Лютневі тендери на закупівлю нафтопродуктів двома найбільшими державними споживачами - Міністерством оборони і "Укрзалізницею" в який вже раз підтвердили, що держзакупівлі залишаються злободенною темою. Щоб зацементувати прогресивні зміни в сфері держзакупівель палива, залишилося зробити декілька невеликих, але дуже важливих кроків. Про це в статті в DT.UA пише експерт, керівник "Консалтингової групи А-95" Сергій Куюн.
Діючі процедури закупівлі палива не гарантують поки на 100% кращу ціну. А головне, не забезпечують неминучість поставок нафтопродуктів, що у випадку з обома стратегічно важливими покупцями вкрай небезпечно.
У сфері закупівель нафтопродуктів "Укрзалізницею" в 2015 р відбулася революція. Найголовніше - тендерні ціни вперше за багато років почали відповідати ринковому рівню.
Не можна сказати, що ломка "паливних" підвалин в "Укрзалізниці" пройшла безболісно, але деякі зміни очевидні.
З посиленням конкуренції на торгах на порядку денному постало питання формульного ціноутворення, коли ціна встановлюється автоматично, виходячи з міжнародних котирувань дизпалива, курсу валют, ставок податків і т.д. Фактично суперечка (торг) між постачальниками зводиться до того, у кого з них кращі умови по залученню фінансування і менші апетити. З метою впровадження цієї прогресивної практики зусиллями в тому числі нових фахівців "Укрзалізниці" в законі про держзакупівлі котирування Platts були легалізовані і допущені до використання.
За формулою ціна була б відносно стабільною, і "Укрзалізниці" не довелося б неодноразово підвищувати ціни слідом за кон'юнктурним зростанням цін на внутрішньому ринку і в підсумку чимало переплатити. Залишається потужна роль людського фактора, який неминуче створює ризик корупції.
"Саме час уточнити дуже цікавий момент: перегляд цін відбувається на основі довідок підприємства "Держзовнішінформ", яке, будучи надмірно клієнтоорієнтованою організацією, при видачі подібних довідок тяжіє до максимальних значень. (Мабуть, неспроста ця організація з орбіти Мінекономрозвитку фігурувала в переліку названих Абромавічус підприємств, до яких тягнулися руки корупціонерів). По суті, багатомільйонні суми "Укрзалізниці" до сих пір залежать від довідки клерка в гославке під назвою "Держзовнішінформ", - пише Куюн.
Найнебезпечніше в випадку з паливними тендерами Міноборони - невиконання контрактів. При всій важливості ціни, але від надійності постачальника безпосередньо залежить обороноздатність країни. І свідомо ризиковані експерименти з постачальниками, що володіють копійчаними статутними фондами, абсолютно недоречні. Нехай їх фонди і були б мізерними, але гарантії поставок - залізобетонними. Але гарантій немає. Як мінімум це загрожує втратою часу, максимум - ризикуємо життями бійців.
Безперечним позитивом в процедурі закупівель нафтопродуктів "Укрзалізницею" і Міністерством оборони є підвищення відкритості і зниження цін до ринкового рівня. Однак ця хитка система постійно норовить піти "наліво" – занадто великі обсяги, гроші, спокуси.
"Обом структурам необхідно знову повернутися до вивчення формульних контрактів, які, перш за все, дозволять уникнути будь-яких претензій в упередженості", - вважає Куюн.
Для "Укрзалізниці" на часі створення більш стійкої моделі постачання із залученням декількох постачальників.
Міноборони варто запозичити досвід залізничників у галузі застав для участі в тендерах - це віднадить випадкових учасників. І жодної дискримінації: застава до 3% від вартості передбачуваного лота допускається законом про держзакупівлі. При цьому заставу ти втрачаєш, якщо відмовляєшся від своєї пропозиції. Постачальник має знати, що ризикує не тільки репутацією, а й грішми. Не завадить і друга застава, банківська, яка автоматично йтиме в Міноборони у разі, якщо постачальник не виконує контракту на поставку палива. Не будуть зайвими й довідки про виконання великих контрактів, щоб не було експериментів над стратегічно важливими державними органами.
Більше читайте в статті Сергія Куюна "Формула проти "зради" в свіжому номері" Дзеркала тижня. Україна".