Загальні обсяги виробництва молока на українському ринку через поступове, але систематичне зниження кількості поголів’я - за перший квартал ц.р. воно зменшилося ще на 1,3% - скорочуються. Натомість, хоч як дивно, виробництво молочних продуктів перевищило очікування, а на деяких молокопереробних підприємствах на тлі послабленого попиту відбулося перевиробництво, зумовлене, не в останню чергу, станом експорту. Схожа ситуація з перевиробництвом молочної продукції цієї весни спостерігається і в країнах ЄС, де пропозиція перевищила попитна 38%.
Друга спільна для України і світу (щоправда вже для країн економічно малорозвинених) тенденція - збільшення частки пакетованого молока, що пов’язано з охопленням ринків країн, що розвиваються, молокопереробними компаніями, які розглядають такі ринки як нову можливість розвитку свого бізнесу.
Перевиробництво і попит
За інформацією консалтингової агенції Agriculture, ринок сирого молока в країнах ЄС (особливо у Східній Європі) зазнав кризи перевиробництва: за 1-й квартал поточного року він зріс майже на 9%, порівняно з аналогічним періодом минулого. В Україні ситуація аналогічна: за перший квартал 2012 р. переробка сирого молока збільшилася на 4%: корпоративний сектор показав приріст 19%, проте у приватних домогосподарствах обсяги зменшилися на 7,6%. Тож привід спростувати популярне на сьогодні твердження про дефіцит молока в країні є… Адже, найімовірніше, бракує не молока, а покупців, які, на жаль, чи то з метою заощадити кошти, чи витрачаючи їх на інші товари (асортимент яких за останні роки виріс в десятки разів, а розміри гаманців змінилися мало), іноді просто не кладуть цей продукт до своїх споживчих кошиків.
На рік один українець в середньому споживає 34 л молочної продукції загалом, що, для порівняння, в чотири рази менше, ніж у Фінляндії, і в 1,5 разу менше, ніж у Росії. Якщо ж брати виключно пакетоване молоко, то це 12 л/рік на душу населення, тоді як у Росії і Польщі - понад 30 л.
Ситуація з надлишком сировини, логічно, вплинула і на закупівельну ціну молока - вона знизилася на 6-7%. Станом на кінець квітня один літр з базовою жирністю молокопереробні підприємства приймали у приватних домогосподарств за 2,18 грн., а у корпоративного сектору, частка якого, до речі, постійно зростає, - за 3,29 грн. Тому не виключена поява більш жорсткої конкуренції між постачальниками молока, а також зменшення попиту на сировину від домогосподарств, яка, звітують експерти, все ж таки поступається за якістю сільськогосподарським підприємствам (див. табл.).
На зниження закупівельних цін на молоко вплинула також ситуація з призупиненим експортом в Росію, який віднедавна почав відновлюватися.
Що ж до ціни для українського покупця, то вона, за словами Кестутіса Сліузаса, генерального директора компанії «Тетра Пак Україна», залежить перш за все від законодавчого регулювання, а цей фактор - непередбачуваний. «Наразі об’єктивних причин для подорожчання немає - витрати на виготовлення одиниці молочної продукції знижуються, розвивається роздрібна торгівля, витрати на дистрибуцію і доставку теж рости не повинні. Хіба що подорожчає бензин чи електроенергія», - зазначає К.Сліузас.
Курс - на споживачів з низьким рівнем прибутку
Наразі частина світових молокопереробних компаній спрямовує свої зусилля на запровадження виробництв пакетованої продукції в країнах, що розвиваються. За деякими підрахунками, там мешкає близько 2,7 млрд. населення з прибутком 2-8 дол. на день, і це саме та категорія покупців, яка, як розраховують, з часом стане одним з найбільших джерел покриття попиту.
Світовий ринок рідких молочних продуктів, за прогнозами фахівців, розвиватиметься за рахунок країн Азії, Африки і Латинської Америки, тоді як Європа споживатиме їх на тому ж рівні або ж навіть менше. Пояснюються такі розрахунки просто: ринки економічно розвинених країн рухаються повільно, а країн, що розвиваються, - більш прискореними темпами. За результатами щорічного звіту «Індекс ринку молочних продуктів», споживання молока в останніх зросте майже на 8 млрд. л: з 72,5 млрд. л у 2011-му до 80 млрд. л у 2014 р. У таких країнах, як Індія, Пакистан, Китай, Бразилія, Індонезія, Кенія починають будувати молокопереробні підприємства і поширювати мережу точок збуту пакетованої продукції, популяризуючи серед населення її переваги, перш за все з точки зору безпеки та користі.
Так, найбільш популярним сегментом як в Україні, так і у світі стає ультрапастеризоване молоко, процес термічної обробки якого передбачає 4-секундне нагрівання до 140 °С і таке ж швидке охолодження, що, запевняють спеціалісти, дозволяє зберегти усі поживні властивості. У 2009 р. обсяги збуту такого молока становили 114,1 млн. тонн, а у 2012-му вже очікується цифра в 129,8 млн. тонн. Водночас постачальники пакетованої молочної продукції у своїх оптимістичних прогнозах планують до 2014 р. збалансувати співвідношення молока пакетованого і «на розлив».
Вітчизняний же молочний ринок, зважаючи на те, що Україна посідає одне з останніх місць серед країн Європи за обсягами споживання молочної продукції, можна віднести, радше, до категорії країн, що розвиваються. За 2011 р. українці стали споживати молокопродуктів менше на 3%, водночас продажі пакетованого молока зросли на 2,4% і становлять 29%, решта - «на розлив» від приватних домогосподарств, які, як бачимо, вже не в пошані у переробників молока, проте досі користуються довірою пересічного українця.