Експорт з України до Росії і надалі неминуче буде скорочуватися, навіть якщо буде відновлено колишні торговельно-економічні відносини. Вирішенням цієї проблеми має стати модернізація українських підприємств та підвищення конкурентоспроможності їхньої продукції; переорієнтація на треті країни, а також внутрішній ринок.
Таку думку під час круглого столу висловила завідувачка відділу економічного зростання та структурних змін в економіці Інституту економіки та прогнозування НАН України Лідія Шинкарук.
Так, зазначила вона, у середньостроковій перспективі попит на українські вагони у Росії (одна з ключових статей експорту) буде падати через реалізацію програм імпортозаміщення у РФ.
"[У Росії] завершується будівництво заводу, який спокійно може випускати вагони у середньостроковій перспективі. Тобто у нас немає шансів постачати вагони <...> Наші підприємства базуються на старих технологічних лініях ще з часів Радянського Союзу, а Росія реалізує програму імпортозаміщення. Вона все одно витіснить нас і наші комерційні зв'язки з кожним роком будуть меншими", - констатувала науковець.
За словами Шинкарук, в разі цілеспрямованого блокування Москвою українських товарів під ударом опиниться 30-50% вітчизняного експорту до РФ. Говорячи, зокрема, про продукцію АПК та харчової промисловості, експерт зазначила, що росіяни можуть замінити продукти харчування на білоруські. Як наслідок, український ВВП може скоротитися, принаймні, на 1% з супровідними соціальними наслідками.
Виходом із ситуації представник Інституту економіки та прогнозування НАН вважає модернізацію українських підприємств та підвищення конкурентоспроможності їхньої продукції; переорієнтацію на треті країни, а також внутрішній ринок, але це, щоправда, може вимагати бюджетної підтримки.
Аналізуючи можливості блокування російського експорту до України (як відповідь на дії Москви), Шинкарук вказала на те, що особливістю торговельних зв'язків України з РФ є те, що ми імпортуємо більшу частину продукції проміжного споживання, яка використовується у виробничих процесах. "У такому випадку, якщо ми не купуємо їхню проміжну продукцію, ми блокуємо наші підприємства і блокуємо кінцеву продукцію певним чином", - констатувала науковець.
Разом з тим експерт констатувала, що "ми можемо за блокування нашої харчової продукції заблокувати їхню харчову продукцію". Це ж стосується і транспортних засобів. !zn