Час всевладний. І він — цей же час — як завжди, нічого не вчить. Інколи здригаєшся, коли в новинах повідомляють про гарячі голови, котрим уже заманулося добратися до занедбаних бібліотек... Аби провести там «партійні чистки»? Аби непотрібне — викинути, а застаріле — спалити? І поділити зотліле минуле — на «добре» і «погане»? На «своє» і «чуже»? Їм, звісно, вже більше нічим зайнятися в оскаженілій від кічу культурі? І більше нема на чому піаритися на тлі примари виборів? Так і до кладовищ доберуться. До скульптурних надгробків на Байковому — із зображеннями тих «героїв учорашніх днів», кого можна безтурботно позначити фарбою — того чорною, того білою. І знову навісити безмовним свідкам і учасникам розталої трагічної епохи чергові ярлики — «потрібний», «геть непотрібний». Певно, не усвідомлюють, що всі вони — і «чужі», і «свої» — все ж таки «наші». Котрі дурили і котрих дурили, котрі служили й котрі прислужували. Творці й руйнівники, котрі страждали й котрих обожнювали... «Наші». У цій темі вже й не знаю, якими стежками і з якими мірками підійдуть до складної постаті вітчизняної культури ХХ століття. До жінки, котра не на словах, а справді була «першою українською радянською актрисою».
І ця докладна розповідь — саме про неї. Про видатну актрису ХХ століття Наталю Ужвій. І не тільки інформприводу заради (хоча днями й виповнюється 110 років від дня її народження). Ті читачі, кому 50—60 і особливо 70, усвідомлюють своєрідність цієї постаті для культурного контексту України в складний для неї період. А ті політінфіковані форумчани, котрим трохи за 20, нехай навіть не напружують зір: цей «сценарій» у кількох серіях — все ж таки не для вас, мої юні друзі.
СЕРІЯ ПЕРША
Уявімо театральний зал. Він прикрашений прапорами, квітами. Переповнений захоплено-піднесеними обличчями. Глядачі радіють, чекають. Тріо бандуристок виконує «Про нашу Наталю Ужвій…». Вази й килими — з Її силуетами.
Пливе об’єктив камери — на календарі 29 жовтня 1973 року. На трибуні — Володимир Щербицький, член політбюро ЦК КПРС, член президії Верховної Ради СРСР, перший секретар ЦК Компартії України. Увесь задник сцени — Її портрет, зіркова усмішка. І її ж якийсь важкий погляд… Котрий дисонує з урочистою промовою партійного боса (далі — дослівно — фрагмент його виступу):
— Нам особливо приємно сьогодні відзначити, що в славній шерензі Героїв Соціалістичної Праці почесне місце посідають наші митці, серед них — перша українська радянська актриса Наталія Михайлівна Ужвій…
Голос за кадром. По суті, це прижиттєва канонізація. Партія сказала — «перша» — і заперечень бути не повинно.
Щоправда (це знову закадровий текст), Ужвій аж ніяк не за партійною «рознарядкою», а за суттю своєю природною була «головною українською актрисою» свого часу. Працювала на результат не лише ідеологічна машина, а й її акторська магія, природний талант. І слава актриси в ті часи була незаперечною.
На «екрані» — її портрети, ордени, «зустрічі з трудящими». Кадри з фільмів, що їх у ті роки передивилися всі пролетарі й інтелігенти («Виборзька сторона», «Райдуга», «Тарас Шевченко»).
Голос... 30-і, 40-і, 50-і культивують її міф. І не афішують її прихованих драм. В очах глядача вона, певно, стала ідеальним створінням, українською Попелюшкою, котра з глушини, з польських робітничих околиць стомленими ніжками добрела до заповітного зоряного трону. Добралася до самісінької вершини... Ще один слайд — вона під час чергового партійного з’їзду. І відразу — профілі Курбаса, Крушельницького, Юри, найкращих режисерів України, котрі в ті роки мали за щастя задіяти її у своїх постановках.
