Україна - один із найбільших гравців на ринку напіввагонів у СНД і єдина країна, яка не має відповідного інструментарію для захисту свого вагонного парку.
Як повідомляє прес-служба «Укрзалізниці» з посиланням на начальника держпідприємства «Український транспортно-логістичний центр» (УТЛЦ) Володимира Іващука, у даний час українськими напіввагонами може користуватися будь-яка країна СНД, як вагонами загального користування, тоді як вагони інших країн мають власників.
В. Іващук зазначив, що близько тисячі напіввагонів власності ПГК і ВГК щодоби курсують на Росію порожніми. «Російські вантажні вагони не навантажуються супутніми вантажами для росіян і прямують з України в порожньому стані, і слідом - українські до Росії в завантаженому, адже російський вагон у нас власний, і його використання коштує вантажовласникам набагато дорожче. А наш у них - інвентарний і належить до парку загального користування», - пояснив він і додав, що це тягне за собою дефіцит вантажних вагонів в Україні.
Зараз українські вагони - практично єдині на території СНД залишаються в інвентарному парку, всі інші вагони мають власників. Це означає, що українські залізничники не можуть вантажити російський вагон без дозволу власника, а український вагон у Росії чи іншій країні СНД як і раніше йде під завантаження.
У середньому український вагон залишається на території Росії 18,5 діб, а російський в Україні - 5-5,5 доби.
Про масштабність проблеми, за словами В.Іващука, свідчить те, що за кордоном постійно перебуває близько 15% українського інвентарного парку. «Основна проблема, з якою ми зараз стикаємося, - наш вагон інвентарного парку виходить за межі країни. І враховуючи, що він надзвичайно дешевий, інші залізничні адміністрації експлуатують його, поки не настає час ремонту. Страждають від цього внутрішньодержавні перевезення. Адже ми десь на 15-20% не в змозі задовольнити ті заявки на перевезення, які надходять від вантажовласників», - повідомив начальник УТЛЦ.
Періодично «Укрзалізниця» проводить процедуру вимоги термінового повернення вагонів, визначену правилами їхнього використання. Ця процедура вимагає від усіх залізничних адміністрацій країн СНД термінового повернення вагонів до України, але навіть штрафні санкції не спрацьовують, і вагони не повертаються на територію країни вчасно.
У даний час в інвентарному парку «Укрзалізниці» в робочому стані перебувають 47,7 тис. напіввагонів, з них близько 7 тис. постійно знаходиться в країнах СНД, у тому числі 3 тис. - у Росії.