Галузеві університети хочуть замінити на навчальні заклади європейської моделі. В МОН розповіли деталі

ZN.UA Ексклюзив
Поділитися
Михайло Винницький розповів про переваги других над першими.

В рамках модернізації закладів вищої освіти в Україні планують замінити галузеві університети, які нам дісталися в спадок від СРСР, на навчальні заклади за прикладом європейської традиції. Що це означає, розповів у інтерв’ю ZN.UA заступник міністра освіти і науки Михайло Винницький, з яким поговорила Оксана Онищенко

«Стосовно інших планів модернізації нашої мережі закладів вищої освіти можу сказати, що радянська традиція, за якою заклади вищої освіти були організовані за галузевою специфікою, поступово відійде в минуле… І автодорожні, друкарські, юридичні, екологічні, лісотехнічні, навіть економічні чи аграрні. Всі ці галузеві заклади ми успадкували з радянських часів, коли кожну галузь промисловості обслуговував спеціальний заклад освіти», – зазначив Винницький.

За його словами, у Європі від галузевої специфіки університетів давно відмовилися. Натомість там давно діють багатогалузеві, універсальні заклади, які можуть бути або технічного чи технологічного спрямування, або працювати у формі класичних університетів. 

«А причина такого укрупнення проста: в більшому, багатогалузевому закладі більше варіантів вибіркових предметів. Масштаб дає змогу краще забезпечити індивідуальні траєкторії підготовки студентів, у них ширший вибір предметів, більша конкуренція між викладачами за студента й, відповідно, краща якість освітнього середовища. Я вже мовчу про те, що в більшого закладу ширші фінансові можливості, що дає йому змогу масштабніше розвивати той чи той дослідницький напрям», – пояснив заступник голови МОН.

У відповідь на питання, які типи закладів планують створити в України, Винницький зазначив, що можна говорити про три типи закладів, перехід до яких здійснюватиметься поступово. Перший – це класичний університет, у якому розвиваються програми гуманітаристики, соціальних наук, природничих спеціальностей

«Часто в таких закладах функціонують автономні медичні факультети чи інститути, й студенти-медики молодших курсів мають доступ до найкращих викладачів класичних кафедр до того, як переходять до практичних чи клінічних дисциплін на старших курсах. У сильних класичних університетах розвинута наукова інфраструктура, в найрозвинутіших понад 40% студентів — магістри та аспіранти», – пояснив Винницький.

Другий – це прикладні університети чи університети прикладних наук, як їх зараз називають у Євросоюзі. Заступник глави МОН додав, що це заклади, які співпрацюють із бізнесом у напрямі прикладних досліджень. У них розвиваються дуальні програми (навчання в аудиторії поєднується з навчанням на робочому місці. — О.О.), де йдеться про пріоритет підготовки до ринку праці. 

Третій тип – відносно маломасштабні світоглядні академії. Це можуть реалізувати або у форматі Liberal Arts, що особливо підходить для закладів у маленьких містах, або у форматі художніх чи музичних закладів. 

«До речі, щодо останніх — немає жодного сенсу приєднувати консерваторію до університету, адже музична освіта не передбачає великої вибірковості предметів чи формування кругозору через розвиток широких компетентностей. Така вже специфіка мистецької освіти. Натомість гуманітарна чи соціально-економічна освіта, чи навіть комп’ютерна інженерія можуть бути запропоновані в широкопрофільному, міждисциплінарному форматі», – зазначив Винницький. 

Приклад такого підходу, за його словами, показують Острозька академія, Києво-Могилянська академія, Український католицький університет. Заступник глави МОН додав, що вони є радше неприкладними світоглядними центрами, які концентруються переважно на бакалаврській освіті й ніколи не будуть потужними науковими центрами. Але ці ЗВО популярні серед вступників і відповідають потребі суспільства в підготовці громадян із широким, часто критичним світоглядом.

За словами заступника голови МОН, відставання університетів спостерігається, наприклад, і на заході України. Тоді як інноваційні рішення в освіті пропонують вищі навчальні заклади на сході. Тому, зазначив Винницький,  розшарування, яке спостерігаємо, – це не обов’язково виклик війни, а радше наслідок відмінної в різних університетах управлінської спроможності їх керівництва.

Одним із критеріїв, які враховуватимуть при скороченні мережі університетів – це число «бюджетників». Якщо у закладах вищої освіти менш як третина абітурієнтів вступають «на бюджет», то для Міністерства освіти та науки це є так званою червоною лінією. Загалом після укрупнення університетів має залишитися плюс-мінус 100. Однак ця цифра приблизна.

Поділитися
Помітили помилку?

Будь ласка, виділіть її мишкою та натисніть Ctrl+Enter або Надіслати помилку

Додати коментар
Всього коментарів: 0
Текст містить неприпустимі символи
Залишилось символів: 2000
Будь ласка, виберіть один або кілька пунктів (до 3 шт.), які на Вашу думку визначає цей коментар.
Будь ласка, виберіть один або більше пунктів
Нецензурна лексика, лайка Флуд Порушення дійсного законодвства України Образа учасників дискусії Реклама Розпалювання ворожнечі Ознаки троллінгу й провокації Інша причина Відміна Надіслати скаргу ОК
Залишайтесь в курсі останніх подій!
Підписуйтесь на наш канал у Telegram
Стежити у Телеграмі