З точки зору втрат бюджету немає ніякої різниці, дати «Нафтогазу» пільги або знизити акциз. І якщо вже вибирати, то точно не на користь митних пільгових схем, «позитивний» досвід яких відчувають не мільйони, а одиниці людей.
Про це в статті для ZN.UA пише експерт з питань нафторинку, директор "Консалтингової групи А-95" Сергій Куюн.
Отримавши несподівану відмова щодо зниження акцизів, Міненерговугільпром одразу ж озвучив свою другу і поки останню домашню заготовку - надання пільги зі сплати ПДВ на 1 млн. тонн нафти, яку «Нафтогаз Україна» планує переробити на Лисичанському НПЗ.
Як писало торік ZN.UA, задум ініціаторів проекту розкрився з першою ж поставкою нафти. Її держкомпанія придбала не тільки на піку вартості наприкінці квітня 2011 року, але ще і явно дорожче, ніж інші переробники нафти на цьому підприємстві.
Уся справа у використанні ланцюжка українських і зарубіжних посередників, що в результаті обернулося підвищеною собівартістю отриманих нафтопродуктів, які НАК не може розпродати й досі. Тому торішній ентузіазм обмежився переробкою 160 тис. тонн нафти (планували теж 1 млн. тонн), після чого, зважаючи на все, «здачу» давати стало нічим.
"Та, як бачимо, несмачні «корінці» дісталися не всім, хтось настриг «вершків» на кілька мільйонів доларів. Не дивно, що й нині, вислювлюючись словами чиновників енергетичного відомства та «Нафтогазу», «позитивний досвід переробки нафти на Лисичанському НПЗ» подається як панацея", - пише Куюн.
По-перше, якщо торішній досвід такий позитивний, навіщо тепер «Нафтогаз України» і Міненерговугільпром збираються просити в уряду пільги з ПДВ?
По-друге, давайте порахуємо, у скільки державі обійдеться ця програма. При вартості нафти на рівні 110 дол./бар. (побудьмо хоч трохи оптимістами) вартість 1 млн. тонн становитиме близько 800 млн. дол., тобто ПДВ із цього обсягу - 160 млн. дол., або 1,28 млрд. грн. А тепер зауважимо, що втрати від зниження акцизного збору на другий квартал у торішньому розмірі становитимуть приблизно аналогічну суму (з розрахунку споживання по 1,5 млн. тонн бензину і дизпалива).
"Із погляду втрат бюджету немає жодної різниці, дати «Нафтогазу» пільги чи знизити акциз. І якщо вже вибирати, то точно не на користь каламутних пільгових схем, «позитивний» досвід яких відчувають не мільйони, а одиниці людей", - резюмує екперт .
Водночас відзначимо, як писало раніше ZN.UA, сьогодні на відміну від минулого року існує можливість полегшити долю споживачів нафтопродуктів за рахунок потенціалу самої нафтогазової галузі. Для цього необхідно подумати не тільки про те, кому і як дати, але і де взяти ці гроші. Наприклад, Кабмін може «зламати» схему Фірташа і Коломойського і збільшити ренту на видобуток нафти, отримавши в бюджет додатково близько 5 млрд грн. Другий варіант - вивести з «тіні» майже 30% ринку нафтопродуктів - потенціал такого кроку аналогічний сумі першого варіанту.
Детальніше читайте в статті Сергія Куюна "Справа на п'ять хвилин" у свіжому номері "Дзеркала тижня. Україна". !zn
Читайте також:
Хто платить за «дешевий» бензин?
Нова схема Бойка: мільйон тонн нафти, $ 50 з тонни - посереднику
Замість зниження акцизу на бензин уряд вирішив «шукати якісь інші варіанти»
Від зростання акцизів на паливо виграє тільки «Нафтогаз»
Коломойський і Фірташ позбавили бюджет 3 млрд грн, пролобіювавши зменшення ренти на нафту