У Кабінету міністрів для стабілізації цін на ринку палива сьогодні в запасі є ще кілька шляхів, крім минулорічного шаблону зі зниженням акцизів (а, значить, і мільярдних втрат для бюджету). Як мінімум два таких варіанти можуть принести додатково близько по 5 млрд грн кожен.
Про це в статті для DT.UA пише експерт з питань нафторинку, директор "Консалтингової групи А-95" Сергій Куюн.
Сьогодні, зазначає він, на відміну від минулого року, нині є можливість полегшити долю споживачів нафтопродуктів за рахунок потенціалу нафтогазової галузі. Для цього треба трохи змінити погляд на вирішення проблеми. Наприклад, подумати не тільки про те, кому і як дати, а й де взяти ці гроші.
Першочерговим кроком, за його словами, на даний момент видається збільшення ренти на видобуток нафти.
Як писало DT.UA, наприкінці минулого року за загадкових обставин ренту знизили на 22-30%. Якщо проектувати річну недоїмку від цих виправлень на прикладі березневих котирувань нафти, то вона становитиме близько 5 млрд. грн. порівняно з тим, що одержав би бюджет за колишньої системи оподатковування нафтовидобутку.
"Парадокс у тому, що в усьому світі податки на нафтовидобуток зростають разом із цінами на нафту, а в Україні чомусь усе відбувається навпаки. Щоб виправити ситуацію, треба проголосувати за законопроект, який уміститься на півсторінки. Ефект - миттєвий", - пише Куюн .
Другим потужним джерелом надходження коштів до бюджету може стати виведення з тіні близько 30% ринку нафтопродуктів.
"Саме стільки «бодяги» (читай - безподаткового палива) курсує по ринку. Потенціал цього кроку вимірюється приблизно такою ж сумою, що й у випадку з рентами, - близько 5 млрд. грн. на рік.
Правда, на відміну від миттєвого ефекту в разі змін по рентах, програма контролю якості палива та загалом боротьби з фальсифікатом миттєвої віддачі не дасть, але закладе надійний фундамент на майбутнє.
Та навіть одного коригування по ренті вистачить, щоб отримати ефект, фактично порівнянний із проектом щодо зниження акцизів, не кажучи вже про «позитивний» досвід «Нафтогазу». Ці кошти можна спрямовувати на закупівлю потрібного обсягу нафтопродуктів по імпорту або на українських НПЗ, при цьому без будь-яких пільг, на погашення відсотків за «аграрними» кредитами, на прямі дотації селу тощо. Але про це можна розмірковувати тільки в тому разі, якщо є що витрачати", - резюмує експерт.
Як відомо, за минулий рік акцизний збір на бензин був підвищений на 50%, або на 66 євро/тонна, що еквівалентно 65 коп/літр, і що відповідно стало потужним стимулом зростання цін на бензин у 2011 році. На сьогодні частка податків у ціні бензинів у середньому становить 35%, дизпалива - 22%.
Власники АЗС прогнозують, що при збереженні тенденцій зростання цін на нафту в світі, вартість бензину в Україні може підвищитися до 11,5 грн/л А-95 бензину і 10,5 за л дизпалива.
Детальніше читайте в статті Сергія Куюна "Справа на п'ять хвилин" у свіжому номері "Дзеркала тижня. Україна". !zn
Читайте також:
Хто платить за «дешевий» бензин?
Коломойський і Фірташ позбавили бюджет 3 млрд грн, пролобіювавши зменшення ренти на нафту
Нова схема Бойко: мільйон тонн нафти, $ 50 з тонни - посереднику
Замість зниження акцизу на бензин уряд вирішив «шукати якісь інші варіанти»
Від зростання акцизів на паливо виграє тільки «Нафтогаз»