21 квітня 2001 року в Москві надзвичайним театральним шоу, яке захопило вулиці й площі російської столиці, розпочалася ІІІ Всесвітня театральна олімпіада.
Інтернаціональна ідея проведення театральних олімпіад належить Міжнародному комітетові театральних олімпіад, до якого входять усесвітньо відомі діячі театру. Перша з них проходила, за давньою олімпійською традицією, у 1995 році в Греції. Її тема — «Антична драма в сучасному світі».
Другу олімпіаду (на ній було показано 30 спектаклів із 21 країни світу, приймала Японія в 1999 році. У місті Шизуока побудували спеціальний театральний комплекс. Тема ж її звучала так — «Плекаючи надії».
Тему нинішньої олімпіади визначила назва книжки унікального режисера Джорджа Стреллера — «Театр для людей». За задумом організаторів, показ спектаклів, найграндіозніших вуличних видовищ і карнавалів підведе символічний підсумок театральних пошуків тисячоліть і визначить віяння ХХI століття.
На відкритті був показаний спектакль великого Стреллера, поставлений ним ще 1947 року, «Арлекіно — слуга двох панів». Це диво театру й диво довгожительства в театрі, підкріплене традиційним ритуалом масок італійської комедії, — спектакль Пікколо театру. І — безумовна удача організаторів дійства.
Дітище Стреллера, показане на сцені Малого театру, було серединою найграндіознішого вуличного шоу, декорації якого зайняли всю Театральну площу. Перед входом до Малого вибудували величезний портал. В’ячеслав Полунін, відповідальний за програму «Площадні театри світу», пообіцяв і створив озеро перед театром. Отже публіка проходила на спектакль містком, із задоволенням долаючи водну перепону. Біля Большого, одягнені в «костюми майбутнього», грали, маршируючи площею, солісти Ансамблю ударних інструментів Марка Пекарського, які не поступаються в майстерності італійським лицарям із барабанами. А після спектаклю в московському небі на сімдесятиметровій висоті відбивали ритм барабанщики французького театру «Транс експрес». Видовище завершували підсвічені вогнями фонтани й воістину царський феєрверк.
Програма олімпіади складається з чотирьох частин: світова театральна серія, показ спектаклів московських театрів ( серед яких прем’єра «Театрального роману» у постановці Юрія Любимова, яка вже відбулася в перші дні й планується її показ наступного місяця «Києву травневому»), Міжнародний форум із проблем театральної освіти й експерименту та виступи вуличних театрів із різних країн світу.
До програми світової театральної серії ввійшли постановки Петера Штайна й Еймунтаса Някрошюса, Роберта Стуруа і Льва Додіна, Лука Ронконі, Бориса Ейфмана і багатьох інших. Спільний міжнародний проект Росії, Франції та Великобританії — спектакль Деклана Доннеллана «Борис Годунов» за п’єсою О.Пушкіна. Роберт Вілсон покаже «Гру снів» А.Стрінберга, Тадаші Сузукі — «Цар Едіп» Софокла. Прем’єри в рамках фестивалю — «Апокаліпсис» у постановці Юрія Любимова й «Видіння Ліра» — Тадаші Сузукі.
Програма «Спектаклі московських театрів» представить нові й такі, що визначають театральний клімат ХХ століття, режисерські роботи відомих майстрів — Олега Єфремова, Марка Захарова, Леоніда Хейфіца, Ками Гінкаса, Генрієтти Яновської, Петра Фоменка та інших.
Базою для експериментальних постановок, майстер-класів, конференцій і т.п. служитиме нещодавно відбудований довгоочікуваний Центр ім. Вс.Мейерхольда. Там пройдуть поставлені Валерієм Фокіним (за участі Чеського культурного центру) «Пригоди бравого солдата Швейка». А творчі майстерні вестимуть Анатолій Васильєв, Михайло Рощин і Олексій Казанцев.
У програмі, підготовленій В’ячеславом Полуніним, глядачі побачать виступи вуличних театрів світу, познайомляться з кращими клоунами кінця ХХ століття, візьмуть участь у традиційних і сучасних карнавалах. Очікується виступ бразильської школи самби «Вай-Вай», планується участь Мексиканського, Китайського, Венеціанського, Базельського і карнавалів із Трінідаду й Тобаго.
Одна з найяскравіших подій олімпіади — спеціально підготовлений спектакль-містерія «Поліфонія світу». Автор сценічної редакції та композитор Олександр Бакші, режисер Кама Гінкас, художник Сергій Бюархін, диригент Гідон Кремер. У містерії задіяний струнний оркестр «Камерата Балтики», духовий оркестр з Америки, оркестр ударних інструментів із Страсбурга, танцівники, музиканти й вокалісти з багатьох країн світу.
Звичайно, добре бути учасником чи глядачем цього олімпійського бенкету. Ми постараємося інформувати про хід Олімпіади та її підсумки читачів. Хоча чи можуть бути підсумки в театру, що живе в ритмі non-stop?!