обмежені, проте це не заважає повноцінно проводити планові заняття з предмета та загально-виховні заходи, що сприяють гармонійному розвитку учнів школи. Свою фізичну форму учні мають можливість підтримувати в тренажерному залі.
У школі традиційним стало проведення свят, пов’язаних з культурним надбанням народу України та культурами народів, мови яких вивчаються: свято осені «На осінній торжок купуй кожух та пиріжок», свято Святого Миколая в традиціях українського народу та народу Німеччини, Різдво у Франції, День святого Валентина, «Козацькому роду нема переводу» (змагання з армрестлінгу). КВК між учителями та учнями старших класів до Дня учителя, шоу моди до 8 Березня, предметні тижні, тиждень пам’яті Т.Шевченка з посвятою першокласників у кобзарята та спільною роботою з музеєм Т.Шевченка.
7. Школа працює за схемою повного дня для учнів 1—7 класів. У другій половині дня проводяться навчально-виховні заходи за окремим розкладом.
8. Немає.
9. Матеріально-технічний рівень школи постійно підвищується.
10. Безплатне.
11. Інститут філології Київського національного університету ім. Т.Шевченка та Чернігівський національний інститут економіки та управління.
12. 98—100%.
13. Організація учнівського самоврядування та створення Шкільної республіки, що є мікромоделлю суспільства.
Спеціалізована школа №155 Шевченківського району м.Києва
1. Поглиблене вивчення англійської мови (з першого класу). Кількість уроків з англійської мови варіюється від трьох (перші класи) до 8 — старші класи. Це відповідає державному навчальному плану.
2. Українська.
3. З 5 класу факультативно вивчається російська мова, з 8 — німецька.
4. Критерії відбору до школи дуже прості: 1) за місцем проживання, 2) під час співбесіди, за бажанням, дитина може виявити вміння розрізняти букви або навіть читати, рахувати, описати малюнок, виявити фонематичні здібності. У школі категорично не проводиться будь-яке психологічне тестування. Ми повинні проводити співбесіди, оскільки школа не може вмістити всіх бажаючих навчатися тут. Від дітей не вимагається знання будь-якого конкретного обсягу інформації.
5. У школі 685 учнів. Кількість учнів у класах варіюється від 29 до 36.
6. У школі є невелика кількість предметних факультативів, стандартний набір гуртків: гімнастика, вокальний, ВІА. Дозвіллям учнів займається учнівська рада, система роботи якої має свої особливості — іде напружена робота з вивчення і застосування новітніх прийомів стратегічного планування та менеджменту. Додаткових платних послуг школа не надає.
7. Групи продовженого дня працюють після уроків.
8. Першокласники (шестирічки) навчаються на базі дитячого садка, який надає приміщення для занять, ігор та сну.
9. У школі є два комп’ютерні кабінети, медіацентр (бібліотека з комп’ютерами, презентаційна зона). Загалом матеріально-технічне забезпечення школи, як і багатьох шкіл, потребує поліпшення.
10. Навчання у школі не оплачується. Принцип такий — допомагає хто чим може.
11. Угоди з вузами існують на предмет практики студентів. До явища «прямий» вступ до вузу адміністрація школи ставиться скептично, зважаючи на: 1) неможливість обмеження інтересів учнів однією спеціальністю; 2) багаторічну практику спілкування з випускниками школи — абітурієнтами.
12. Як правило, всі випускники вступають до вузів з першого разу. Інколи один або двоє — наступного року.
13. Надзвичайно високий культурний рівень сімей, де духовні та інтелектуальні цінності стоять надзвичайно високо, тому дитина є найвищою цінністю сім’ї. Наші учні надзвичайно конкурентоспроможні на світовій арені. Тільки один приклад: візит до школи у 1999 році Генерального секретаря НАТО Дж.Робертсона і на його ж особисте запрошення візит учнів нашої школи до штаб-квартири НАТО у Брюсселі. Візит відбувався у 2000 р. і Дж. Робертсон особисто зустрічався з дітьми у себе у робочому кабінеті. Аналогів цьому немає.
Школа намагається забезпечити прозорість системи вимог і оцінювання, максимальну об’єктивність разом із жорсткою вимогливістю, використовуючи інформаційні технології та міжнародний досвід.