19 червня стартував ювілейний, ХХХ Московський міжнародний кінофестиваль. Нагадаємо, що в конкурсній програмі заявлено й український фільм «Райська птиця» Романа Балаяна з Олегом Янковським у головній ролі. А торік, як відомо, у конкурсі був представлений дебют Єви Нейман «Біля річки».
Цікаво, що цього року такий фест проводиться утридцяте, зате року наступного готується зустріти вже піввіковий ювілей. Це тому що регулярно Москва проводить кінофорум із 1959 року, а щорічно — із 2000-го.
Фестиваль уже відкрився картиною «Генкок» Пітера Берга за участю Шарліз Терон і Вілла Смітта. Ці зірки і стали гостями церемонії відкриття фесту. Почесну премію за досягнення в галузі кіномистецтва буде вручено унікальному японському режисеру, актору та художнику Такеші Кітано (він представить власну ретроспективу), зірка якого засяяла в середині 1990-х. Окрім Смітта і Терон, Москву у фестивальні дні мають відвідати Ізабель Юппер, Емір Кустуріца, Іштван Сабо, Пітер Грінуей (він виступить з традиційною лекцією «Кіно померло, хай живе кіно!» і мультимедійним перформансом за мотивами свого триптиха «Валізи Тульса Люпера»).
Майданчиком для показу російських картин стане столичний Будинок кіно. Ну а головною ареною ММКФ — багатозальний «Октябрь». Фільми конкурсної програми також можна буде побачити в кінотеатрі «Художественный».
Журі ММКФ очолить Лів Ульман — зірка багатьох фільмів Інгмара Бергмана. Разом із нею фільми конкурсної програми оцінюватимуть Ірина Розанова, австрійський режисер Міхаель Главоггер, чилійський режисер Себастьян Аларкон і британський кінокритик Дерек Малкольм.
Усього в конкурсному огляді 16 картин. На думку деяких критиків, цього року фест не виблискує дзвінкими авторськими іменами, ставку зроблено на міцний арт-хаус із традиційно широкою географією (Франція, Німеччина, США, Ісландія, Болгарія, Китай, Іспанія...). До речі, у фаворитах московського кіноогляду значаться і «Райські пташки» Романа Балаяна, а також досить екзотична картина, знята в Азербайджані, «Абсурдистан» (за участю української зірки Ади Роговцевої) німецького режисера Файта Хелмера і «Сад» Сергія Овчарова. Цей режисер замахнувся аж на чеховський «Вишневий сад». Сильну конкуренцію російським картинам складе іранська драма «Простіше від простого» Резу Мір Карімі. Це історія добропорядної матері великого сімейства, яка стала непотрібною власним дітям. Втім, Московський кінофест має репутацію досить непередбачуваного форуму. Тож поживемо, побачимо...
В інших програмах фестивалю беруть участь більш як 175 фільмів. Найцікавіші та найзначніші зібрані в рубриках «Відбитки» (колишня «Навколо світу»), авторських колекціях відбирачів форуму Андрія Плахова («Ейфорія») і Петра Шепотинника («8,5»). Справді сенсаційними є ретроспективи великих незалежних кінематографістів. Насамперед актора 70-х Джона Кассаветеса, відомого багатьом глядачам за хорором Поланскі «Дитина Розмарі». Режисер Далекого Сходу Цай Мінь Лянь буде представлений п’ятьма ранніми картинами.
Ще однією найважливішою подією ММКФ стане ретроспектива «Соціалістичний авангардизм». Тут публіка зможе побачити «Аероград» Довженка, «Суворого юнака» Абрама Роома (стрічку свого часу було покладено на полицю), «Нову Москву» Медведкіна, зовсім рідкісні шедеври 30-х, серед яких «Моя бабуся» Коте Магаберідзе і «Пасифік 232» Михайла Цехановського. А документаліст Сергій Мірошниченко представить програму шедеврів сучасного неігрового екрану.
Втім, у тридцятого ММКФ є програма, яку можна назвати альтернативним автопортретом фестивалю. Це ретроспектива «Щаслива дюжина», де буде представлено стрічки, що отримали перше визнання в рамках минулих оглядів у Москві.