Тіньовий флот зі старих танкерів з російською нафтою створює ризик екологічної катастрофи — Bloomberg

Поділитися
Тіньовий флот зі старих танкерів з російською нафтою створює ризик екологічної катастрофи — Bloomberg Фото ілюстративне © Die Welt
Танкери, які вже повинні бути відправлені на металобрухт, транспортують нафту.

Тіньовий флот зі старих танкерів з російською нафтою створює ризик екологічної катастрофи, пише Bloomberg.

Нафтовий танкер Turba вже давно мав би бути переплавлений. Згідно з базою даних, присвяченою сприянню безпечному судноплавству, судно, яке експлуатується вже 26 років, не проходило повного огляду з 2017 року. Воно також не має стандартної галузевої страховки і ходить під прапором країни з поганою репутацією в сфері нагляду за безпекою на морі.  

Але замість того, щоб бути направленим на берег у Бангладеш, Індії чи Пакистані для демонтажу, танкер 1997 року виробництва збирає паливо в російському порту Санкт-Петербург.

Наслідки санкцій ЄС проти Росії означають, що Turba став частиною величезного тіньового флоту танкерів, який перевозить російську нафту по всьому світу. Його подальша експлуатація є суворим нагадуванням про те, що санкції G7 проти Москви несуть екологічний ризик.

Найбільше занепокоєння викликає те, що деякі старі танкери, світовий флот зараз є найстарішим за майже два десятиліття, можуть не проходити належну перевірку і технічне обслуговування, що ризикує призвести до катастрофічної аварії в морі.

«Це екологічна катастрофа, яка чекає свого часу», - сказав головний виконавчий директор підрозділу управління компанії Frontline Plc. (одного з найбільших власників супертанкерів) Ларс Барстад.

Зазвичай власники починають розглядати можливість демонтажу танкерів, коли ті використовуються близько 15 років. До 20 років доля кораблів - продати їх на металобрухт, зазвичай вирішена.

Однак зараз судновласники намагаються витягнути з них ще кілька років, бо на цьому можна заробити. Санкції проти РФ, запроваджені 5 грудня минулого року, змушують судна плавати на тисячі миль далі, підвищуючи попит і фрахтові ставки.

Перевірки

Щонайменше 40 танкерів, які перевозили російську нафту до Китаю та Індії в період з початку грудня до початку лютого, не мали страховки від членів Міжнародного клубу страховиків судновласників або звичайних сертифікатів з управління безпекою, згідно з даними Equasis, бази даних з морської безпеки. Три судна, включно з Turba, не мали класифікації, яка б показала, наскільки вони придатні для мореплавства.

Turba викликає неприємні спогади про один з найгірших розливів нафти з танкера в європейській історії. Танкер Prestige розламався навпіл і вилив тисячі тонн мазуту біля узбережжя Іспанії в листопаді 2002 року.

Морські птахи та рибальство були знищені, а пляжі в Іспанії та Португалії зруйновані.

За даними компанії Kpler, що займається аналізом судноплавства, Turba  - ровесник танкера Prestige, і він нещодавно забрав той самий тип вантажу з того самого російського порту.

Вагомі причини

Існують вагомі причини для списання танкерів, яким вже є 20 років. Часто це пов'язано з витратами на утримання їх в експлуатації, оскільки вимоги до безпеки і технічного обслуговування стають все більш обтяжливими.

Але є також ефект від багаторічних ударів хвиль, корозії від солоної води і майже постійного використання, які створюють навантаження на цілісність корпусу і рушійні системи.

Зазвичай танкери проходять перевірку, так звані спеціальні огляди, приблизно кожні п'ять років. До четвертої перевірки економічна доцільність продовження торгівлі різко знижується. Для великих танкерів такі огляди можуть коштувати від 3 до 4 мільйонів доларів, а через два з половиною роки їм знадобиться проміжна перевірка.

Портові адміністрації також схильні ретельніше перевіряти старіші судна. Зростання витрат і брак клієнтів у звичайні часи спонукали б власників продавати їх на металобрухт.

«Все потребує перевірки - сталь, двигун», - каже брокер Fearnleys Shipbrokers UK Ltd Халвор Елефсен, який працює в цій галузі вже майже чотири десятиліття.