Далі немов «саундтрек» минулого — її поетичні інтонації з нарізки вистав («Украдене щастя», де грає Анну, або «Калиновий гай», де вона — Наталка Ковшик). Ці неповторні й злегка мелодраматичні тембральні регістри ніби додають «живинки» в драматургічні тексти. І запалюють у деяких п’єсах якщо не «пожежу» почуттів, то бодай іскру життя. Адже грати доводиться не лише Шекспіра чи Франка, а й комуністичну публіцистику, твори Микитенка, інших сталінських драморобів.
Далі — раптом — обличчя Параджанова. Саме цією актрисою він щиро захоплювався. Задовго до «Тіней забутих предків» зайняв Ужвій у своєму, на жаль, невдалому фільмі «Українська рапсодія» (1961-й). А через сім років — 1968-го — Параджанов створив про неї біографічну стрічку. Безглуздо припускати, але, певно, якби Параджанов залишився на волі, а не у в’язниці, можливо, знайшов би для «пізньої Ужвій» особливий — такий притаманний їй — поетичний матеріал. І розкрив її по-новому — саме в період «заходу сонця».
Документальна хроніка «пізньої Ужвій»... Коли поникли її плечі, коли уповільнилася хода, коли навіть симпатична перука не може приховати вік... Коли очі, в яких уже потухли іскринки захвату, випромінюють лише прихований біль. Те, про що не дано знати ані партії, ані уряду — нікому.
За кадром…Десять років тому в одній із найпопулярніших тоді українських газет до 100-ліття з дня народження актриси було опубліковано фрагменти щоденників її чоловіка Євгена Пономаренка. Він спробував захистити актрису від «тавра», яким дехто намагався шельмувати її, починаючи з 90-х, — «зрадниця Курбаса» (та публікація називалася «Тріумфи і трагедії Наталі Ужвій»). …Минає час, змінюються ціни і цінності. Справжні, а не театральні «зрадники» вже панують у всіх сферах прекрасного і потворного... І вже ніби й не дивно, що «тавро» на тілі долі видатної актриси — той-таки намір політиканів від мистецтва розділити митців трагічної епохи на «білих» і «чорних». На «своїх» і «чужих»... Уже тоді виявлялися його неабиякі природні здібності, загорався поетичний талант. Михась, син поета, сам складав вірші, стилем і світовідчуттям зовсім не схожі на поезію батька. Вірші Михася: «Я згадую тепер той час не дуже давній, І те село, Де на розпутті хрест, Й ті ночі, спалені в розпуці і чеканні, Коли все далі біг рахунок впертий верст...» Він писав не лише поезії, а й п’єси. У гарному сенсі він «отруєний» театром. Сам дитя лаштунків, мама — примадонна. Одна з його юнацьких п’єс називається «З чужих тенет» (3 дії, 6 картин). Докладний список дійових осіб, навпроти кожного персонажа — прізвище актора-франківця: «Бучма, Бжестська, Омельчук, Міхневич, Шкрьоба...» Нема лише одного прізвища — Ужвій. Етика для хлопчика, вочевидь, була понад усе, щоб ніхто не дорікнув, мовляв, «син самої Ужвій...». Та коли в одній із рецензій тих років з’являється досить недвозначний натяк на непереконливість трактування Наталею Ужвій образу Раневської у «Вишневому саді», тоді цей хлопчик-відмінник тоном і стилем Бєлінського дає «кривднику мами» переконливу професійну «відповідь». Ви б це прочитали! Це блиск театральної думки. На екрані — текст Михася… У нього в ці роки кілька «таємних» синіх зошитів. І кожен його рядок виведений чудовим каліграфічним почерком, чимось схожим на мамин. Не хорошист, а таки відмінник. В усьому. Єдине, що непокоїло — постійні головні болі... Коли ж це почалося? У 30-ті, коли колобродив рідний батько? Чи коли «гості» увірвалися з обшуком вже до київської квартири? Чи коли 1950-го разом із франківцями вирушив на гастролі до Ленінграда і пірнув у холодну Неву — і