Що тобі сниться?..

Поділитися
Наше підношення «Оскару» — художній фільм «Аврора» (режисер Оксана Байрак, у головних ролях Анастасія Зюркалова, Дмитро Харатьян і Ерік Робертс) — може спровокувати серйозну спірну колізію (з юридичним відтінком)...

Наше підношення «Оскару» — художній фільм «Аврора» (режисер Оксана Байрак, у головних ролях Анастасія Зюркалова, Дмитро Харатьян і Ерік Робертс) — може спровокувати серйозну спірну колізію (з юридичним відтінком). Про це нижче. А поки що, коли чесно, виникає зрозуміле почуття ніяковості — про один і той самий фільм утретє… Втім, не ми шукаємо інформприводи, вони самі знаходять ЗМІ. І якщо вже, скажімо, тема «РосУкрЕнерго» (в іншому інформвимірі) має багатосерійну колію, то чому в кіномистецтві не може бути довгограючих тем? Ще й як може.

Після перегляду «Аврори» у кінотеатрі «Кінопанорама» у автора цих рядків виник поясненний моральний і інтелектуальний ступор... Тут не до рецензування. Нехай краще це кіно аналізують самі «висувачі» — ті, хто висунув «Аврору» на «Оскар», зокрема АПУ (Асоціація продюсерів України) і персонально Ганна Павлівна Чміль, котра побачила фільм однією з перших серед наших культчиновників.

З погляду соціального запиту — тут, звичайно, усе гаразд. Чорнобильська тематика, правильно дібрана фактура, долбі-звук і емоційний мелодраматичний сюжет, який буде зрозумілий і кіноакадемікам, і решті простих землян.

А от із погляду «мистецтва кіно» — краще іншим разом. І у приватній розмові… Бо цього разу (після перегляду) у мене з’явилася низка наївних запитань, відповідей на які сам поки що не знайду, але, може, допоможуть інші…

Сюжет «Аврори» давно розпіарили: дівчинка з дитбудинку, котра мріє стати балериною, потрапляє на Чорнобильську АЕС до друга-пожежника, дістає страшну дозу радіації, потім опиняється в американській клініці, зустрічає балетного кумира і…

Отож.

Як узагалі могла проникнути майже в саме «ядро» Чорнобильської АЕС випадкова дівчинка, і невже в такому недоступному місці навіть у роки горбачовської перебудови було прохідне подвір’я і недалеко від реактора (у підсобках пожежників) могли безтурботно радіти життю як діти, так і, можливо, інші охочі? (Режисер запевняє, що мотивація зникла під час монтажу.)

Чому в пік катастрофи, коли скло повилітало з вікон і коли люди в паніці шукають порятунку, фаховий лікар — жінка в білому (актриса Алла Масленникова) ходить і бігає без марлевої пов’язки? (Не така вже й дрібниця у трагічні дні!)

На якому летючому килимі українська сирота потрапляє до однієї з найкращих заокеанських клінік, де в сусідньому корпусі (натуру знімали в київському ботанічному саду) проходить курс лікування усесвітньо відомий ідол балету, і невже так швидко в 1986 році піднялася «залізна завіса», чи це вже окремий сюжет, про який у фільмі ані слова? (Мені, наприклад, важко уявити, щоб дитина з нашої країни просто потрапила до лікарні разом із Майклом Джексоном, хоча поп-ідол і любить дітей.)

Яким чином заокеанський балетний кумир (Дмитро Харатьян) забирає смертельно хвору дитину з клініки — і прямо до оперного театру, і якщо це її остання прижиттєва радість — то де хоча б натяк? (300 тис. доларів на лікування Аврори герой Харатьяна, до речі, виділив в останній момент, така ментальність.)

Чому в анотації до фільму «Аврора» стверджується (далі — дослівно): «Це перший художній повнометражний фільм, присвячений чорнобильській трагедії», якщо це далеко не перша картина про трагічні події і відомий український режисер Михайло Бєліков зняв 1990 року фільм «Розпад» (із Сергієм Шакуровим у головній ролі) — теж про Чорнобиль, стрічка не раз демонструвалася на ТБ?

Чим не догодила АПУ (Асоціації продюсерів України), скажімо, конкурентна картина «Помаранчеве небо» (коли йшлося про публіцистичну змагальність із тією ж таки «Авророю» напередодні «Оскара»), адже там теж є свої достоїнства, наприклад, «найкраща роль другого плану», яку зіграв Олександр Олександрович Мороз? (15 грудня, як стало відомо «ДТ», передбачаються перші установчі збори так званого «оскарівського комітету» від України — вони на майбутнє вирішуватимуть долю найбільш гідних; та лише дивина: гідних фільмів практично немає, зате комітет працюватиме»!)

