ПРИЄМНЕ З КОРИСНИМ

Поділитися
Напівзруйновані дерев’яні будинки рідного Мстиславля, масна провінційна багнюка, сумовито віддаляється зсутулена спина візника.....
Олександр Глядєлов. «Дорога»

Напівзруйновані дерев’яні будинки рідного Мстиславля, масна провінційна багнюка, сумовито віддаляється зсутулена спина візника... Або навіюють знайому тугу стерильні фасади крамниць по обидва боки іграшкової вулички, рухаються тротуаром сомнамбули і «кипить життя» біля бензоколонки, гордості міста Пікскілла, — краєвиди російського й американського закутнів схожі, мов брати-близнюки... Інші береги виявляються все тими ж самими, адже кочівник Абрам Маневич (1881—1942) усюди возив із собою свою провінцію, своє «мобільне» відчуття дежа вю. Ви впевнитеся в цьому самі — на ретроспективній виставці класика пейзажного живопису в Національному музеї, що триватиме до кінця року.

І це місце теж — повернення на круги своя. Долю Абрама Маневича обумовила зустріч із засновником Міського музею старожитностей — Миколою Біляшівським, який ініціював у стінах музею першу персональну виставку митця, випускника Мюнхенської академії мистецтв. Настільки ж успішно складалася і міжнародна кар’єра майстра, — 1910-го Маневич дебютував у престижній паризькій галереї Дюран Рюєля, — і не залишився непоміченим. У передреволюційні роки він жив і працював у Москві й Петербурзі, 1917-го — повернувся до Києва професором класу пейзажного живопису новоствореної Української Академії мистецтв. 1920-го, після трагічної загибелі сімнадцятирічного сина, емігрував, із 1922-го — осів у Нью-Йорку.

Кожен може коротку канву цього життєпису прикрасити подробицями, підказаними самим живописом. Київський період Маневича — сонячний, вітряний, щасливий. Околиці Києва пронизані єдиним ритмом, єдиним подихом життя — небо покреслене «нервовими» силуетами дерев, земля — тремтливими тінями, до обрію швидко втікають хмари, тріпочуть крони каштанів... Цей живопис сповнений відгуків мюнхенського модерну і поезії тихої провінційної повсякденності, культивованої вітчизняним мистецтвом межі століть.

Побутування Маневича в обох столицях Російської імперії збіглося з розпадом гармонійного світу. Москва наїжачилася «юонівськими» гострими кутами і червоними стінами фабрик — око ріже цегляний кут на задвірках, але він лихим передвістям випирає з кожного урбаністичного пейзажу того часу. Жити і працювати в стані постійного внутрішнього дискомфорту — понад людські сили, два десятиліття по тому, у 30-х, перетерпівши своє горе, художник знову намагається склеювати осколки. Подолавши чужість мовного середовища і вдало американізувавшись — його роботи охоче купували і державні музеї, і колекціонери, — Маневич стає абсолютно іншим, залишаючись усе тим же. Космічну єдність декоративного лінійного ритму він перетворює на єдність колірну. В одному з листів Маневичу шанувальник його творчості Альберт Ейнштейн писав: «Ми обидва служимо зіркам, Ви — як художник, я — як учений». Мінімальне напруження уяви — і в суцільному мареві осінніх полум’янистих червонясто-коричневих тонів вловлюються контури написаних із заокеанської натури несуєтних місць із минулого життя, місць, у яких на межі XIX і XX століть вмирає імперія. У силу певної аберації зору, американська глибинка — брусовані споруди ферм, шезлонги в занедбаних садах, коні, віз сіна, кузня — сприймається як спогад, ностальгія по зниклій садибній Росії...

«Дорога» Олександра Глядєлова в галереї «РА» (з 28.09) відкриває цикл виставок «Соціальні проекції». У часи глобальних катастроф стратегія проекції мистецтва в соціум більш ніж актуальна. Мимоволі проявлювана соціальна, антропологічна тенденція тепер стає цілком очевидною. Останні події в Америці змінили обличчя світу, і мало хто сумнівається, що в тому, іншому, світі мистецтво буде іншим. Якщо, звісно, взагалі буде... Час довів, що й після Освенціма поезія продовжує існувати, тому, уникаючи фантастичних пророцтв, припустимо: після вибухів у Нью-Йорку і Вашингтоні мистецтво навряд чи припинить своє існування, але стане чутливішим до людського болю...