відразу його самопочуття різко погіршилося? І знову ці головні болі... І знову нездужання... Це тяглося довго — місяці. Вона ходила мов тінь. На допомогу кликала найкращих лікарів. Заради дефіцитних ліків розпродала деякі найцінніші речі. Не допомогло. Із записів Євгена Пономаренка: «Не можу не згадати одного з найтрагічніших періодів у житті Наталі Михайлівни. Її єдиний син Михась, будучи вже на п’ятому курсі факультету міжнародних відносин, так і не зміг подолати свою недугу — менінгіт... Він довго перебував у лікарні — тоді не було ще тих ліків, які застосовують нині під час лікування цієї хвороби, і 13 грудня 1951 року він помер після нестерпних фізичних мук...» Син повільно вмирав у неї на очах — місяці... Осмислити і пережити це — неможливо. Було йому всього 24. У день похорону на дверях університету — його альма-матер — жалобне повідомлення. У його заліковій книжці за всі чотири курси скрізь лише одна оцінка — «відмінно» (з усіх предметів). На останніх сторінках, там, де п’ятий, незакінчений курс, — білизна. Брат Євген, брат Назар, брат Михайло, чоловік Михайль… Тепер — остання жертва?.. За кадром. Безумство тими днями підступило до неї настільки близько, що родичі тримали її за руки, коли схоплювалася посеред ночі і посеред пітьми непроглядної збиралася бігти на Байкове... До нього. Зникли близькі і знайомі. Нутро випалене, душа розкололася. У свідомості настає затемнення. Життя втратило будь-який сенс. Коли через певний час, подолавши свій розпач, вона все ж таки вийшла на сцену в «Без вини винуватих» Островського з текстом Кручиніної «І я була матір’ю, і я так само бачила вмираючого сина… тільки мій син помер ще дитиною…», то, здавалося, що вона сама нібито роздвоїлася… Душа полетіла кудись «за» стіни театру, а на сцені лишилася тільки її тінь. Її фото — той самий погляд із темнотою в орбітах... Вона часто грала матерів — і в «Райдузі», й у «Виборзькій стороні». І в багатьох виставах. Коли через кілька років після смерті сина їй запропонували роль матері в екранізації «Землі» Ольги Кобилянської, матері, котра теж втрачає сина, вона все ж таки погодилася. І найкращі кадри цього фільму — коли посеред лісу, посеред свого горя її героїня Марія Федорчук із божевільним криком біжить до остигаючого тіла своєї дитини… Цей фільм вона згодом відмовилася переглядати — категорично. За кадром. Після 1951-го — після останньої жертви — лишилася тільки інерція жити, звичка грати... І сила «лишитися». Незадовго до смерті вона вирішила написати правду про своє «приховане», справжнє життя. Але чіткої розповіді так і не вийшло. Це досить сумбурні нотатки. І в них постійно вчувається глуха туга, невдоволення театром. Ці записи не для сторонніх очей, тому й цитат не буде. Хоча один — останній запис — мабуть, усе ж таки варто відтворити… Вже не гарний, а старечий почерк… «От і знову була на кладовищі, у Михасика... Мені там легше, аніж тут… Там — спокійніше... Там він... Боже, за що?» На умовному «екрані» — порожній зал театру. ПРОЩАННЯТіні бігають по ліжку, Тіні грають на стіні. Не гасіть її усмішку, Хай вітає уві сні. Хай відгомін дальній ловить Десь в чарівнім забутті, Хай слова прекрасні мовить, Ті, що стліли вже в житті. Хай забуде й пригадає, Все, чим день був гомінкий, Хай уперше покохає Стан химерний і стрункий. Хай… та, може, іншим часом. Всіх побажань не сказать. Може, стрінемось ще разом? Може, спинимось спитать? Може, й ні… Хтось інший буде Сон тобі оберігать. Все пролине і забудем… Наш обіт — не забувать… І зів’яне лист пожовклий, А вірші — хто ж знайде їх? Хочу тільки, щоб не