Росія поволі перетворює міжнародні води та територіальні води інших країн, зокрема - країн НАТО, в Чорному та Азовському морях у свої внутрішні, і НАТО має більш активно поводити себе у цьому регіоні. Про це в ефірі "Апостроф TV" заявив старший експерт з питань Росії у 2013-2018 роках в Об'єднаному командуванні сухопутних військ НАТО в Ізмірі, Туреччина Марк Войджер.
"Якщо ми зробили зону, заборонену для польотів, ми можемо зробити зону, заборонену для присутності російських кораблів, як мінімум біля Одеси або в інших частинах, наближених до Румунії, Болгарії. Щоб Росія не провокувала інциденти. Ті ж міни, які розкидали в морі - це велика загроза для мореплавства. Я сподіваюся, що НАТО більш активно втрутиться в цьому регіоні", - заявив Войджер, коментуючи питання, чи зможе НАТО допомогти у патрулюванні Чорного моря, принаймні в територіальних водах своїх країн-членів - Румунії, Болгарії та Туреччини.
За його словами, якщо щодо Азовського моря Росія вже практично втілила план перетворити його на своє внутрішнє озеро, то щодо Чорного моря в США існує чітке усвідомлення щодо ситуації з блокування міжнародних вод, та необхідності протидіяти цьому.
"Це одно з найважливіших питань. Вони захопили більшу частину узбережжя (Азовського моря, - ред.). Але стосовно Чорного моря є потужні голоси в Америці. НАТО потрібно більше протидіяти цьому. Бо все, що відбувається у Чорному морі, не залишається у Чорному морі. Це міжнародні води", - зазначив Войджер.
Він наголосив, що окрім суто військової небезпеки, яку створює Росія в цьому регіоні, існують також важкі геополітичні наслідки
"Багато вантажів із України - зерна, продуктів харчування (прямує через Чорне море, - ред.). Я думаю, що за кілька місяців у арабських країнах та Африці буде голод внаслідок цієї блокади", - сказав експерт.
За словами Войджера, на сьогодні ця проблема впирається в позицію Туреччини.
"На жаль,, тут має бути роль Туреччини, яка, як ви знаєте, керується конвенцією Монтре (регулює режим судноплавства в чорноморських протоках), і вона з міркувань безпеки не буде пропускати військові кораблі у Чорне море. Тут вже НАТО потрібно працювати у своїх структурах з Туреччиною, щоб вона дозволила присутність натівських човнів, щоб протидіяти Росії", - підкреслив експерт.
Нагадаємо, у березні 2022 року російські військові замінували морські шляхи від Босфору до Одеси. Причому, замінування відблося там, де прокладені рекомендовані шляхи для комерційних суден.
У результаті, води України у Чорному та Азовському морях страхувальники визначили зонами військових ризиків, тероризму та піратства.
Як відомо, через війну в Україні Євросоюз та США закрили небо для російських літаків.
Крім того, країни Європейського союзу готуються колективно закрити свої порти для суден із Росії. При цьому до офіційного рішення Євросоюзу найбільші контейнерні компанії світу зупинили прийом замовлень на перевезення вантажів до Росії.
Великобританія вже прийняла рішення відмовити у заході до британських портів усім судам, які належать, експлуатуються, контролюються, зафрахтовані, зареєстровані чи плавають під прапором Росії.
Канада наслідувала цей приклад, заявивши, що закриє свої порти для суден, що належать Росії.