Сни про кохання

Поділитися
Сни про кохання
Габріель Гарсіа Маркес у Молодому театрі

Оповідання Габріеля Гарсіа Маркеса «Очі блакитного собаки» - півтори сторінки убористого тексту. П’єса нашої сучасниці з Харкова Кіри Малініної «за мотивами» оповідання - сторінок двадцять великим кеглем.

Вистава київського Молодого театру за мотивами того й іншого - одна година десять хвилин сценічного часу на малій сцені, де двоє молодих акторів «наодинці з усіма» блукають лабіринтами снів про кохання...

Оповідання написане 1950-го. Коли, звісно, і близько не було Інтернету з його паралельним віртуальним життям. І єдиним порятунком від вульгарної повсякденності напевно був сон... «Життя є сон», - сказав ще Кальдерон (значно раніше).

І ось Він і Вона кілька років поспіль зустрічаються в одному й тому самому сні. І тільки у сні вони щасливі. І тільки там усвідомлюють радість душевної взаємності, паролем до якої слугує дивна фраза - «Очі блакитного собаки».

Ці слова Вона пише де заманеться. На стінах, на вікнах. Ці букви кров’ю запеклися в її серці. Тому що одного разу уві сні Він виголошує: «У тебе сумні очі кольору холодної золи...» (Оцініть фразу. Хто сьогодні з активних графоманів міг би так написати?)

Однак «вічний сон» буває тільки «там», куди ніхто не поспішає... А «тут» настає ранок. А з ним - реальність і буденність. І та сама їхня «незустріч»... у реальності. Тому кожен із них знову й знову чекає ночі, глибокого сну. Щоб побачити одне одного. Щоб дотягнутися через міраж і морок всепоглинаючої пітьми.

У Маркеса в його геніальному оповіданні все надзвичайно спресовано, чуттєво, трагічно і навіть деталізовано (аж до недопалка). У тексті Кіри Малініної, представниці жіночого крила нашої так званої нової драми, помітні простима для дами манірність і бажання «продовжити задоволення», власне сон, тому її п’єса на 20 сторінок.

Молодий режисер із Сімферополя Антон Романов, який уже звертався до цієї ж теми Маркеса в Криму, у своїй першій київській виставі вочевидь більше довіряє жінці. І вишиває годинний музично-пластичний візерунок, ідучи слід у слід за «голкою» драматурга. Його постановка більше про Неї, тобто про героїню очима жінки-драматурга... Про її приречену надію... І її ж незбутню самотність... Тим часом історія Маркеса - від чоловічої особи. І це багато чого пояснює як у задумі, так і в розв’язці.

Вистава Молодого на малій сцені розбита на кілька «сегментів» - снів. Між якими - музично-хореографічні композиції у виконанні головних героїв. Самі ці герої - молоді артисти Валерія Ходос і Марк Дробот - здивували приємно. Працюють із віддачею, їхня сценічна мова виразна, а тема вистави їм самим небайдужа (це відчувається). Часом між акторами пробігають навіть справжні чуттєві іскорки (чого в сучасному театрі від молодих уже давно ніхто не вимагає, тому багато хто з них такий дерев’яний).

Особливо хочеться звернути увагу режисерів і глядачів на Валерію Ходос. Молоду актрису, яка може навіть мати «майбутнє», якщо воно когось хвилює. У її героїні є характер, темперамент, пристрасть. І навіть глузд - посеред нічних забав. У деяких сценах вона по-хорошому нагадала мені Тетяну Міхіну, одну з кращих актрис свого покоління у Театрі імені І.Франка.

Оскільки ця вистава - «від молодих» і «для молодих», то, зрозуміло, передбачаються певні «знижки». Гамбурзький рахунок тут поки що недоречний... Хоча режисерові, на мій погляд, і варто побажати точніших формулювань завдань - акторам і хореографу. Інколи вони блукають у цих снах справді «навпомацки», без упевненої руки поводиря-постановника... Який, на жаль, не вибудував фіналу вистави й не підвів мене до бажаного катарсису (а тут без нього неможливо!)... І ще - дозволив Олександру Маншиліну (відповідальний за пластику) займатися зовсім не тими «танцями», яких потребує сценічна історія про метафізику кохання...

Але це - дрібниці. Цілісне враження задовільне (навіть із «плюсом»), якщо дотримуватися суворої оцінної системи англійських критиків.

Related video

…Тим часом, виставою за мотивами Маркеса київський Молодий театр починає відлік своєї нової стратегічної програми спільно з Національним театральним центром імені Леся Курбаса. Її суть - підтримка молодих українських режисерів (не тільки столичних, а й регіональних). Є бажання дати їм шанс розкритися (засвітитися). Бажання це шляхетне й «архіважливе». І має бути підтримане як містом, так і державою. Беручи до уваги нинішній трагічний контекст режисерського «безриб’я». Звісно, особисто я зовсім не очікую під фініш сезону феєрверку «великих відкриттів»: такого собі неждано-негаданого зорепаду нових тумінасів, карбаускісів, херманісів. Але якщо бодай кілька благеньких «серебреннікових» з’явиться, то й це непогано. Під лежачий камінь вода не тече...

Поділитися
Помітили помилку?

Будь ласка, виділіть її мишкою та натисніть Ctrl+Enter або Надіслати помилку

Залишайтесь в курсі останніх подій!
Підписуйтесь на наш канал у Telegram
Стежити у Телеграмі
Додати коментар
Всього коментарів: 0
Текст містить неприпустимі символи
Залишилось символів: 2000
Будь ласка, виберіть один або кілька пунктів (до 3 шт.), які на Вашу думку визначає цей коментар.
Будь ласка, виберіть один або більше пунктів
Нецензурна лексика, лайка Флуд Порушення дійсного законодвства України Образа учасників дискусії Реклама Розпалювання ворожнечі Ознаки троллінгу й провокації Інша причина Відміна Надіслати скаргу ОК