Збільшення транспортних тарифів за затвердженою НКРЕКУ методологією може призвести до подорожчання імпортного (реверсного, так як з РФ газ зараз не імпортується) природного газу для споживачів до 10%. Про це пишуть Євген Андріанов, Алла Єрьоменко і Леонід Уніговський у статті для тижневика "Дзеркало тижня. Україна".
НКРЕКУ прийняла рішення перейти до тарифів "вхід-вихід", ґрунтуючись на методології RAB (Regulatory Asset Base, тобто стимулююче тарифоутворення). Як сказано в статті, суть RAB-методології для газотранспортної системи, якщо сформулювати її спрощено, полягає в наступному: оцінюється вартість активів, що використовуються при транспортуванні газу, і, виходячи з цієї вартості, тарифи встановлюються таким чином, щоб експлуатація цих активів була б більш вигідною, ніж просто зберігання еквівалентних грошових сум на депозиті в банку. Іншими словами, тариф повинен стимулювати використання ГТС як її оператором, так і замовниками послуг (потужностей).
"З погляду ринкового підходу, це логічно. DT.UA неодноразово та докладно розповідало, чому необхідно впроваджувати систему тарифів "вхід-вихід". Питання в тому, на базі якої методології, з урахуванням яких нюансів та як швидко?", - пишуть автори.
"Як один із основних базових моментів для розрахунків "Нафтогазом" і НКРЕКП, яка затвердила нову методологію тарифоутворення для транспортування газу, було використано метод прискореної амортизації. Мабуть, це й призвело до такого істотного збільшення тарифів", - йдеться у статті.
Тарифні ставки при транспортуванні природного газу за місячним контрактом в Україні та деяких країнах ЄС (партія 20 млн куб. м), дол. /тис. куб. м
Країна |
Пункти входу |
Пункти виходу |
Україна (середня ставка для ГТС) - оператор "Укртрансгаз" |
12,7 |
26 |
Польща - національна ГТС - оператор FGSZ.Zrt |
0,7 |
0,6 |
Словаччина (середня)* - оператор Eustream a.s. |
1,18 |
2,5 (Будинце) |
Чехія (пункт входу Вайдхаус, пункт виходу Ланжот) - оператор Net4gas sro. |
0,90 |
6,02 |
Тарифні ставки при транспортуванні природного газу в Україні та деяких країнах ЄС за річними контрактами, дол./тис. куб. м
Країна |
Пункти входу |
Пункти виходу |
||
20 млн куб. м |
240 млн куб. м |
20 млн куб. м |
240 млн куб. м |
|
Україна (середня ставка для ГТС) - оператор "Укртрансгаз" |
12,7 |
12,7 |
26 |
26 |
Угорщина (середня ставка для ГТС) - оператор FGSZ.Zrt |
7,15 |
6,99 |
9,13 |
8,97 |
Польща - національна ГТС - оператор Gaz System S. A. |
8,4 |
7,4 |
8,4 |
7,4 |
Польща - транзитна ГТС (TGPS Ямал-Європа) - оператор Europolgaz |
4,33 |
4,33 |
4,33 |
4,33 |
Словаччина (середня)* - оператор Eustream a.s. |
3,9 |
3,9 |
8,4 (Будинце) |
8,4 (Будинце) |
Чехія (пункт входу Вайдхаус, пункт виходу Ланжот) - оператор Net4gas sro. |
0,90 |
0,90 |
6,02 |
6,02 |
"Хочемо підкреслити, що пряме зіставлення розрахованих тарифів не є показовим. Треба враховувати і протяжність маршрутів транспортування (довжина ГТС), а вони різні в різних країнах. Але, в будь-якому випадку, можна якісно зробити висновок, що українські тарифи явно завищені", - зазначають автори статті.
На їх думку, використання нової методології матиме кілька суттєвих наслідків для України і її ГТС:
Перший. В черговий раз ліва рука не знає, що робить права: схоже, ми даємо дуже серйозні аргументи противникам української ГТС для мотивації і виправдання будівництва Nord Stream-2.
"Ми вже говорили про використання наших газопроводів і сховищ для транспортування і зберігання європейського газу. Адже нові тарифи поширюються і на них. До того ж велике питання, чи отримає "Укртрансгаз" всі гроші за "вхід" і "вихід" з ГТС, в тому числі за російський транзит. А адже податки оператор ГТС повинен буде заплатити сповна за новим, найвищим серед перерахованих країн тарифом", - сказано в статті.
Другий. Складніше стане реалізувати ідею комерційного використання європейськими компаніями українських сховищ газу - через високі тарифи.
Третє. Таке невиправдане, на наш погляд, підвищення тарифів призводить до подорожчання імпортного (реверсного) газу для кінцевих споживачів. Транспортні витрати складуть близько 10% від вартості самого газу.
Автори статті дійшли висновку, що:
1. Ставки тарифів "вхід-вихід" української ГТС слід переглянути в бік зниження.
2. Формат тарифів необхідно привести у відповідність з європейськими стандартами і визначити їх за одиницю часу (за газову годину або газову добу) на весь контрактний період.
3. Повинен бути зверстаний реальний план надходження коштів від тарифів "Укртрансгазу" і відповідних податкових платежів. Причому з урахуванням конкретизації платежів за транзит російського газу через українську ГТС. Інакше ми ризикуємо зробити оператора вітчизняної (між іншим, державної) ГТС банкрутом вже в 2016 р.
4. Для підвищення конкурентності нашого внутрішнього ринку газу, його відкритості тарифи на вхід в систему для імпорту і для внутрішніх газодобувних підприємств мають бути вирівняні, стати одного порядку.
5. Систему тарифів "вхід-вихід" для української ГТС треба суттєво доопрацювати, передбачивши їх залежність від обсягів, термінів та умов транспорту. Але займатися цим повинен оператор - "Укртрансгаз", а НКРЕКУ - лише перевіряти та затверджувати.
Як раніше писала Єрьоменко, російська газова монополія не має наміру платити за скорочення транзиту свого газу через територію України за принципом "транспортуй або плати" (ship-or-pay), тим більше за новими тарифами. "Нафтогаз" наполягає, що це вимога проєвропейського Закону "Про ринок природного газу" і принцип роботи газопостачальних компаній у ЄС.
Детальніше про питання транзиту газу читайте у статті Алли Єрьоменко, Леоніда Уніговського і Євгенія Андріанова "RABство" свіжому номері тижневика "Дзеркало тижня. Україна".