«З ОБЛОЖЕНОЇ ФОРТЕЦІ НЕ ВТІКАЮТЬ...»

Поділитися
Вислів, винесений у заголовок цієї статті, належить С.Аверинцеву, який, схоже, посів у свідомості спільноти пострадянських країн місце покійного Д.Лихачова...
Сергій Аверинцев

Вислів, винесений у заголовок цієї статті, належить С.Аверинцеву, який, схоже, посів у свідомості спільноти пострадянських країн місце покійного Д.Лихачова. Справді, Аверинцев зараз більш ніж філолог і культуролог, він — володар дум і сердець, і тому його нинішній приїзд до Києва багатьма трактується як доброзичливий візит духовного лідера й вождя інтелігенції, причому не лише російської. З обложеною фортецею Сергій Сергійович порівняв антитоталітарні духовні і культурні цінності, а з тими, у чиїй вони облозі, — тоталітарні режими, незалежно від їхніх машкар і масок. І, оскільки з обложеної фортеці не втікають, людям доброї волі залишається лише самовіддано відбивати ворожу навалу.

Міжнародну конференцію «Сім’я в постатеїстичних суспільствах», що відкрилася 30 вересня доповіддю Аверинцева, саме й можна було назвати відбиттям варварського нападу. Щоправда, обложеною фортецею у цьому разі була не культура чи релігія, а сім’я, суверенітет сім’ї, що в тоталітарних державах вважається сумнівною та недоречною розкішшю. Сім’я як антитоталітарна сила, як підмурівок демократичного суспільства, і стала основною темою міжнародної конференції, організованої Києво-Печерською лаврою, Київською духовною академією та семінарією, Православним педагогічним товариством, об’єднаннями «Шлях православ’я» і «Витоки», а також асоціацією «Неопалима купина».

Актовий зал 45-го корпусу духовної академії, де з 30 вересня по 6 жовтня проходила конференція, вмістив усіх, кому не байдужий релігійний і культурологічний підтекст сімейної теми. І було цілком природно, що відкривала конференцію доповідь С.Аверинцева, автора блискучих культурологічних і філософських робіт, присвячених проблемам сім’ї, шлюбу і статі. Власне кажучи, доповідь вченого і була сімейною хронікою, поданою в культурологічному ключі. Аверинцев повсякчас збивався на довірчі, домашні інтонації, що увиразнювалися під час розповіді вченого про дитинство, батьків і непорушні сімейні цінності.

«Моєю батьківщиною була кімната комунальної квартири, де тулилася наша сім’я...» — ці та інші зізнання з доповіді Аверинцева відкрили тему сім’ї як обложеної фортеці, оазису свободи, для захисту якої потрібні люди з запалом Жанни д’Арк. Втім, як випливало з доповіді вченого, сім’ї протистоїть не лише тоталітаризм, а й провінціалізм, у тому числі й хронологічний.

Справді, замкнувшись у своєму часі, представники різних поколінь не можуть знайти контакту одне з одним, а тоталітарна держава вміло експлуатує генераційні розбіжності. Одне слово, Аркадій Кірсанов із тургенєвських «Батьків і дітей» і хотів би зрозуміти батька з дядьком, та ось «тоталітарний» Базаров заважає. І коли Базаров іде зі сцени, сім’я бере своє. Протистояння батьків і дітей перетворюється на єдність.

Уже в перший день конференції обговорення добралося і до федоровського «відродження батьків». Адже сім’я тримається на пам’яті, як на підмурівку, і та ж таки єдність поколінь можлива лише при дотриманні прав не тільки живих, а й мертвих. «А як же права мертвих?» — заволав якось М.Бахтін. Справді, права мертвих у безпам’ятні часи зневажають особливо легко, отже, сім’я в постатеїстичних суспільствах має базуватися насамперед на дотриманні прав тих, кого з нами немає. Без вірності пам’яті і традиції сім’ї не існує, як і без відданості вищій істині. А вища істина — це віра і любов, що зміцнює покоління.

На відкритті конференції з привітальним словом до присутніх звернулися митрополит Київський і всієї України Володимир і ректор Київської духовної академії та семінарії протоієрей Микола Забуга. А завершився перший день конференції хвалою Богородиці та концертом хору Київської духовної академії під керівництвом Дмитра Болгарського, що відбувся в Трапезному храмі Лаври. Про сім’ю та її духовне значення говорили протягом тижня, але головний смисл сказаного полягав у тому, що потоптаний у тоталітарні й атеїстичні роки суверенітет сім’ї тепер потрібно відроджувати.

Справді, за час облоги захисники фортеці досить настраждалися, і заліковувати їхні рани має молоде покоління, для якого сімейні цінності, на жаль, не завжди основні. Втім, як і для інтелігенції, яка найчастіше повторювала тоталітарні гасла, не переймаючись їхнім змістом. Адже інтелігенція, за словами С.Аверинцева, має бути спільнотою, яка твердо постановила нічого не повторювати хором.

Поділитися
Помітили помилку?

Будь ласка, виділіть її мишкою та натисніть Ctrl+Enter або Надіслати помилку

Додати коментар
Всього коментарів: 0
Текст містить неприпустимі символи
Залишилось символів: 2000
Будь ласка, виберіть один або кілька пунктів (до 3 шт.), які на Вашу думку визначає цей коментар.
Будь ласка, виберіть один або більше пунктів
Нецензурна лексика, лайка Флуд Порушення дійсного законодвства України Образа учасників дискусії Реклама Розпалювання ворожнечі Ознаки троллінгу й провокації Інша причина Відміна Надіслати скаргу ОК
Залишайтесь в курсі останніх подій!
Підписуйтесь на наш канал у Telegram
Стежити у Телеграмі