Ось уже протягом тижня головним ньюсмейкером від освітнього сектора країни є Академія педагогічних наук України. Вчора розпочалися звітно-виборчі збори АПН, мета яких — проаналізувати діяльність цієї вищої науково-галузевої установи за п’ять років і вибрати її нове керівництво. А рівно сім днів тому академія святкувала свій перший ювілей — десятиріччя від дня заснування.
«Фундаментом» АПН стали два інститути — педагогіки та психології. Потім до них приєдналися ще вісім «побратимів» плюс Державна науково-педагогічна бібліотека. Одне слово, тепер академія має розгалужену систему дослідницьких інститутів, що забезпечують науково-методичний супровід навчального процесу по всій вертикалі — від дошкільної до післядипломної освіти.
— За десять років свого існування АПН зробила чимало, — сказав міністр освіти і науки України, президент Академії педагогічних наук України Василь Кремень на прес-конференції, присвяченій ювілею головної наукової установи галузі. — Та, напевно, основна заслуга академії — створення системи вітчизняних підручників для середньої школи. Україна сьогодні — єдина (крім Росії) країна СНД, яка має повний комплект навчальної літератури для загальноосвітньої школи. Вчені АПН створили й програмне забезпечення навчального процесу в середній школі. Цим ми теж можемо пишатися. Водночас необхідно привести вітчизняну освіту у відповідність до кращих світових зразків. Лише за такої умови вона зможе і громадянам України, і державі в цілому забезпечити конкурентоспроможність на світовому ринку праці. Саме АПН упритул займається модернізацією нашої освіти, кінцевим результатом якої може стати її якісний стрибок.
2002 року вчені АПН приділяли особливу увагу переходу на 12-річний термін навчання. Власне, всі програмні матеріали для кожного класу «нової» школи — розробки працівників академії. Навчальні плани формуються з погляду взаємозв’язку різних предметів, галузей знань і психологічних особливостей різних вікових груп дітей. Наступного року робота з науково-методологічного та методичного забезпечення переходу на 12-річну освіту триватиме і взагалі стане визначальною на наступних десять років.
Укотре пролунав заклик: не сприймати подовшення терміну навчання як його елементарне розтягування в часі. Це — впровадження нового типу освітньої діяльності, заснованої на сучасних знаннях і методиках.
— Ми повинні зняти з нації рожеві окуляри й перестати хвалитися своєю освіченістю, — переконаний В.Кремень. — За таким показником, як тривалість навчання в школі, наша країна — одна з найбільш відсталих у Європі. Крім РФ, мені важко назвати більш-менш значиму державу, яка б навчала своє підростаюче покоління так мало, як ми. У нас 11-річка — лише для третини дітей, дві третини навчаються десять років, змалку пізнаючи алогічні речі на кшталт перескакування з третього в п’ятий клас.
Скільки коштуватиме Україні перехід на 12-річний термін навчання? Особливими надвитратами він не загрожує, вважає президент АПН, оскільки все одно потрібно було б друкувати ті ж нові підручники. Не знадобляться великі гроші й на відповідну науково-дослідну діяльність АПНівських учених — вона триває в рамках традиційної роботи академії. Сумно, але факт: різке погіршення демографічної ситуації в країні (1994 р. в Україні народилося 521 тис. малят, торік — 376 тис.) також сприяє зменшенню витрат. Оскільки не доведеться готувати додаткову кількість викладачів.