«ЙОРОДЗУ КЬОГЕН» — ДРЕВНІЙ СІМЕЙНИЙ ТЕАТР

Поділитися
Країна, яка на географічній карті світу прикрасила шматочок азіатського континенту перловим розсипом островів різної величини, — Японія...

Країна, яка на географічній карті світу прикрасила шматочок азіатського континенту перловим розсипом островів різної величини, — Японія. За всіх часів її древня культура, надзвичайна природа якої базується на філософії споглядальності, привертала до себе увагу тонких цінителів екзотики. Подивувавши у другій половині останнього століття світ своїми техніко-економічними досягненнями, вона зробила не менший внесок у вселенську культуру, явивши людству неповторні культурні цінності.

Одне з найяскравіших явищ цієї культури — театр кьоген. Комедійний театр діалогу й пантомі- ми. Його п’єси з’являлися в антрактах вистав театру, але ліричного театру пісні й танцю. Вистави цього ж театру розігрувалися, у свою чергу, в антрактах театру кьоген. Вони розділилися потім, але обидва театри походять з народних вистав саругаку, через це в них залишилася загальна базова техніка, яка стосується музики і манери виконання.

Театр кьоген протягом своєї довгої історії — понад 600 років — знав злети і падіння, але традиційно був театром «сімейним». А сім’я свято берегла три сімейні реліквії — рікуці (рукописи п’єс кьогена, які передаються від покоління до покоління протягом кількох століть), сорей (традиційні маски, костюми, реквізит) та ісе (символіка сім’ї).

Театром, який приїхав до нас на гастролі, сьогодні керує сорокалітній Номура Маннодзьо. Спадкоємець сім’ї Мандзо, він уперше вийшов на сцену в три роки, а стародавньому театральному мис- тецтву навчався у свого діда Мандзо VI і батька Мандзо VII, які носять почесне звання «Живий на- ціональний скарб». Номура Маннодзьо — людина освічена, і діапазон його творчих інтересів дуже широкий — від класичних п’єс до сучасних драм і кіно. Це не заважає йому берегти традиції, представляючи світу древнє мистецтво театру кьоген. Його детальна розповідь про театр, яка пролунала об’ємною увертюрою до самої вистави, вміння налагодити контакт із незнайомим і, чого гріха таїти, мало обізнаним з мистецтвом кьоген глядачем, вразила присутніх чи не більше, ніж сама вистава.

Звичайно, відсутність у виставі масок і реквізиту, кожний із яких, судячи з фрагментарного уявлення Номура, — найтонший твір мистецтва, позначилися на загальному глядацькому сприйнятті, але це не перешкоджало радості знайомства і власним відкриттям. Кьоген, як і старогрецький театр, й італійський комедії дель арте, базується на постійних персонажах, які ховаються за знайомими масками, і, незважаючи на тексти п’єс, на акторській імпровізації. Наскільки все-таки мала наша густонаселена планета і які єдині ми всі у своїх витоках...

Залишається сказати, що це взаємопізнавання подарували киянам Посольство Японії в Україні, Японський фонд, при сприянні фонду «Далекий Схід», за що всім їм — низький уклін.

Поділитися
Помітили помилку?

Будь ласка, виділіть її мишкою та натисніть Ctrl+Enter або Надіслати помилку

Додати коментар
Всього коментарів: 0
Текст містить неприпустимі символи
Залишилось символів: 2000
Будь ласка, виберіть один або кілька пунктів (до 3 шт.), які на Вашу думку визначає цей коментар.
Будь ласка, виберіть один або більше пунктів
Нецензурна лексика, лайка Флуд Порушення дійсного законодвства України Образа учасників дискусії Реклама Розпалювання ворожнечі Ознаки троллінгу й провокації Інша причина Відміна Надіслати скаргу ОК
Залишайтесь в курсі останніх подій!
Підписуйтесь на наш канал у Telegram
Стежити у Телеграмі