Ця чутливість і політкоректно-фальшиве співчуття до тих, хто опинився поза соціумом, — зовсім не одне й те ж саме. Глядєлов знаходить своїх бездомних і занепалих «героїв» усюди — в Україні, Росії, Америці, Франції — зовсім не для того, щоб пробити глядача на сльозу... Як сказав в одному з інтерв’ю Борис Михайлов, відомий «портретист бомжів», — опинившись за бортом суспільства, вони живуть поза будь-якими правилами, не вважаючи при цьому себе ні приниженими, ні ображеними, для них спати, блювати тощо на вулиці — це нормально, бо по-справжньому побачити їх можна лише поглядом безстороннім, документальним, позбавленим емоцій.

«Люди вулиць» — не єдині попутники фотографа в дорозі, що петляє білим світом — від Паміру до Алабами. Хаотичність облич, хаотичність місць, вражень — у цьому вся принада подорожі. Ескалатор паризької підземки на станції «Гобелени» рухається вгору — до неба в дивовижному листі акації. Важче добратися до світла через сусідню станцію київського метро «Либідську» — на тлі сірої маси, котра затоплює ескалатор, позує маленький лукавий жебрак. У Грозному розчищають зруйновану вулицю Миру — іронія долі інколи буває жорстокою, а тут, у Києві, на бульварі Шевченка, омонівці осатаніло б’ють кийками демонстрантів («9 березня 2001 року»)... Центром нічного Львова тече смолоскипова процесія націоналістів, а колоритні кришнаїти Києва готуються до молитви... Ховають загиблих шахтарів у Краснодоні, життя триває і за колючим дротом у Сибіру (в’язниця-лікарня для хворих на туберкульоз у Маріїнську), і в циганському таборі на околиці Вільнюса... Цікаві етюди — і, попри випадковість ковзаючого погляду фотографа, аж ніяк не безглузді. Коментуючи сенс своїх зусиль, автор говорить про спробу встановити «тотожність нового соціального простору», у якому ми існуємо. Йому це вдалося зробити — коли вважати, що тотожність простору визначається рівнем соціальної захищеності, кількістю людей, викинутих на вулиці, а не кількістю пам’ятників «монументальної пропаганди» незалежності на один квадратний метр міської площі.

Знову-таки, у світлі останніх подій цікаві плакати московського видавництва «Има-пресс», виставлені в галереї «Майстерня» (з 25.09). Вони були створені в рамках міжнародної плакатної акції проти расизму та ксенофобії «Ми — це вони, вони — це ми», підтриманої інститутом «Відкрите суспільство». Ще одна хороша ініціатива соціально активного мистецтва — і хоч яка мізерна його сила впливу, нагадування про необхідність «убити в собі звіра» знову стає дуже доречним...

Центр сучасного мистецтва при НаУКМА і Гете-інститут продовжують діалог «поріднених» мистецтв — театрального і візуального. Щоб вдихнути життя в декорації, зроблені учасниками німецької виставки «Сценічне око», режисери «Нового театру на Печерську» Олександр Крижановський і театру ім. Франка Андрій Приходько винайшли такі собі дрібниці, театральні мініатюри (27.09). Серед публіки тинялися заблудлі ангели, які називають себе «інтерлюдьми», щось нудне віщали персонажі «комедії дель-арте».

Ексцентричнішим, естетичнішим і логічно завершеним видавалося сценічне шоу, під основу якого режисер театру «Вільна сцена» Дмитро Богомазов брав відео- і звукоряд екранної роботи Розмарі Трокель «Про важливість носіння одягу», а на ролі виконавців — Василя Цаголова, акторку Поліну Войлевич і себе самого. Цей театральний перформанс присвячено важливості прання брудної білизни, необхідної для збереження чистоти інтелігентних стосунків у любовному трикутнику. Він витканий із натяків, які тонкістю змагаються з кліпами «Віа гри». Чарівна «Василиса Прекрасна» танцювала й одночасно показувала фокуси, витягуючи зі схованок хижого «халатика» стоси нижньої білизни, відразу вручала їх для прання й сушіння, а головне — порпання — своїм імпозантним кавалерам у смокінгах і котелках... На цій геть безглуздій «мильній опері» (усі втрьох вони видули хмару бульбашок) старого «соціально безглуздого» зразка і зупинимося — до наступного місяця.

Поділитися
Помітили помилку?

Будь ласка, виділіть її мишкою та натисніть Ctrl+Enter або Надіслати помилку

Додати коментар
Всього коментарів: 0
Текст містить неприпустимі символи
Залишилось символів: 2000
Будь ласка, виберіть один або кілька пунктів (до 3 шт.), які на Вашу думку визначає цей коментар.
Будь ласка, виберіть один або більше пунктів
Нецензурна лексика, лайка Флуд Порушення дійсного законодвства України Образа учасників дискусії Реклама Розпалювання ворожнечі Ознаки троллінгу й провокації Інша причина Відміна Надіслати скаргу ОК
Залишайтесь в курсі останніх подій!
Підписуйтесь на наш канал у Telegram
Стежити у Телеграмі