Не тільки папір

Поділитися
Юний родич відзначив свій перехід у стан «тінейджера» тим, що віддалився від батьків, поринув у власні світи (зокрема комп’ютерні) і почав навдивовижу багато читати.

Юний родич відзначив свій перехід у стан «тінейджера» тим, що віддалився від батьків, поринув у власні світи (зокрема комп’ютерні) і почав навдивовижу багато читати.

Дивуватися годі - ось хіба що читання... Втім, по зрілому розмислі, і в цьому немає нічого дивного: підліток потребує пригод. Під цю потребу, власне, і робиться так звана «підліткова література», а також комп’ютерні ігри й соціальні мережі з їхнім асортиментом «пригод» для тих, хто більше не грається «в індіанців», тим паче не відпливає на шхуні до невідомого острова у пошуках скарбів. Телебачення і навіть кіно зі своїми комерційними «штампами успіху» та лінійними сюжетами найчастіше не в змозі задовольнити пожадливий до пригод дитячий розум (винятки - фільми, зняті за вдалими літературними першоджерелами). Залишаються книжки та віртуальний комп’ютерний світ. Які не такі далекі одне від одного, як може видатися людині, котра виросла з переконанням, що книжка - це неодмінно зшивка папірців.

Нові технології, які ми звично звинувачуємо в тому, що «діти перестали читати», можуть привернути дітей до читання. Але водночас змінюють саму дефініцію читання. Такий загальний висновок із проведеного восени минуло року у США дослідження Family&Kids Reading. Дослідження проводиться щороку на замовлення одного з найбільших у світі видавництв дитячої літератури Scholastic.

Так, діти зачаровані сучасними гаджетами - дослідження це підтверджує: щоразу менше часу вони приділять читанню для задоволення (reading for fun), тобто, крім підручників і літератури, потрібної для виконання домашніх завдань, - і щоразу більше часу витрачають на мобільні телефони та інші гаджети, спілкування в соціальних мережах чи за комп’ютерними іграми. Втім, потерпає не лише читання: через постійне перебування он-лайн діти значно менше часу займаються спортом і будь-якими іншими видами фізичної активності, менше часу спілкуються із сім’єю та друзями. Принаймні так вважає понад третина опитаних батьків.

Водночас 57% дітей віком 9 - 17 років відповіли, що їм було б цікаво читати електронні книжки, причому третина опитуваних дітей заявили, що читали б більше, якби мали доступ до електронних книжок. Причому так відповіли і ті, які читають багато (5-7 днів на тиждень) - 34%, і ті, які читають «середньо» (1-4 дні на тиждень) - 36%, і ті, що читають мало (менше одного дня на тиждень), - 27%.

Може, вони просто мріють про нову електронну «цяцьку»? Наразі це невідомо, адже тільки 6% їхніх батьків мають електронні пристрої для читання книжок. Поки що тільки можна зробити висновок, що кількість користувачів пристроїв та читачів електронних книжок зростатиме: адже понад 16% опитуваних планують придбати пристрій впродовж наступного року, причому батьки не проти поділитися ним зі своїми дітьми (83% опитаних). Отоді ми й дізнаємося, приведе це до збільшення кількості читачів і часу, який вони проводять за читанням, чи ні.

«Дати дітям електронні книжки - це спосіб збільшити кількість дітей-читачів і спосіб збільшити кількість прочитаного ними. Ми знаємо, що теперішні діти мають проблеми з читанням, тому, якщо ми дамо їм такі бажані пристрої, це заохотить їх проводити більше часу за читанням», - каже Френсі Александер, одна з керівників видавництва Scholasctic, замовника цього дослідження.

Може, і справді сторінка, яка зморгує від натискання кнопки, а не перегортається із солодким шурхотом, - саме те, що потрібне «поколінню екрана»? Втім, в електронного формату читання є ще одна особливість.

Понад 84% опитаних батьків погоджуються, що тепер, завдяки Інтернетові, діти мають значно більший доступ до інформації і добре знають, як її здобути. Втім, пригоди в інформаційному просторі наражають їх на проблему критичного оцінювання прочитаного. Це направду проблема, адже 39% дітей погодилися з твердженням «Вся інформація в Інтернеті є правдивою». «Це ставить нові завдання перед батьками і вчителями. Якщо майже половина дітей вірять усьому, що знаходять в Інтернеті, то потрібно думати, як розвинути критичність їхнього мислення», - коментує Френсі Александер.

