Законопроект про посилення заходів боротьби з фальсифікацією молочних продуктів, що передбачає введення маркування для молоковмісних продуктів, викликав невдоволення частини молочників.
Противники законопроекту стверджують, що його прийняття призведе до подорожчання молока та збільшення його імпорту. Експерти не виключають, що за невдоволенням криється відстоювання інтересів виробників рослинно-вершкових сумішей.
Зазначимо, що молокопереробні підприємства, що входять до асоціації "Укрмолпром", вже висловили свою підтримку норм законопроекту, спрямованих на обмеження використання рослинних жирів. Друга за величиною вітчизняна молочна асоціація - Союз молочних підприємств України (СМПУ) - навпаки, пішла в жорстку опозицію до законопроекту.
Голова ради директорів СМПУ Вадим Чагаровський стверджує, що прийняття законопроекту сприятиме збільшенню імпорту молоковмісних продуктів приблизно наполовину, тобто на 150 млн дол., а українські виробники втратять від заборони на їх випуск 100 млн дол.
"Статистика підтверджує, що якісної молочної сировини на промислову переробку не вистачає, особливо в зимовий і весняний періоди. Якщо на полицях не буде молоковмісних продуктів, ціни на молочні продукти будуть, відповідно, підвищуватися. Зміна кон'юнктури ринку призведе до суттєвого збільшення імпорту. За нашими оцінками, він зросте приблизно на 50%, - наголосив Вадим Чагаровський. - В цілому рослинні жири при виробництві молочної продукції використовуються з метою здешевлення, оскільки ринок вимагає більш дешевих продуктів. Всі компанії використовують сьогодні рослинні жири. Наскільки широко, можна судити по асортименту. А що бентежить? Це що, синтетика? Хімія? Це натуральний продукт!"
Проте, як запевняють експерти, в законопроекті немає жодного слова про заборону випуску продуктів на основі рослинних жирів з додаванням молока. Документ забороняє випуск і продаж молоковмісних продуктів, в яких заміні піддалося більше 50% якої-небудь складової молока. Якщо ж виробник чесно вказує, що продає рослинно-жирову чи тваринно-жирову суміш з додаванням молока, яку називає маргарином, спредом, пастою або ще чимось, то дія закону на нього не поширюється.
Однак залишаэться поза законом практика обману споживача: виробники і продавці зобов'язані показати йому прямо, де він може купити молочні продукти, де - молоковмісні, а де - рослинно-жирові суміші з символічним додаванням молока.
"Якщо в харчовому продукті міститься менше 50% молочних жирів, він не повинен називатися "молочним продуктом". Він може називатися "харчовий продукт з вмістом молока" або якось по-іншому. Тобто його не можна буде продавати як молочний продукт. Питання в тому, чи захоче купувати споживач харчовий продукт з елементами молока, якщо в назві буде чітко вказано, що це не молочний продукт, а щось інше, і підуть на це виробники", - пояснила керівник аналітичної служби консалтингового агентства "ААА" Марія Колесник.
Зазначимо, що керівник Спілки молочних підприємств Вадим Чагаровський - головний опонент нововведень - за сумісництвом є гендиректором Білоцерківського молочного комбінату групи компаній "Терра Фуд". З власної інформації, що ґрунтується на висновках Euromonitor, Міжнародного торговельного центру (ITC), Продовольчої та сільськогосподарської організації ООН (FAO), "Терра Фуд" займає 4-е місце в Європі, 12-е - у світі, 2-ге - у Росії і 1-е - в Україні за обсягами продажів спредів, тобто тих самих молоковмісних продуктів і рослинно-вершкових сумішей.
"Упевнений, що реальною причиною появи критичних висловлювань на адресу законопроекту є побоювання найбільшого українського гравця на ринку спредів втратити частину доходів від виробництва і продажу продуктів, в яких частка молока становить лише 10-15%", - висловлює свої підозри керівник Центру незалежних споживчих експертиз "ТЕСТ" Валентин Безрукий.
Подробиці читайте в свіжому номері "Дзеркала тижня. Україна" у статті Ольги Рогози "Псевдомолочну продукцію виведуть на чисту воду?". !zn
Читайте також:
В Україні хочуть розмежувати молоко та молоковмісні продукти
Молочна продукція з вмістом замінників буде продаватися на окремих полицях та спеціально позначатися
Збіднілі українці перейшли c молока і м'яса на капусту і картоплю
Органічні і звичайні продукти виявилися однаковими за якістю: різниця лише в ціні