Рука міністра і доля архіву

Поділитися
Здавалося б, за останні роки нас привчено нічому не дивуватися. Але пан Вовкун таки здивував...

Здавалося б, за останні роки нас привчено нічому не дивуватися. Але пан Вовкун таки здивував...

Спершу не міг второпати, навіщо він призначив своїм радником з питань кіно звукорежисера зі світу музичного бізнесу Сергія Круценка? Ну ніякого стосунку до кіно, ані найменшого... А тепер зрозумів.

Так у радянські часи приставляли комісара — чи то на посаду головного редактора кіностудії, а то й директора. Не фахівець, але ж забезпечить «правильну» політичну лінію — щоби прогиналася синхронно із курсом партії.

Тільки тоді ідеологія була інша, гроші відігравали периферійну роль. Нині ж ідеологія набула форми бізнес-інтересів. Причому абсолютно ка-анкрєтних людей. Скільки йшлося про злочинність зрощення політики й бізнесу, а віз і нині там.

Прикро, одначе факт: сьогодні провідником культурної політики (державної!) є великий і почасти середній капітал. А він у нас такий, що йому начхати — і на Україну як таку, і на власне українську культуру. Наслідки ми бачимо й на телеекрані — суцільна російська продукція. А коли й українська («как бы», як кажуть у Росії), то її якнайретельніше замасковано під «транснаціональну». Бо на світовий (читай російський) ринок орієнтована.

Ви бодай раз бачили на телевізії щось таке про сьогоднішніх українців — пересічних тіпа? Не про багатих дєвочек зі специфічними проблемами, а про земні справи, яких сьогодні під зав’язку. І — жодної стрічки, яка би чесно аналізувала наше недавнє минуле — як у молодому румунському кіно, скажімо.

Звісно, такий аналіз є небезпечним. Краще казки про героїчних урок і повіюватих женщин...

А що влада? Окрім слів — практично нічого. Мало не вся сфера кінематографічного маскульту — не українського походження. І всіх це влаштовує. Включно з нашими найбільшими патріотами («как бы»).

Інакше чому лежать мертвим вантажем у Верховній Раді законопроекти, здатні змінити ситуацію у вітчизняному кіно- і телебізнесі?

І чому руками міністра культури (!) національний кіноархів посувається до прірви?

Я маю право так говорити, тому що від 1991 року працював на створення такого архіву. Нагадаю, у нас працює (і добре працює, попри жалюгідне фінансування) Центральний державний кінофотофоноархів імені Г.С.Пшеничного, який акумулює кінодокументи. А от архіву ігрового, художнього кіно в нас не було. Він починає функціонувати під назвою Національний центр Олександра Довженка (бюрократія безсмертна: оскільки його засновано указом президента, як це водиться, «у зв’язку» — у цьому випадку зі 100-річчям від дня народження кінокласика) тільки з 1996 року — спершу як такий собі привид, а потім, після об’єднання 2000 року з колишньою Київською кінокопіювальною фабрикою, уже як щось реальне.

Будь-який справжній архів аж ніяк не є складом «готової продукції». Тим більше кіноархів. Основне, що він має зберігати, — так звані вихідні матеріали (зображення й звук), з яких можна друкувати копії. (Найближча аналогія — літературний архів, який зберігає оригінальні рукописи.) А матеріали ті часто такої якості, що потребують реставрації. Отже, технічна база кінокопіювальної фабрики є чудовим доповненням — при тому, що вона продовжує зберігати потенціал для своєї первісної діяльності. Таких архівів по всьому світі дуже мало. Архівісти багатьох країн заздрили, коли я розповідав про наше починання.

На жаль, і про це йдеться в матеріалі працівників центру, держава, попри всі планові й позапланові обіцянки-цяцянки, практично нічим не допомагала всі ці роки.

Хіба одним — ініціювала продаж ніби зайвих приміщень для того, щоб на отримані гроші закупити найновіше обладнання, здійснити фундаментальну реконструкцію. І архівній частині мало стати краще, і власне кінокопіювальній. Бо хіба це нормально, що копії навіть тієї невеликої кількості вітчизняних фільмів, що їх знімаємо, виготовляють за кордоном?

Приміщення продали — гроші є. Їхній запах, як відомо, п’янить. То ж і з’явився міністерський емісар-комісар пан Круценко... І відразу почав втручатися в роботу центру (про що свідчать його працівники) щодо закупівлі обладнання. Законом це заборонено. Одначе хто в нас дотримується законів? «Блискучий» план: архівна частина виймається із загальної структури, а колишня фабрика із новітнім устаткуванням перекидається на територію Національної кіностудії імені О.Довженка (її керівництво, наскільки мені відомо, від цього не в захваті). Куди саме — незрозуміло, оскільки колишній цех обробки плівки на студії давно зруйновано.

