О щасливчик! Фаворит Пінчука харківський художник Артем Волокітін у пошуках нових «героїв»

Поділитися
PinchukArtCentre оголосив переможців своєї Премії сучасного мистецтва, яка присуджується молодим художникам віком до 35 років...

PinchukArtCentre оголосив переможців своєї Премії сучасного мистецтва, яка присуджується молодим художникам віком до 35 років. «Джек-пот» на 100 тис. гривень зірвав харків’янин Артем Волокітін (28 років), який полонив принципове журі живописними роботами із серій «Підлітки» та «Герой». В ексклюзивному інтерв’ю «ДТ» Артем зізнався, що ось-ось стане багатодітним батьком; про те, що лише один раз у житті побував за кордоном; а мотиви його творів — це робота внутрішнього світу, а не «замовлення» згори.

— Артеме, зізнайтеся, ви сподівалися отримати цю перемогу, коли вирішили взяти участь в арт-проекті Віктора Михайловича?

— Сподівався на перемогу, як і кожен учасник! Тільки вже на церемонії не вірив, що став переможцем. Адже поруч зі мною були достойні й сильні суперники. Найбільше мені сподобалися роботи Олексія Салманова, який отримав другу премію за проект «Затемнення».

— Що означають гроші у вашому житті? І наскільки ця премія може змінити ваш світ, ваш побут? Навіть ставлення до вас близьких друзів?

— Брав участь у цьому проекті, звісно ж, не через гроші. Втім, 100 тисяч — приємний «доважок» до творчості. Мені здається, що ніхто з художників не брав участь у проекті заради грошей. Я знав, яка сума на кону. Але не можу сказати, що цей чинник був вирішальним. Зізнаюся чесно: у мене троє дітей, тож ця сума не така вже й велика, аби якось кардинально змінити моє життя.

— Як би ви самі спробували визначити свій художній стиль?

— Складне запитання... Я не мистецтвознавець. Але можна назвати цей стиль реалізмом, можна — символізмом. Можна чимось середнім... Скрізь є побутова тематика. Червоною лінією проходить тема віку, дорослішання, змін. Завжди у своїх роботах хочу говорити про надію. «Герой» — це розкриття потенціалу людини. А «Берізка» — прагнення до досконалості, коли людина якими-завгодно шляхами намагається щось подолати.

Не намагаюся йти у своєму творчому баченні «проти чогось»... Мене цікавить зміна сприйняття світу. Як у мені, так і в інших людях. Проект «Підлітки», наприклад, був останньою
крапкою у моєму прощанні з певним віком...

У мене, в принципі, багато проектів. Наприклад, один із них був присвячений відходу людини з цього світу... Коли померла моя бабуся, я зрозумів, що за моєю матір’ю вже немає прикриття, вона — остання в роду. Намагаюся розкривати саме тему людини.

Часто спостерігав за своєю двоюрідною сестрою-підлітком. Бачив, що з нею відбувається. Мене дуже зацікавила скутість, прагнення до подолання себе, якийсь опортунізм. Тому я й написав ці роботи. Насамперед про те, як підліток росте в обмеженому батьківському просторі і згодом намагається знайти щось своє, щоб мати комфортне існування. На цьому етапі людина не може жити без підліткового духу протиріччя.

***

Про нашого співрозмовника Артема Волокітіна у ЗМІ ще не так багато публікацій. Хоча його роботи вже помітили в київській «Я-Галереї», на львівських вернісажах. Про нього пишуть: «Гіперреальне сприйняття дійсності. Банальне й ідеальне. Буденне і героїчне через проблематику тілесності. Неоакадемізм манери живопису. Скрупульозне стереоскопічне написання, репрезентативність поз, які створюють ілюзію постановочної фотографії». Деякі арт-критики, ознайомившись із тріумфаторами пінчуківської премії, навіть дійшли висновку, що ось таким «портретним чином «оголена» Україна постає перед Європою, яка дивиться на нас і вивчає...».

***

— Артеме, а чи не пов’язана та чи інша тема у вашій творчості «межових станів» із якоюсь релігією або філософією?

— Ні, аж ніяк! Я вважаю себе християнином. І мені цікавий сам момент перетворення, метаморфози людини.

— Оскільки на ваших картинах — найчастіше підлітки, може, в самого щось тяжке пов’язане з дитинством — якісь спогади, комплекси?

— У мене було чудове дитинство з люблячими батьками! Так, звісно, були й підліткові комплекси. Але це не мотив подолання. Я розумію, що відбувається з підлітком. Бачу, що відбувається з моїми дітьми. Сподіваюся, що й мій син стане таким, як персонаж роботи «Герой»... Я цілеспрямовано підбирав модель для цієї роботи. Але коли в мене самого народився син, зрозумів, що таке син для батька. Я зрозумів, яким би хотів бачити його в майбутньому.

— Розкажіть про своє життя в Харкові. Чи комфортний ваш побут? Чи є майстерня?

