5 лютого в Берліні стартує традиційний міжнародний кінофестиваль. Україна буде непрямо представлена картиною спільного виробництва "Під електричними хмарами". А український режисер Мирослав Слабошпицький у "Берлінале копродакшн-маркет" виступить із заявкою на свій новий проект "Люксембург".
Берлінале-2015 обіцяє 21 світову прем'єру. 19 картин борються за головний приз. Із них дві роботи метрів - Пітера Грінуея і Терренса Маліка.
Очікуваний від Грінуея ще торік "Ейзенштейн у Гуанахуато" - перша частина проекту про геніального радянського кінорежисера. Однак традиційне ЖЗЛ Грінуея не цікавила. Як і у випадку з Рембрандтом, Ейзенштейн для нього - необхідний масштаб для візуальної та філософської гри. Напередодні Берлінале в Грінуея трапився скандал із Держфільмофондом, який забракував сценарій другої частини проекту з (не)традиційних причин - сексуальність Ейзенштейна викреслена і розгляду не підлягає.
Берлін очікує також нових потрясінь від Терренса Маліка, який працював останнім часом відразу над двома картинами - "Поза законом" та "Лицар кубиків". У конкурс потрапила остання. Разом із акторським складом це найбільш достовірна інформація про фільм. Решта, як заведено у Маліка, огорнуте таємницею. Фільм скромно анотують як романтичну фантастичну драму. За чутками, центральний персонаж - музикант. Одна з головних ролей у Кейт Бланшет, якій нинішнього року доведеться двічі дефілювати на червоній доріжці Берлінале.
За відсутності Маліка вона, очевидно, захопить лідерство на прем'єрі "Лицаря кубиків", а другий килим - для позаконкурсної події, екранізації "Попелюшки" від Кеннета Брана. Якщо і є в цій казці заповітна жіноча роль, то аж ніяк не Попелюшка, а її мачуха.
Ще одна екранізація - не така часта, але знакова завдяки фільму Бунюеля: "Щоденник покоївки" від Бенуа Жако з Леа Сейду в головній ролі боротиметься за "Золотого Ведмедя".
А національний десант у конкурсі очолить Вернер Херцог з картиною "Королева пустелі" з Ніколь Кідман у ролі письменниці Гертруди Белл, відомої у великій історії як жінка Лоуренса Аравійського.
Логічно очікувати від такої заявки американського колоса. Але Херцог уже в "Поганому лейтенанті" показав, як, трохи знизивши голлівудський пафос, можна привести жанрове кіно до тями.
Важко сказати, які емоції у співвітчизників викликає інший німецький метр - Вім Вендерс. Цього року на фестивалі його вшановують почесним "Ведмедем" за внесок у кіномистецтво, а бонусом показують поза конкурсом останній фільм "Усе буде добре" із Шарлоттою Генсбур та Джеймсом Франко (плюс ретроспектива режисера). Усього цього видається так багато, а новина про черговий помпезний показ "Неба над Берліном" викликає таку знайому оскому, наче тебе вкотре щиро кличуть подивитися "Броненосець "Потьомкін".
Але дипломатія насамперед, а цехова солідарність - тим паче. Вже не перший рік Берлінале маніфестує на захист іранського режисера Джафара Панагі, якому з 2010-го оголошено 20-річну заборону на професію. Панагі сидить під домашнім арештом і примудряється регулярно знімати фільми. Про останній із них - "Таксі", що бере участь у конкурсі, відомо менше, ніж про картину Маліка. Але сам факт роботи кінохудожника в ізоляції вражає й викликає повагу.
Український слід у конкурсі також вдалося виявити. Конкурсний фільм Олексія Германа-молодшого "Під електричними хмарами" - спільне російсько-українсько-польське виробництво, зняте Сергієм Михальчуком.
Багатоплановий Берлінале, що охоплює близько десятка паралельних програм, кіноринок, кампус для профільної молоді, - все-таки в першу чергу особлива частина кіноіндустрії. І наявність фільмів, які виходять із фестивального залу прямо у світовий прокат, - уже аксіома.
У 2015-му на Берлінському кінофестивалі очікують "50 відтінків сірого". Єдиний показ перед прокатом! Ось де має бути найважча битва за місце в залі...