Мадонна сказала, що в Росії п’ятнадцять років поспіль перемагає демократія, — і цю добру звістку з ранку до ночі тиражували всі новинні випуски РТР і «Першого». Сценобладнання (200 тонн, між іншим) у «Лужниках» під час її шоу, на щастя, не завалилося — і тамтешні організатори рапортують: «Ми зробили це». Концерт головної поп-провокаторки планети у Білокам’яній набув і очевидного соціально-політичного підтексту. Після московського розп’яття матері двох дітей на хресті з діамантів і кристалів Сваровскі, сторона, яка приймає, управі хвалитися, що тепер будь-яке міжнародне мегашоу їм до снаги (незважаючи на колишні побоювання) — і немає таких Боровицьких воріт, які б не відчинилися перед світовими ідолами на благо демократичних цінностей. Чи доїдуть такі-от актуальні «ідоли» світової шоу-індустрії в Україну, і якщо так, то за яких обставин — ось у чому питання.
Київ довго і традиційно залишається ринком «вторинного» імпортного саунда. Незважаючи на героїчні спроби окремих промоутерів і навіть великих компаній прикрасити місцеві майданчики гучними іменами і дзвінкими брендами. За будь-яких фінансово-політичних пасьянсів і найпатріотичніших поривів — це все ж таки винятки з правил (якщо згадати всіх поіменно, хто сюди приїжджав). А якщо згадувати, знову ж таки поіменно, усіх, хто гастролює тут із циклічною регулярністю, то очевидно, що афіші червоніють перед іменами, чия слава давно не в зеніті.
Це з’ясовано. Час вносить відчутну лепту в переоцінку цінностей. У тому числі і на «цінники» гастрольних райдерів, гонорарів. Везуть тих, хто дешевше. Тих, на кого вдасться нашкребти по засіках.
Чи до снаги Києву та сама Мадонна, той-таки Роббі Вільямс, інші досі ще актуальні? Деякі з «транспортувальників» одностайні: нічого неможливого немає — знайти б гроші. Сергій Галузін, людина, яка «доставляла» у Київ Кабальє, Стінга, Каррераса, спеціально літав до Москви на Мадонну. І гадаю, не лише споглядав універсальну шоу-індустріальну технологію «моделі порожнечі» (власне те, що являє собою відома скандалістка в художньому вимірі), а й «зондував ґрунт». Пан Галузін вважає, що одна з істотних перешкод «транспортування» пані Чикконе в Україну — її астрономічний гонорар. За різними версіями, в самій Москві він міг потягнути до чотирьох мільйонів доларів. Плюс окремий бонус генерального спонсора. Разом — близько 8 млн. На менше вона не згодна. Якщо ж додати супутні витрати — штат, транспортування, охорона і просто дивацтва народної артистки світу, то загалом цифру навіть важко уявити. Не таємниця, що тільки пересувна команда співачки складається з півтори сотні людей (включно з кухарями і масажистами). І лише в Москві на її охорону кинули сім тисяч співробітників міліції і військовослужбовців внутрішніх військ (шість кордонів охорони в «Лужниках», заборона проносити на шоу навіть газовану воду, перевірка сумок аж до ключів і брелоків на них). Гастроль Мадонни — це також тест на платоспроможність медійних структур. Телефонує, наприклад, представник радіо Х організаторам із запитанням: «А ми могли б стати генеральним медіапартнером?». — «Так, могли б, та тільки за цю радість треба викласти півмільйона». — «Немає проблем». Питання вирішено. Тут, у нас, подібних бюджетів поки що «не підняти». Та й спонсорські вливання у такі масштабні концерти — перспектива не з найпривабливіших. Припустимо, є бажання у В.В.Путіна бачити на Красній або на Двірцевій площі, скажімо, сера Пола Маккартні... Відразу в одну шеренгу вишиковуються нафтовики, газовики, інші «бурильники»: «Скільки бажаєте?». Для батьківщини і «Бітлз» нічого не пошкодуємо. У нас, пам’ятається, напередодні доброчинного концерту чудового співака О.Пономарьова (не для порівняння з Чикконе, звісно) і патронат був найвищий, і мета шляхетна, а грошовиті «донори» тяглися з таким скрипом...