Чи зуміємо хоч колись зрозуміти, що піар і творчість — це не близнюки-брати? (Коли чесно, я вже й не знаю, хто з них сьогодні нашій матері-історії більш цінний...)

* * *

А тепер про деякі внутрішньоколективні творчі суперечки. Місцями заплутана історія у зв’язку з «Авророю» виникає, коли мова заходить про оператора цієї картини... У титульних титрах значиться — «головний оператор Віталій Конєвцов». Але, виявляється, у цій «скриньці» їх було двоє. Днями до Києва прилетів Ігор Крупнов — кінооператор, у своїх колах досить відома людина. Він зняв на початку
90-х картину «Кисневий голод», що наробила шуму (режисер Андрій Дончик, автор сценарію — Юрій Андрухович), і за цю роботу здобув приз «За операторську майстерність» на МКФ у Венеції (Італія, 1992 рік). Тут знову виникає багато запитань... Тому що пан Крупнов твердить (далі — знову дослівно, записи його емоційних монологів бережу на двох касетах як священну реліквію): «Зі мною повелися нечесно, неколегіально... Чому в титульних титрах «Аврори», в афішах, у рекламі, у різних анотаціях ніде ні зазначено те, що головний оператор «Аврори» — ваш покірний слуга? Ось — договір, де всі нюанси наших творчих і виробничих відносин із компанією Оксани Байрак зазначені по пунктах... Ось — попередні анонси фільму, де на початковому етапі позначено «оператор-постановник — Ігор Крупнов». Коли мені в Іспанії зателефонували друзі — актори Алла й Олег Масленникови — і повідомили, що можливий цікавий проект у Києві, я відразу ж погодився. Тим більше, що це був повний метр... Деякі образи для візуального ряду майбутньої картини в мене виникли, коли я дивився альбом «Чорнобильський репортаж» — блакитне небо, пшеничне поле, символ національного прапора — і дозиметр на цьому полі. У цілому я зняв майже 80% картини. І до колеги, котрий працював на цьому самому фільмі зі мною другим оператором, загалом, фахових претензій немає. Що ж стосується етики... Мене не запросили навіть на прем’єру. Можуть виникати різні суперечки — творчі, виробничі, але як можна ігнорувати авторські права художника? Зокрема і цими питаннями займаються мої адвокати. Хоча я не хочу ні судів, ні голосного з’ясування стосунків. Я хочу лише нагадати колегам — про коректність, етику, фаховий такт».

Режисер Оксана Байрак, із якою вдалося зв’язатися «ДТ», своєю чергою, каже, що оператор Ігор Крупнов був звільнений ще на початку листопада 2005 року. «Так, я його звільнила. А потім він просто зник. Можливо, це була моя помилка, що запросила цього оператора. Адже надалі виникло дуже багато проблем. Він давно не працював. У нього давно не було досвіду у великому метрі. У нього, на жаль, поганий зір. Можливо, через це майже сорок відсотків знятого матеріалу виявилися браком. Виникла перевитрата плівки. Жахлива робота на візку. Мене не задовольнила його робота зі світлом. А мені було важливо зробити якісний фільм, до якого сьогодні виявили інтерес різні країни. І треба було якось виходити з тої ситуації. До того ж у мене є свідки — відеоінженери і багато інших людей, котрі, своєю чергою, теж розкажуть про процес цієї роботи... І коли буде потреба, я викладу в Інтернеті те, що було знято на початковому етапі, — і тоді можна буде говорити про якість...»

P.S. Незважаючи на творчі й авторські розбіжності, прокатна доля «Аврори» триває. 150 копій картини — тільки в СНД. Показник солідний (якщо врахувати, що це не екшн і, наприклад, «Денна варта» мала 500 копій). Що ж до викладених вище «перипетій», то повідомляти про кожний подальший поворот суперечки, яка супроводжуватиме цю картину, гадаю, цілком зайве. На кожне апчхи не наздоровкаєшся.

Поділитися
Помітили помилку?

Будь ласка, виділіть її мишкою та натисніть Ctrl+Enter або Надіслати помилку

Додати коментар
Всього коментарів: 0
Текст містить неприпустимі символи
Залишилось символів: 2000
Будь ласка, виберіть один або кілька пунктів (до 3 шт.), які на Вашу думку визначає цей коментар.
Будь ласка, виберіть один або більше пунктів
Нецензурна лексика, лайка Флуд Порушення дійсного законодвства України Образа учасників дискусії Реклама Розпалювання ворожнечі Ознаки троллінгу й провокації Інша причина Відміна Надіслати скаргу ОК
Залишайтесь в курсі останніх подій!
Підписуйтесь на наш канал у Telegram
Стежити у Телеграмі