У парламенті вчора, 19 березня, зареєстровано законопроект N8157 "Про Національне бюро фінансової безпеки".
Учасники "Українського Ради Бізнесу" зазначають, що бізнес сподівається на те, що з'явиться держорган, який буде покликаний ефективно протидіяти економічній злочинності та користуватися беззастережною підтримкою і довірою бізнесу і суспільства.
В УСБ вважають, що критично важливими факторами майбутньої ефективності та успішності НБФБ є:
- наявність ефективного механізму самоочищення від старих каральних практик переслідування бізнесу начебто явних або неявних обмежень або квот на прийом колишніх співробітників правоохоронних органів (податкових міліціонерів, поліцейських, прокурорів, співробітників СБУ і т. д.);
- забезпечення прозорості процедури відбору кадрів, адже виходячи із запропонованого тексту, основну масу членів комісій з відбору складуть особи, які фактично вибрані директором НБФБ. Тому, на наш погляд, необхідно посилити роль громадських організацій, експертного середовища та парламенту як представника народу України в зазначених процесах;
- призначення та звільнення керівника НБФБ саме Кабінетом міністрів України;
- забезпечення прозорості відбору кандидатів на посаду керівника НБФБ. Зараз більшість складів конкурсної комісії при певних умовах може призначити президент України, що з урахуванням його прав на призначення, звільнення і контроль діяльності керівника бюро створює надто велику залежність від одного з інститутів влади;
- Важливим є усунення дублювання функцій правоохоронних органів з контролю економіки, тобто відсторонення СБУ, Нацполіції та прокуратури від розслідування економічних злочинів.
Крім цього, низка положень запропонованого проекту Закону України "Про Національне Бюро фінансової безпеки України" викликає обґрунтовані питання. Зокрема: внесення змін до ст 36 і 40 КПК України, що передбачають надання слідчим повноваження призначати за погодженням з прокурором перевірки і ревізії; фактичне збільшення з 24 до 72 годин строку для внесення відомостей до Єрдрей щодо злочинів, підслідних НБФБ; у законопроекті використовується значна кількість термінів, які на даний момент не визначені законодавчо ( "шкода публічних фінансів", "аналіз структурованих і неструктурованих даних" тощо), але відсутній розділ "визначення термінів".
"Таким чином, неможливим є визначення меж повноважень НБФБ і способів їх реалізації; виникає нова підстава для оперативно-розшукової діяльності, в ході якої можуть порушуватися гарантовані Конституцією України права громадян - "наявність аналітичного продукту НБФБ". Фактично синтезований інформаційний документ буде підставою для заведення оперативно-розшукової справи", - йдеться в повідомленні УСБ.
Детальніше про створення органів для розслідування економічних порушень читайте в матеріалі Злати Симоненко "Бюро корупційної безпеки і Служба фінансових нерасследований" у тижневику "Дзеркало тижня. Україна".