Не так давно Державне агентство з питань кіно (Держкіно) поновило фінансування національних фільмів. Близько десяти повнометражних ігрових кінопроектів вийшло, нарешті, з затяжного анабіозу. Однак залишилося кілька великих українських проектів, які наразі ніяк не вдається завершити через брак фінансування. Кожна з картин по-своєму важлива як для нашої кіноіндустрії, так і для пересічних глядачів.
На півдорозі завмерли зйомки історичної драми Валерія Жерегі "Окупація" (кінокомпанія "Інсайт Медіа"). Створювалася вона в копродукції України, Молдови і Румунії, але після несподіваної зупинки фільмування Молдова і Румунія покинули проект.
Сюжет картини переносить глядача в 1920-ті роки, коли уряд УНР вигнали, а Україну захопили більшовики. Тоді в Черкаській області утворюється самопроголошена Холодноярська республіка. Більшовицька влада розповідає зарубіжним журналістам про бійців Холодного Яру як про бандитів, яких треба знищувати (для чого один з персонажів - агент ЧК - вчиняє напад на залізничну станцію напередодні прибуття туди спецпоїзда з іноземними репортерами). Водночас під виглядом кореспондента на місце бою приїжджає представник головнокомандувача УНР осавул Діброва - він повинен дістатися до повстанців, щоб скоординувати їхні подальші дії.
Цього героя грає відомий український актор Григорій Гладій. Компанію йому склали актори з Литви, Росії, Румунії, Молдови й Китаю. Знімається в картині й низка українських акторів: Олексій Вертинський, Віктор Андрієнко, багато інших. Дебютувала у стрічці Даша Астаф'єва. У кар'єрі поп-співачки - це перша велика роль у кіно.
- Роботу над нашим фільмом зупинили несподівано, - розповідає DT.UA режисер Валерій Жерегі. - За день до виїзду в експедицію групу холоднокровно розпустили. Кошти, які на стрічку виділила держава, нібито несподівано закінчилися. А додаткового фінансування продюсери, попри свої зобов'язання, не забезпечили. Мені, режисерові-постановникові, відмовили в ознайомленні з фінансовими документами (такими як кошторис витрат або акти про виконані роботи), на яких, до речі, має стояти мій підпис. Тоді я міг би знати про реальні витрати на картині або можливі фінансові комбінації. Деякі організатори пострадянського кіновиробництва навчилися хвацько маніпулювати виділеними державою коштами. У форс-мажорній ситуації, яка склалася в Україні, їм навіть вигідно заморозити дорогий і дуже важливий для країни проект, щоб списати в нікуди всі витрати…
Ніхто не очікував консервації і такого затяжного простою роботи над "Окупацією". Коли продовжаться зйомки, групі й акторам поки що невідомо. Через це, за словами режисера, багато творців фільму "почуваються приниженими й обділеними - зірвано їхні плани, праця залишилася неоплаченою, вони досі перебувають у підвішеному стані".
* * *
Близько двох років триває робота над дитячим фентезі "Казка старого мельника".
- З потрібних 35 знімальних днів було лише три. Якщо до вересня ми не поновимо зйомок, буде вже пізно. Але я все ще вірю в успіх, - каже режисер картини Олександр Ітигілов.
Бюджет цієї стрічки -
18 мільйонів гривень. Така велика (як для українського кіно) сума почасти пояснюється тим, що в картині робиться ставка на комп'ютерні технології, костюми й декорації.
Розповідається у фільмі про протистояння Христини й Миколи лихим силам, серед яких - песиголовці, перевертні й повітрулі. За словами творців, картина має виховати в юних глядачів справжні цінності - любов до сім'ї, співчуття й взаємодопомогу.
У титрах стрічки - розсип зірок: Ірма Вітовська, Остап Ступка, Олександр Вертинський, Володимир Горянський, Анатолій Хостікоєв, Ада Роговцева, Наталя Сумська, Євген Нищук та ін.
* * *
Якщо в кар'єрі згаданих вище режисерів затяжне створення фільму - скоріше несподіванка, то у творчості Михайла Іллєнка таке, на жаль, стає правилом. Свою попередню повнометражну картину "ТойХтоПройшовКрізьВогонь" він створював понад чотири роки. А нове кіно - "Толока" - почав знімати ще в лютому 2013-го. Коли вдасться закінчити, не знає ніхто.
На сьогодні знято майже 45% матеріалу. Робота перервалася через те, що один з фондів зупинив фінансування. Натомість Держкіно вже виконало свої зобов'язання перед фільмом.
Спроби зібрати суму, якої бракує, за допомогою краудфандингу не мали успіху. З потрібних двох мільйонів гривень добродійники зібрали менше 40 тисяч. За словами режисера, якщо до липня фінансування стрічки не поновиться, літній період зйомок цього року буде втрачено.
Як відомо, картина планувалася до 200-річного ювілею Тараса Шевченка. І позиціювалася як перша за роки незалежності повнометражна екранізація творів Кобзаря. В основі сюжету - вірш "У тієї Катерини хата на помості". Події у стрічці розпочинаються 400 років тому і тривають до нашого часу. Катерина намагається визволити коханого з турецького полону. Але не гине, як у поезії класика, а народжує доньку і доживає до старості.
Зі знятого матеріалу Михайло Іллєнко змонтував 20-хвилинну короткометражку з закінченим сюжетом. Її він і показує бійцям АТО на Сході країни.
* * *
Затягується й закінчення роботи над фільмом Отара Шаматави "Урсус". Стрічку знято на 80-85%. Створюється вона в копродукції з Німеччиною, Болгарією і Грузією. Через політичну ситуацію в останній, за словами продюсера Олега Щербини, не вдалося отримати 10% бюджету фільму (близько 350 тис. дол.), яких саме бракує, щоб дозняти кілька ігрових епізодів.
Близько 20% бюджету фільму (понад 30 млн грн) виділило вітчизняне Держкіно. Крім того, у фінансуванні брали участь приватні інвестори України, Німеччини, Болгарії та Грузії.
Майбутня стрічка перенесе глядача в 1992-й, коли в Грузії вирувала громадянська війна. Німецькі захисники тварин довідуються, що на кіностудії в Тбілісі є ведмідь, доля якого непевна, і вирішують забрати його в берлінський зоопарк. Але напередодні від'їзду хижак помирає. Каскадер, котрий його підгодовував, перевдягається в шкуру ведмедя й вирушає в Німеччину замість нього. Разом з ним мандрівку через пів-Європи здійснює і грузинський режисер, який також мріяв емігрувати.
* * *
У творців перелічених вище картин є хоча б шанси на успішний фініш. А низка інших вітчизняних кінопроектів - знов-таки через кризу - не дійшли навіть до етапу зйомок. Серед таких, наприклад, "Доміно" Ігоря Подольчака.
Будь-які затримки й перерви в створенні картин позначаються на їхній якості. Але що залишається? Залишається сподіватися.