А головне — навіщо, коли є пристосовані приміщення, фахівці тощо?

Тож і з’явилася підозра, котра щодень міцнішає, що все це закінчиться створенням приватного підприємства.

Чи ви повірите в те, що все це робиться з метою високих державних і культурницьких інтересів? Отож-бо!

А головне для мене як кінознавця та історика кіно — що буде з архівом? Його планують перевести на бюджетне фінансування. Це означає, що гроші будуть тільки на заробітну плату співробітникам, які фактично перетворяться на сторожів при архіві фільмоматеріалів — ніякої іншої роботи не вестиметься.

Так уже було. Сам працював за таких обставин у центрі упродовж 1998—2000 років. Звісно, на те у відповідь скажуть: ні, все буде інакше, попереду добробут і процвітання... Чули таке багато разів, жодного слова не справдилося.

А буде ось що… Заморозяться всі програми розвитку архіву. Ні про яку реставрацію фільмоматеріалів не йтиметься — роботи доведеться замовляти на стороні, а грошей катма. Уже не буде жодних можливостей системного реставрування й доведення до сучасних технічних кондицій української кінокласики.

Нещодавно, скажімо, таку роботу було проведено щодо фільмів Довженка, завдяки чому з’явилася збірка його стрічок не тільки на кіноплівці, а й у форматі DVD. Нині реставруються фільми Юрія Іллєнка (і як режисера, і як оператора) та картини з участю Івана Миколайчука. Серед них — «Тіні забутих предків», фільм, який є гордістю нашої і світової культури. Доходу ніякого. Бізнес-людям це важко зрозуміти... Не тому, що тупі, а тому що на інше «затуплені». Тільки ж знову — чому вони визначають культурну політику в державі?

І ще одне. Досі значна частина вихідних матеріалів українських фільмів зберігається у Держфільмофонді Росії (до 1991-го — СРСР), куди їх здавали на зберігання згідно з чинними тоді нормативними документами. Останнім часом почався процес виготовлення копій цих матеріалів для передання їх Центру О.Довженка. Можна не сумніватися — тут теж виникнуть великі проблеми. До того ж і люди розбіжаться.

А де ви знайдете потім, скажімо, фахових фільмографів, які нині працюють над створенням наукових кінодовідників? Скажімо, у 2001 році зусиллями співробітників центру підготовлено довідник «Українське ігрове кіно 90-х» на CD-носіях, із рухомими фрагментами фільмів, докладною інформацією про фільми, їхніх творців, про кіноінституції тощо українською і англійською мовами.

Не руйнувати, а зміцнювати базу архіву потрібно! Інакше з кожним днем безбатченків більшатиме, а їх і так неміряно.

А ще ж і проблеми з кіноосвітою... Навчання у московському ВДІКу завжди передбачало ознайомлення з архівними скарбами. А нам не треба? У нас із кіноосвітою «повний порядок»? Повісити амбарний замок і... як написав колись один школяр, «Анна Каренина бросилась под поезд, и он еще долго влачил ее жалкое существование». Тож чи довго терпітимемо людей, котрі раз по раз кидають нас під той поїзд?

У середині 70-х, коли в країні запанувала русифікація і з радіо і телебачення зникло мало не все українське, моя покійна бабуся ніяк не могла зрозуміти: чому це більше не співає її улюблена Ніна Матвієнко? Тоді я ще міг їй щось пояснити... А що говорити нинішнім бабусям, які живуть у такій незалежній і свобідній («как бы») Україні?

У разі відмови зупинити запущений процес фактичної ліквідації архіву та його технічної складової вимагатиму, зокрема, спеціального засідання Національної ради з питань культури і духовності при президентові України. До речі, останньому адресовано відповідний лист за підписом голови ради Миколи Жулинського. Мабуть, марні сподівання, але здаватися не варто.

Поділитися
Помітили помилку?

Будь ласка, виділіть її мишкою та натисніть Ctrl+Enter або Надіслати помилку

Додати коментар
Всього коментарів: 0
Текст містить неприпустимі символи
Залишилось символів: 2000
Будь ласка, виберіть один або кілька пунктів (до 3 шт.), які на Вашу думку визначає цей коментар.
Будь ласка, виберіть один або більше пунктів
Нецензурна лексика, лайка Флуд Порушення дійсного законодвства України Образа учасників дискусії Реклама Розпалювання ворожнечі Ознаки троллінгу й провокації Інша причина Відміна Надіслати скаргу ОК
Залишайтесь в курсі останніх подій!
Підписуйтесь на наш канал у Telegram
Стежити у Телеграмі