Понад 70% американських батьків вважають, що їхнім дітям слід читати більше, причому діти з ними погоджуються. Однак з’ясувалося, що вони трохи інакше трактують саме поняття «читання»: понад чверть опитаних дітей вважають, що це стосується і читання SMS чи повідомлень у чатах, але погоджуються з ними лише 15% батьків.

Водночас, принаймні серед американських письменників, які пишуть для юної аудиторії, звернення до електронних форматів перетворюється на нормальну практику. Це не тільки фрагменти творів, які з рекламними цілями розміщують в Інтернеті, не тільки посилання у соціальних мережах. Це, наприклад, «електронне ілюстрування» - розміщення відеороликів до книжки - або створення інтернет-спільнот навколо певних тем, книжок, авторів та їхніх героїв. Змінюється вигляд і паперових книжок, які замість звичних американському оку лапок (чи нашому - тире) у передачі діалогів дедалі частіше пропонують діалоги у вигляді блоггінгу, чату чи СМС-листування. Тобто сучасні літературні герої-підлітки спілкуються так само, як і їхні реальні читачі.

Цікавим є факт, що 66% опитаних дітей заявили, що завжди читатимуть паперові книжки, навіть якщо матимуть власний пристрій для читання електронних книжок.

Які висновки з цього дослідження мали б зробити українські батьки, вчителі, бібліотекарі, видавці, зрештою - самі діти?

Хоча ми відчуваємо, що в Україні результати були б схожими, проте таке дослідження потрібно негайно провести і в нас, принаймні щоб мати підтвердження (чи заперечення) неодноразово висловлених припущень щодо кризової ситуації з читанням.

Також слід звернутися до OECD, яка раз на три роки проводить широкомасштабні міжнародні дослідження вмінь і навиків учнів у читанні та розумінні тексту, математиці і природничих науках. Востаннє таке дослідження було проведене у 2009 році, наступне проводитимуть у 2012-му, тому слід поспішити, щоб не виявилося запізно для зголошення. Результати дослідження, швидше за все, виявляться для українців невтішними, як це трапляється практично з кожною країною, котра долучається до нього вперше. Втім, треба пережити цей шок і зробити відповідні висновки щодо реформування системи освіти, шкільної програми, підходів до вивчення предметів, і насамперед - застосування нових методик навчання читання та критичного аналізу текстової інформації.

Все це має нарешті стати поштовхом до прийняття Державної програми підтримки читання (або хоча б пілотної регіональної у Львові та Львівській області, як це обіцяли колишні і обіцяють теперішні керівники). Ця програма має бути прийнята негайно, а не після очікуваної стабілізації економічної і політичної ситуації. Поки що 50% опитаних респондентів (у США, а в Україні цей відсоток може бути значно нижчим через відсутність суспільної уваги до нього) вважають читання важливим, але цей відсоток невпинно зменшуватиметься, якщо не вжити спеціальних заходів, тому що саме такою є всесвітня тенденція.

Нарешті, тільки від нас самих залежить, чи сприятимуть нам нові технології у нашому особистому розвитку, в розвитку наших дітей, у досягненні поставлених цілей, чи, навпаки, заважатимуть.

Відбірковий етап конкурсу дитячого читання проводиться з 1 по 20 лютого в усіх дитячих та сільських бібліотеках України. Взяти участь у конкурсі можуть усі охочі віком 12 - 13 років (6 - 7 клас). Конкурс проводить ГО «Форум видавців», Національна бібліотека України для дітей, Українська бібліотечна асоціація, Асоціація видавців та книгорозповсюджувачів.

Більше інформації про конкурс на сайті www.bookforum.com.ua

Поділитися
Помітили помилку?

Будь ласка, виділіть її мишкою та натисніть Ctrl+Enter або Надіслати помилку

Додати коментар
Всього коментарів: 0
Текст містить неприпустимі символи
Залишилось символів: 2000
Будь ласка, виберіть один або кілька пунктів (до 3 шт.), які на Вашу думку визначає цей коментар.
Будь ласка, виберіть один або більше пунктів
Нецензурна лексика, лайка Флуд Порушення дійсного законодвства України Образа учасників дискусії Реклама Розпалювання ворожнечі Ознаки троллінгу й провокації Інша причина Відміна Надіслати скаргу ОК
Залишайтесь в курсі останніх подій!
Підписуйтесь на наш канал у Telegram
Стежити у Телеграмі