Санкції ЄС

ЄС, який роками був найбільшим покупцем російської нафти, заборонив майже весь морський експорт зі свого колишнього торгового партнера і приєднався до G7, обмеживши ціну на нафту РФ на рівні 60 доларів за барель. Транспортувати російську нафту за цінами, вищими за цей поріг, все ще можливо, але не за допомогою західних послуг, таких як страхування, підбір екіпажу, класифікація суден, фінансування і транспортування.

Наслідком стало збільшення поставок нафти РФ на далекі відстані на великі ринки в Азії і створення тіньового флоту танкерів, що працюють поза сферою діяльності компаній країн G7.

Трейдери та судноплавні компанії, які здійснюють ці операції, часто мають непрозору структуру власності.

Минулого року спостерігався сплеск продажів невідомим покупцям, коли з рук в руки перейшло понад 100 нафтових і паливних танкерів. За той самий період різко скоротилася кількість суден, що відправляються на металобрухт, згідно з даними Clarkson Research Services Ltd.

Деякі зі старіючих суден перевозять свої небезпечні вантажі у відкритому морі, часто в міжнародних водах біля берегів Греції або Сеута на півночі Африки.

«Це величезний екологічний ризик. Танкери, які вже давно мали б бути відправлені на металобрухт, перевозять мільйони барелів нафти з судна на судно без належного страхування», - каже Аді Імсірович, який є директором консалтингової компанії Surrey Clean Energy.

За даними Kpler, Turba нещодавно перевіз російську нафти марки Urals до Індії і завантажив мазут у порту Санкт-Петербург. Якщо судно попливе до Азії, йому доведеться пройти Балтійським морем і оминути кілька європейських берегів.

Власником судна класу «Афрамакс» є компанія Scoot Chartering Corp., зареєстрована на Сейшельських островах, згідно з даними IHS Maritime, зібраними агентством Bloomberg. Останній раз судно проходило огляд на оновлення класу в 2017 році. Згідно з базою даних Equasis, клас був відкликаний Bureau Veritas у 2021 році.

Високий ризик

Півдюжини брокерів і власників танкерів заявили, що не мають можливості зв'язатися зі Scoot, яка не значиться в корпоративному реєстрі Сейшельських островів.

Танкер ходить під прапором Камеруну, однієї з небагатьох країн, внесених до чорного списку Паризького меморандуму про взаєморозуміння, який заохочує і координує безпечне судноплавство. Це єдина країна з чорного списку, яка також має позначку «високий ризик».

Схвалення членом Міжнародної асоціації класифікаційних товариств, якого, за даними Equasis, не вистачає Turba, означає, що судно має пройти перевірку, щоб переконатися, що його корпус структурно міцний, а рушійна установка, рульове управління та енергетичні системи надійні та функціональні.

За даними Clarkson, середній вік танкерного флоту зараз становить 12 років. Майже третина суден старша за 15 років, і, за прогнозами, ряди старіючих суден будуть швидко розширюватися в найближчі роки.

Раніше повідомлялося, що РФ приховано зібрала флот з більш ніж ста застарілих танкерів, щоб допомогти обійти обмеження Заходу на продаж російської нафти після вторгнення Москви в Україну, вважають судноплавні брокери та аналітики.

За оцінками судноплавного брокера Braemar, РФ, яка в значній мірі покладається на іноземні танкери для транспортування своєї нафти, отримала більше ста суден цього року за рахунок прямих або непрямих закупівель.  

Поділитися
Помітили помилку?

Будь ласка, виділіть її мишкою та натисніть Ctrl+Enter або Надіслати помилку

Додати коментар
Всього коментарів: 0
Текст містить неприпустимі символи
Залишилось символів: 2000
Будь ласка, виберіть один або кілька пунктів (до 3 шт.), які на Вашу думку визначає цей коментар.
Будь ласка, виберіть один або більше пунктів
Нецензурна лексика, лайка Флуд Порушення дійсного законодвства України Образа учасників дискусії Реклама Розпалювання ворожнечі Ознаки троллінгу й провокації Інша причина Відміна Надіслати скаргу ОК
Залишайтесь в курсі останніх подій!
Підписуйтесь на наш канал у Telegram
Стежити у Телеграмі