— Майстерня є. На побут не скаржуся. У мене в житті все досить просто. Зранку заводжу дітей у дитячий садок: доньці Ніці — чотири роки, а сину Мирону — два. Я кажу, що в мене троє дітей, тому що ось-ось має з’явитися на світ дівчинка Ліда... До того ж моя дружина Таня вже й поводиться так, ніби в нас троє дітей.

У моїй творчості був проект «Зміст»: про дружину в цікавому положенні. Я взагалі концентруюся на тому, «у чому» я живу. Це була серія з семи робіт, які образно можна назвати «портретом живота». Тобто спочатку зміст, потім — вміст.

— Багато у вас друзів у Харкові?

— Досить багато. Ціную й поважаю в них те, що вони щиро раділи моїй перемозі. Принаймні я не відчув ані найменшої заздрості...

— Були вже в рідному місті персональні виставки?

— Була одна виставка в Харківській муніципальній галереї. Думаю, це тільки початок. Взагалі, роботи, які експонувалися в арт-центрі Пінчука, вже брали участь у деяких виставках та конкурсах. Наприклад, «Підлітки» були на конкурсі «Ейдос»... А проект «Герой» виставлявся у Львові в рамках «Тижня актуального мистецтва», а також у київській «Я-Галереї».

— Стежите за тенденціями молодого арт-мистецтва України?

— Стежу. Як «молодого», так і «немолодого». Взагалі люблю мистецтво. Кого вирізняю з художників? Наприклад, люблю творчість Павла Макова. Роботи Гнилицького, що недавно помер, подобаються. Ще — скульптор Олександр Сухоліт.

— А кого з колег ви б підтримали, якби були на місці Віктора Михайловича?

— Мій вибір упав би на Олексія Салманова. Цікава одна ситуація... Всі нагороджені подали на проект портрети. І я, і Маша Шубіна, і Олексій. Це унікально, що у фінал конкурсу пройшли тільки портрети! Причому лише недавно проаналізував.

— Ніколи не замислювалися над питанням, хто ваш потенційний покупець?

— Не можу поки що визначити. Якщо людині подобається моя творчість, то мене це щиро тішить. Отже, в нас є спільні точки дотику. Мені лестить, коли людина хоче володіти тим, що зробив я.

— Часто буваєте за кордоном?

— Не часто. Якщо чесно, то за кордоном бував лише раз, та й то в Польщі. З виставкою 2008-го. Був проект «Золотий перетин», у якому я представляв серію фотографій.

Якщо чесно, то не дуже прагну до переїздів. Як і до подорожей, бо не люблю відпочивати. На мене це навіває нудьгу. Мене це не розважає, а втомлює... Не отримую художнього враження від перегляду архітектури інших країн. Я сконцентрований тільки на житті своєї сім’ї.

— А над чим працюєте зараз? Які художні простори освоюєте?

— У мене серія робіт досить великого розміру... Заввишки, наприклад, до чотирьох метрів. Тобто для експонування потрібен великий простір. Це і портрети, і сюжетні композиції. Цього разу тематика близькості між чоловіком та жінкою, природний розвиток їхніх стосунків.

— Якби ви замислили арт-проект про самого себе, як би він міг називатися?

— Усе те, що роблю, — це тільки про мене, мій спосіб світопізнання. Намагаюся зрозуміти якісь світоглядні речі... А з віком з’являється розуміння конкретного пройденого етапу в житті. Це ж не просто «закохався», «одружився», «народилася дитина»... А набагато глибше. Це стосунки всередині сім’ї, всередині суспільства, в якому я перебуваю.

— Премію вам вручав сам Демієн Херст. Поспілкувалися зі знаменитістю?

— Просто обмінялися звичайними дружніми привітаннями. Не знаю, які саме треба ставити запитання людині, про котру так багато сказано... Навіщо запитувати тривіальне: «Як справи?», «Як настрій?», щоб він відповів I’m fine, thank you... Особисто мене це не епатує.

— А чи з усіма його провокаційно-художніми принципами погоджуєтеся?

— Ні, не в усьому погоджуюся. Але на мене величезне враження справила, власне, одна його робота. Якщо пригадуєте: християнський хрест, у який замість розп’яття «вмонтовані» таблетки. Тобто я зрозумів меседж Херста так: людство вірить у таблетку, а не в Бога! Звісно, сумно, якщо це насправді так...

Поділитися
Помітили помилку?

Будь ласка, виділіть її мишкою та натисніть Ctrl+Enter або Надіслати помилку

Додати коментар
Всього коментарів: 0
Текст містить неприпустимі символи
Залишилось символів: 2000
Будь ласка, виберіть один або кілька пунктів (до 3 шт.), які на Вашу думку визначає цей коментар.
Будь ласка, виберіть один або більше пунктів
Нецензурна лексика, лайка Флуд Порушення дійсного законодвства України Образа учасників дискусії Реклама Розпалювання ворожнечі Ознаки троллінгу й провокації Інша причина Відміна Надіслати скаргу ОК
Залишайтесь в курсі останніх подій!
Підписуйтесь на наш канал у Telegram
Стежити у Телеграмі