"Оскар" майстра боїться

Поділитися
"Оскар" майстра боїться «Майстер»
Молодці американці, вміють навіть найгіршу свою поразку перетворити на нищівну перемогу! І де, як не в кіно, цей міф розкручувати, розгортати, наповнювати саспенсними подробицями, щоб потім вручити важливому ідеологічному проекту "Оскар" - як нагороду за заслуги перед батьківщиною. Але не перед мистецтвом.

Між двома цими картинами немає нічого спільного. Першу - "Операція "Арго" режисера й актора Бена Аффлека - днями гучно та пафосно було нагороджено "Оскаром" як найкращу стрічку року. Друга - "Майстер", про яку йтиметься далі, - поки що може тільки мріяти про такий міжнародний тріумф, хоча якість її незаперечна.

Ну що ж, роздача "Оскарів" завершилася. Найкращий фільм - "Операція "Арго". Найкращий режисер - Енг Чі (фільм "Життя Пі"). Найкращі актори - Деніел Дей-Льюіс, Дженніфер Лоуренс, Енн Хетеуей, Крістоф Вальц. Тільки-но назвали фільм-переможець, як церемонія перетворилася на якесь немислиме патріотичне тріумфування американців. "Арго" (для нас уточнюється, що це "Операція") - фільм високих моральних якостей. Про те, що кожен громадянин США на вагу золота, що рятувати його потрібно від будь-якого лиха, що один у полі - найсправжнісінький воїн...

«Операція «Арго»
«Операція «Арго»

Після такого відвертого агітпропу навіть якось ніяково згадувати галас навколо Михалкова з його заходом сонця вручну. Там бодай зрідка мелькало щось сентиментальне, щось людське. Про родинні почуття, наприклад.

У тріумфальній же картині Бена Аффлека (дай Боже йому здоров'я та довгих творчих літ, але краще б він не отримував "Оскар" за таку "клюкву"!) і він сам як головний персонаж, і постановка питання (сюжет, жанр, атмосферна завіса) настільки роботозовані, що якби в титрах замість імен сценариста й режисера стояли назви якихось обчислювальних програм, це було б значно оригінальніше.

У чистому вигляді це маркетингове, механістичне, політзатребуване кіно. Двома словами: перед нами вчасно піднята на щит ніби реальна політична ситуація: на межі 1979-1980-х років під час іранської революції шестеро американських дипломатів утекли на територію дружньої канадської держави й зникли в будинку тамтешнього посла, очікуючи або смерті від руки заколотників, або соломинки порятунку від рідних держорганів. На допомогу прийшли супермен із ЦРУ і "хлопчик Помагай" - Голлівуд.

Перша асоціація - звісно ж, приснопам'ятна сатира "Хвіст виляє собакою". Де все вже було сказано про могутність Голлівуда, здатного війну розв'язати й закінчити.

Власне, це головне одкровення "Операції "Арго" - кінематограф як універсальна зброя при будь-якому режимі. Цією ж думкою зовсім недавно переймався Квентін Тарантіно в період його "Безславних виродків" (пам'ятаєте фінал?). Якщо людям, хай вони будуть хоч кровожерливі іранці, кажуть: "Знімаємо фільм!" - вони повірять у це охочіше, ніж, наприклад, у групу велосипедистів чи там ентомологів, які вирушили по рідкісних метеликів на Суматру.

І ось дипломатів благополучно вивозять із Тегерана як знімальну групу. Всі радіють. А на арені "Оскара" зовсім несподівано з'являється дружина Барака Обами Мішель (це як Путін на початку своєї кар'єри привітав зі сцени КВН) і ставить нову зарубку на дереві не тільки кіношного мейнстріму, а й нинішнього політичного курсу США. Мовляв, ось які фільми нам потрібні! Може, й так. Може, кіно і є тим останнім форпостом перед "східною загрозою". Але, погодьтеся, якось непослідовно, зам'явши недавній інцидент - вбивство американського посла в Лівії, - пропагувати такий фільм...

Як відомо, саме цей фільм увібрав у свою сценарну основу відому статтю Джошуа Бірмена "Втеча з Тегерана" та колізії книжки Тоні Мендеса "Маскування". Однак, на думку деяких істориків, події листопада 1979 р. в Ірані показані трохи тенденційно. На славу хорошим американським хлопцям. На славу міфові про американську непереможність і на шкоду справжньому драматизмові того, що відбувалося в період іранської революції... У цьому, правда, немає нічого оригінального. Молодці американці, вміють навіть найгіршу свою поразку перетворити на нищівну перемогу! І де, як не в кіно, цей міф розкручувати, розгортати, наповнювати саспенсними подробицями, щоб потім вручити важливому ідеологічному проекту "Оскар" - як нагороду за заслуги перед батьківщиною. Але не перед мистецтвом.

Кіноіндустрія в політиці - це якось природно, але політика в кіноіндустрії... Погляньмо правді у вічі: чи захочеться комусь навіть через рік (не кажучи про те, щоб через 10-20 років) переглядати цей до непристойності передбачуваний фільм? І жодного слова про трилер, саспенс та хвалену сцену з телефоном (ось-ось голлівудські продюсери відповідять на дзвінок іранських митників!). Ну хтось хоч на хвилину засумнівався, що вони не встигнуть підняти слухавку? Так, зрозуміло, важливо не "що", а "як". Отож це "як" у вже заданій хепіенд-системі могло б походити не "Е2-Е4", а хоч трішечки конем.

