Відповідно до даних, нещодавно оприлюднених Головним управлінням зовнішньоекономічних зв’язків та інвестицій Київської держадміністрації, найбільшим іноземним інвестором столиці України є компанія «МакДональдз Юкрейн Лтд.». Її минулорічний внесок у розвиток економіки Києва становив ні багато ні мало $23,4 млн. (для порівняння: на другому місці компанія, яка інвестувала $9,3 млн.). Узагалі ж проект McDonald’s — наймасштабніший у сфері суспільного харчування з усіх існуючих нині в Україні. Загальна кількість інвестицій, вкладених компанією в будівництво ресторану й інфраструктури, на сьогодні досягла 72 мільйонів доларів США. Найближчими роками ця цифра виросте до ста мільйонів.
— З одного боку, ми будуємо ресторани. Це пряме й основне вкладення капіталів, — розповідає керівник департаменту державних і громадських зв’язків «МакДональдз Юкрейн Лтд.» Олег СТРЕКАЛЬ. — За нами йдуть наші партнери, котрі також вкладають гроші в українську економіку, розгортаючи тут своє виробництво. Найсвіжіший приклад: лише в Дніпропетровську ми з партнерами відкрили хлібопекарню, де випікатимуться булочки для ресторанів McDonald’s.
— Якщо не секрет, ці булочки — з українських складових?
— Звісно. Борошно, цукор і всі інші інгредієнти наші, вітчизняні. Передбачаючи ваше наступне запитання, повідомляю: майже половина продукції, що використовується в наших ресторанах, українська. Салат-латук для приготування БігМаків і МкЧікен вирощують і переробляють у Києві й у Криму. Столичний завод «Галактон» поставляє нам молочні суміші для коктейлів і морозива, славнозвісний «Чумак» — огірки. Усі напої, які продаються в ресторанах «МакДональдз Юкрейн Лтд.», також вітчизняного виробництва. Тобто, поступово компанія йде до реалізації своєї стратегічної мети: уся продукція, пропонована нами споживачам, має бути українською.
— Чи багатьом нашим співвітчизникам McDonald’s надав роботу?
— Сьогодні в компанії працює трохи більш як дві тисячі чоловік. Але при цьому варто враховувати той факт, що на одне робоче місце в системі наших ресторанів припадає два робочі місця в інфраструктурі. Для спорудження ресторану необхідні будівельники, постачальники будматеріалів і устаткування. Форму для співробітників McDonald’s і рекламну продукцію виготовляють спеціалізовані підприємства тощо. У такий спосіб наша компанія створює додаткові робочі місця в інших сферах української економіки.
— Якщо не помиляюся, першою ластівкою в нашій країні став McDonald’s біля столичної станції метрополітену «Лук’янівська». Він відкрився в травні 1997-го. Відтоді минуло майже чотири роки. Скільки сьогодні ресторанів у компанії «МакДональдз Юкрейн Лтд.»?
— Сорок чотири. За цей час вони прийняли майже 70 мільйонів відвідувачів.
— Мабуть, сорок чотири — далеко не межа?
— Так, ми постійно розвиваємося, щороку з’являються п’ять нових ресторанів. Нинішнього вже відкрито один ресторан у Харкові, до кінця 2001-го запрацюють ялтинський, севастопольський, ще два київські McDonald’s.
— Було б цікаво дізнатися, куди ви діваєте одноразовий посуд і пакувальні матеріали, які використовують у ваших ресторанах. Адже, наскільки мені відомо, усі ці ложечки, тарілочки, трубочки й тому подібне становлять мало не половину від обсягу страв...
— А ось тут ви сильно помиляєтеся. Ми підрахували: упаковка й посуд становлять не більш як 5% від загального обсягу споживаної в нас їжі. Це по-перше. По-друге, яка розсудлива людина за сучасної епідеміологічної ситуації заперечуватиме проти одноразового посуду?! Усі медики України закликають громадське харчування переходити на неї, аби цілком виключити можливість передачі будь-яких інфекцій...
