Експерти "Консалтингової групи А-95" не виключають зростання цін на бензин всіх марок у вересні-жовтні 2013 р., що буде обумовлено переорієнтацією на альтернативні джерела постачань палива.
У свою чергу це обумовлено несподіваними збоями у системі традиційних постачань. На початку серпня на установці каталітичного крекінгу на Мозирському НПЗ (Білорусь) виникла поломка, яка призвела до позапланового ремонту підприємства та істотного зниження постачань бензину в Україну. У вересні цей найбільший постачальник нафтопродуктів на ринок України (близько 35% за підсумками першого півріччя 2013 р.) піде на плановий двомісячний ремонт.
За розрахунками "А-95", у серпні дефіцит постачань складе близько 100 тис. т, або 25% від очікуваного рівня споживання автомобільних бензинів. Аналогічна нестача очікується у вересні.
"Ситуація дуже напружена, якщо врахувати, що в червні і липні ринок також працював з дефіцитом 50 і 60 тис. т відповідно", - заявив директор "Консалтингової групи А-95" Сергій Куюн.
У 2014 році українські НПЗ забезпечать більш 60% внутрішнього ринку
За словами експерта, для забезпечення споживання активно використовувалися раніше накопичені запаси, які з урахуванням форс-мажорного зниження постачань у серпні серйозно виснажені.
У зв'язку з проблемами закупівель у Білорусі ринок буде змушентй переорієнтуватися на інші напрямки. Зокрема, очікується збільшення на 30-40 тис. т постачань бензину з Литви і Польщі (з НПЗ концерну "Орлен"), на 40-50 тис. т - через Феодосійську нафтобазу (ВЕТЕК, "ЛУКОЙЛ", WOG, "Галнафтогаз"), на 10-20 тис. т - через інші порти та сухопутні кордони (Угорщина, Туркменістан, країни Середземномор'я). У другій половині вересня очікується надходження на ринок нафтопродуктів Одеського НПЗ (близько 35 тис. т на місяць).
Аналітиків "Консалтингової групи А-95" підкреслюють, що ресурсний дискомфорт очікується тільки щодо моторних бензинів, тоді як ситуація з дизельним паливом поки не викликає побоювань.
З огляду на сформовану ситуацію, уряд України також має сприяти ресурсному наповненню ринку в період пікового споживання і форс-мажорних обставин. Першочерговими заходами мають стати:
- продовження до кінця сезону активного споживання дії стандартів якості 2001 р. з метою допущення на ринок бензину Шебелинського ГПЗ (близько 30 тис. т на місяць);
- доручення "Укрзалізниці" забезпечити у першочерговому порядку рухомим складом постачальників нафтопродуктів на внутрішній ринок, особливо через морські порти;
- доручення Міндоходів і зборів України забезпечити максимально оперативне митне оформлення нафтопродуктів.
На думку експертів, переорієнтація на альтернативні джерела постачань, які володіють більшою собівартістю за рахунок підвищених логістичних витрат, може призвести до корекції цін в опті, а потім і в роздробі на 20-30 коп./л. Більш істотне зростання цін може бути продиктовано підвищенням світових цін на нафту і нафтопродукти, яке спостерігається в кінці серпня.
"Спекулятивне зростання цін на бензин в Україні виключено, бо ринок відкритий і диверсифікований, що робить неможливим виникнення глибокого дефіциту. У свою чергу приклад російського ринку показує, що навіть у найбільшій нафтовидобувній країні планети можливий ажіотажне зростання цін на паливо і його зникнення на АЗС, якщо цей ринок закритий", - вважає Сергій Куюн. !zn
Читайте також:
Кабміну необхідно переглянути пільги для виробників "альтернативного" бензину, - експерт
Уряд прийняв рішення про перехід України на паливні стандарти Євро-3, Євро-4, Євро-5