І останнє. Про художні достоїнства "Арго". Щодо фактури... В 1970-х усе-таки і бороди, і піджаки виглядали смішніше. Далеко ходити не треба. 1977 рік, голлівудська продукція "Рейд на Ентеббе" - не найбільший фільм, але міцний зразок мейнстріму (тільки кіношного) про одну з найкрасивіших і духопідйомних операцій з порятунку заручників.

***

Тим часом в український прокат вийшов ще один значимий міжнародний фільм - "Майстер" Пола Томаса Андерсона. Картина підігріла і так гарячі суперечки про сайєнтологію.

Хтось із впливових американських кінокритиків побачив у фільмі повну пустку, а російські критики - навпаки, нескінченну мудрість і вияснення стосунків між людиною та Богом. Андерсон пояснює не більше, ніж розказано в сюжеті. Далі - відкриваємо й наповнюємо серця самі, благо нині фільм в українському прокаті.

Як це часто буває з глибоко чутливими й амбіційними людьми, творять вони те, що потім саме собою обростає смислами. Підозрюю, режисер "Майстра" все-таки досить чітко знає, про що його фільм, але як людина розумна розповідати не має наміру, скупо обмежуючись ремаркою "про особливий тип любові між чоловіками". Це й справді на поверхні, але звучить так само незграбно, як переказ сюжету: повернувся солдат із війни, не облаштувався, знайшов гуру, попрактикував із ним і... пішов своїм шляхом. Але у "Майстра" є стиль, є поетика й настрій, релігійний бекграунд, які роблять його твором багатовимірним, а краще сказати - бездонним і безмірним. Як один із візуальних лейтмотивів картини - океан. Або як пізнання, якому недостатньо чіткого визначення - потрібне багатосмислове "The Cause" (джерела, діло, першопричина - немає згоди, як перекласти назву секти, куди потрапляє головний герой). Та й чи головний у цій історії морячок Фредді Коуелл, феноменально зіграний Хоакіном Феніксом? Може, це всього лише дух Майстра, його двійник, і мова зовсім не про синдром повоєнного втраченого покоління, а про бій предводителя секти Ланкастера Додда (Філіпп Сеймур Хоффман) за власну боголіпність?

Андерсона називають новим Кубриком, натякаючи на "Космічну одіссею" і забуваючи про кошмарну нерівність та полярність класика. Справді, коли з чимось і порівнювати ритмічну ходу "Майстра", то з "Одіссеєю 2001". Та й простір фільму, хай чітко окреслений часом і місцем (Америка 1950-х), озвучений романтичними хітами тих років, - невагомий, розмитий, сутінковий. Така собі щілина між світами, де зависає Фредді Коуелл. Зависає наочно - у символічному широкоформатному кадрі, звісившись із борту корабля. Головою в море - серцем у небо. Серед пінистих хвиль. Там, де Данте, наприклад, знаходив місце чистилищу. Для мене дія "Майстра" саме там і відбувається, а тому не варто шукати тут конкретику. Це фільм-сон - епічний і величний, що пропливає перед очима, ніби корабель-привид.

"Якщо в очей немає дна, вони бачать більше", - сказано в романі "Мудра кров" американської письменниці Фланнері О'Коннор, ревної католички, яка безумовно вірила в чистилище. Чорну іронію її оповідань люблять і відверто експлуатують брати Коени. Після перегляду "Майстра" мене не полишає впевненість, що в Голлівуді є ще один її шанувальник - Пол Томас Андерсон. Правда, він вибрав предметом любові найбільш дивний і нечитабельний твір, але якщо хтось осилить "Мудру кров", то зможе переконатися в спільності не тільки сюжетній, а й ідейній та атмосферній. "Майстер", як і проза О'Коннор, виражає особливий тип американської депресії, яка ламає плоть (досить поглянути на вибрану Хоакіном Феніксом пластику героя й видану в доважок Андерсоном сексуальну невдоволеність) і піддає сумніву те, що святе. Але "мудра кров" за тебе знає, що робити. Довірся, розслабся, заспокойся... біля самого синього моря.

Поділитися
Помітили помилку?

Будь ласка, виділіть її мишкою та натисніть Ctrl+Enter або Надіслати помилку

Додати коментар
Всього коментарів: 0
Текст містить неприпустимі символи
Залишилось символів: 2000
Будь ласка, виберіть один або кілька пунктів (до 3 шт.), які на Вашу думку визначає цей коментар.
Будь ласка, виберіть один або більше пунктів
Нецензурна лексика, лайка Флуд Порушення дійсного законодвства України Образа учасників дискусії Реклама Розпалювання ворожнечі Ознаки троллінгу й провокації Інша причина Відміна Надіслати скаргу ОК
Залишайтесь в курсі останніх подій!
Підписуйтесь на наш канал у Telegram
Стежити у Телеграмі