У рамках чинного законодавства ми укладаємо договори з комунальними підприємствами, і все сміття, вироблене нашими ресторанами, вивозиться на смітник. Потихеньку починаємо щось здавати на вторинну переробку. Приміром, пакувальний картон повністю йде на паперопереробний комбінат, натомість одержуємо серветки. Ми постійно стежимо за чистотою не лише в наших ресторанах, а й за благоустроєм прилеглих територій. У кожному McDonald’s є так званий патруль чистоти, який стежить, щоб поблизу ресторану не було нашого сміття, — така політика компанії. До речі, а ви знаєте, що жодна домогосподарка не зрівняється з нами в плані захисту навколишнього середовища?
— ?!
— Поясню. Припустимо, домогосподарка миє посуд. Увесь жир із тарілок, сковорідок і т.п. піде в загальні стоки. А в нас він сепарується: під умивальником стоять спеціальні установки, «що вловлюють» весь жир. Потім він так само, як і жир із фритюрниць, використовується як вторинна сировина. Ми поступово йдемо до того, аби в наших українських ресторанах усі відходи сортувати й здавати на наступну переробку. Проблема лише в одному: поки що цією переробкою в Україні просто ніхто не займається.
Недавно ми разом з іншими підприємствами розробили проект постанови Кабміну про утилізацію упаковки. Цей документ передбачає поетапне запровадження певних квот: скільки упаковки певна компанія повинна утилізувати, яким чином це має відбуватися тощо. Тобто «МакДональдз Юкрейн Лтд.» піклується про навколишнє середовище й на, так би мовити, мікро- та макрорівні.
— Усе це, звісно, дуже добре. А ось як бути з певними обвинуваченнями на адресу компанії McDonald’s? Мовляв, нібито вона дарує маленьким відвідувачам рекламні іграшки, виготовлені в’єтнамськими дітьми, працю яких по-рабськи використовують?
— Подібні звинувачення абсолютно не відповідають дійсності. Почнемо з того, що з В’єтнамом наша компанія взагалі не працює. Крім того, у будь-якій країні McDonald’s діє суворо в рамках законодавства, трудового зокрема. Скажімо, в Україні ми беремо на роботу людей лише з 18 років.
— Ходять і такі чутки: їжа у ваших ресторанах аж ніяк не найвищої якості...
— Я міг би довго розповідати, що всі наші інструкції та правила щодо якості продукції набагато жорсткіші від державних. Що перш, ніж потрапити до споживача, наші продукти проходять десятки різноманітних перевірок. Що ми використовуємо винятково натуральні, високоякісні продукти без будь-яких консервантів... Але краще звернімося до думки найавторитетніших фахівців. Доктор медичних наук, професор, головний дитячий дієтолог Мінздраву України Валентина Отт вважає: «Харчування в McDonald’s може бути частиною збалансованої дієти людини». Доктор меднаук, головний дієтолог Мінздорову України Петро Карпенко: «Компанія використовує лише натуральні продукти без будь-яких добавок чи консервантів. Страви McDonald’s збалансовані за своїм хімічним складом. У них містяться необхідні для організму людини вітаміни, мінерали й інші поживні речовини (зокрема, вітаміни А, B, С, кальцій, залізо й т.п.). Сьогодні McDonald’s в Україні має неперевершений рівень у забезпеченні якості страв, технології приготування їжі».
— Ну й на завершення давайте поговоримо про благодійну діяльність McDonald’s. Якщо мене не зраджує пам’ять, компанія брала найактивнішу участь у реконструкції центральної столичної вулиці — Хрещатика, зведенні пам’ятника княгині Ользі на Європейській площі в Києві.
— Цілком правильно. За неповні чотири роки нашої роботи в Україні в різноманітні соціальні проекти ми вклали понад $2,5 млн. У списку наших благодійних акцій — підтримка культурно-художніх, соціальних і медичних програм. Ми співпрацюємо з дитсадками, школами, дитячими творчими колективами. Вкладаємо гроші в озеленення міських районів, відновлення архітектурних споруд, які мають історичну цінність. Причому ми займаємося й масштабними, і зовсім невеличкими проектами. Скажімо, недавно передали новенький одяг і взуття Кримському центру соціально-медичної реабілітації неповнолітніх. Водночас ось уже кілька років компанія вкладає кошти в будівництво другої черги дитячої лікарні у Львові.
В усіх 120 країнах, де працює McDonald’s, наша компанія намагається бути активним членом того суспільства. Цей принцип був і залишається одним із головних в організації нашого бізнесу.