змовкли Всі слова рядків моїх!.. Спиш… Дивлюся я востаннє. Тінь, волосся… Затремтіла на прощання… Не спиняйсь! Лиш не спинись!.. Тіні бігають по ліжку Тіні грають на стіні. — Не гасіть її усмішку Хай вітає уві сні… 26.06.1945-й. Київ Я ОДИНЯ один. Самотньо на дорозі, Нічка тиха листям шелестить. Наді мною в чаші темнокорій Місяць з вітром казку гомонить. Навкруги так любо, колосково, Спить земля у лунці голубій, Що ж мені так сумно й загадково? Жду чогось, бажаю чи то ні? Я стою самотньо над рікою. Тихо хвиля хвилю підганя. І сріблиться в погляді журбою, Й на мені свій погляд зупиня. Я закрив замріяно повіки, Легкий шум стоїть поміж лілей. Я б хотів заснути тут навіки… Десь подалі гамору й людей… 22.09.1942 року. Стрільче. ДИВНИЙ СОНЯ «прокинувсь» — що за лихо? Вже восьма година! Ай-ай-ай! Аж свиснув стиха. От лиха година! За штани я ухопився… — Де ж вони? — Не видко! Оглядаюсь, приглядаюсь, Вже дев’ята швидко?! Що це сталось? — Мов не свій я, Кричу мовби гуска!? От таке діло — закипіла Бісова закуска!.. Скок додому — аж з-під полу Чортовиння блика, Та такеє страшенюще, Що аж закликав… — і прокинувсь. Де я? — В хаті попід столом, Перина на кріслі. А штани мої нещасні — на вікні повисли!... 31.09.1941. Стрільче БАЛАДАТихо вітер траву колисає в степу. А над степом висока могила, Одиноко стоїть і віками таїть, Як колись козаків схоронила. Хрест високий на ній, навкруги Ніби вимерло все, неживе. Тільки, кажуть, вночі, звідти з місячну тьму Часом пісня журлива полине. І стихає тоді вітер дихать на мить, Хвиль ночі бринить, мов струна. Голос плаче-дрижить, аж могила тремтить, І далека-далека луна… 25.02.1942. Стрільче КОРОТКІ ТИТРИ ДОЛІНаталя Михайлівна Ужвій (1898—1986) — видатна українська актриса. Народилася в місті Любомль (Волинь). З 1916-го брала участь в аматорському гуртку Золотоноші. 1922—1923: театральна студія при Першому державному драматичному театрі України ім. Т.Шевченка в Києві. З 1926-го по 1936-й — робота в театрі «Березіль» Леся Курбаса. З 1936 року — актриса Київського українського драматичного театру імені Івана Франка, на сцені якого протягом півстоліття зіграно десятки образів у п’єсах В.Шекспіра, О.Островського, І.Франка, О.Корнійчука. Однією зі сценічних вершин Ужвій вважається роль Ганни в спектаклі «Украдене щастя» за п’єсою Франка (постановка Гната Юри). З 1954-го по 1973-й Ужвій очолювала Українське відділення Театрального товариства. У кіно — з 1926 року (перша роль — Галя Домбровська у фільмі «ПКП»). Також знімалася у фільмах: «Виборзька сторона», «Тарас Шевченко», «Прометей», «Земля». Брала участь в одному з перших фільмів Сергія Параджанова «Українська рапсодія». Помітили помилку?
Будь ласка, виділіть її мишкою та натисніть Ctrl+Enter або Надіслати помилку Будь ласка, виберіть один або кілька пунктів (до 3 шт.), які на Вашу думку визначає цей коментар.
Будь ласка, виберіть один або більше пунктів
Нецензурна лексика, лайка
Флуд
Порушення дійсного законодвства України
Образа учасників дискусії
Реклама
Розпалювання ворожнечі
Ознаки троллінгу й провокації
Інша причина
Відміна
Надіслати скаргу
ОК
Вас зацікавить
Ласкаво просимо!
Авторизуйтесь, щоб мати можливість коментувати матеріали
або увійти через Email
Немає облікового запису? зареєструйтеся!
Забули пароль?
Реєстрація
Увійдіть, щоб мати можливість коментувати матеріали
або увійти через Email
Вже зареєстровані? Увійдіть!
Відновлення паролю
Введіть адресу електронної пошти, на який була проведена реєстрація і на нього буде висланий пароль
або увійти через Email
Немає облікового запису? зареєструйтеся!
|