Гастролі артистів розряду Мадонни можуть спричинити і помітний перерозподіл сегментів шоу-ринку. Перипетії, які супроводжували підготовку її шоу в Москві, явно не стихійні. Хоча терміни перенесення дат і майданчиків пояснювалися річницею трагедії 11 вересня — очевидно, що і це пояснення не із щирих. Багато охочих товстосумів так і не отримали цього проекту під свій патронат — панове Кисельов, Соловйова... А промоутери, які зайшли на російський ринок із такою артисткою, фактично розкололи стару цілісність шоу-індустріального «пирога», встромивши «ніж» у найбільш ласий шматок. Це, зрозуміло, спричинить найзапеклішу конкурентну боротьбу всередині цеху. Звідси — переноси майданчиків, підступи квиткових спекулянтів. Михайло Шуригін, президент NCA, російський партнер основного промоутера світового турне Мадонни компанії Live nation, плюс продюсер її світового турне Артур Фогел, плюс продакшн-директор її світового турне Кріс Лем... Плюс... ще багато-багато різних зв’язок... У результаті вибудовується ланцюг особливих шоу-бізнесових відносин і формується нова модель на гастрольному ринку. Проглядається за комбінаціями і фігура Тіма Дауела — шоу-боса, відповідального за гастрольні маневри Мадонни Східною Європою.
В Україні гастрольну шоу-бізнесову погоду визначають кілька «суб’єктів федерацій». Серед основних: концертне агентство «АСА», яке працювало з Паваротті, Іглесіасом-молодшим; згаданий С.Галузін; концертне агентство «Солекс плюс», яке в липні заявило «Пінк Флойд», а потім мусило повертати гроші за квитки. Є інші — регіональні — гравці на ринку. Вони можуть народитися «на проект», а потім «померти» або розсіятися в тумані — подалі від податкової. Деякі, раніше активні київські промоутери, відійшли від великих проектів: Валентина Басовська — музичний продюсер на «Інтері», а Павло Рогач зайнятий іншим бізнесом. Але святе місце порожнім не буває. А отже, незабаром — уже цієї осені — в Києві очікуються чергові легкотравні гастрольні «продукти»...
1. Чік Коріа і Гері Бертон — легендарні американські музиканти, які виступали дуетом ще в СРСР понад чверть століття тому — та й то на закритому концерті на приватне запрошення посла США. Чік Коріа (Армандо Ентоні Коріа) визнаний найвизначнішим джазовим піаністом і композитором, одним із найвпливовіших людей у світі джазу, він володар 12 «Греммі». У Бертона — 5 «Греммі»; його називають найвідомішим у світі вібрафоністом. Саме в цьому концертному сезоні музиканти відзначають 35-річчя співпраці; у Києві їхній концерт заплановано на початок жовтня в ПК «Україна».
2. Британські королі електронної музики The Prodigy, які виступили перед українською аудиторією зі своїм альбомом The Fat Of The Land ще вісім років тому і заприсяглися повернутися назад. У вересні в команди тур Україною і Росією; 26-го вони в Києві у Палаці спорту.
3. «A-Ha» — ще одна легендарна команда з’явиться в Києві 26 жовтня — теж у Палаці спорту.
За даними «ДТ», деякі промоутери проводять переговори з міжнародними продюсерськими компаніями щодо можливих гастролей у Києві (у цьому сезоні) Deep Purple, сера Елтона Джона, Уїтні Х’юстон. Із значних російських майстрів популярного жанру в листопаді обіцяють Аллу Пугачову (можливо, із новою програмою).
Але давно очевидно, що серйозна гастрольна практика тут упирається не тільки в проблеми спонсорських уливань. Окреме питання — концертні майданчики. Якимось дивом надали пристойного вигляду Палацу спорту напередодні «Євробачення». Але залишки колишнього блиску помалу тьмяніють, давня споруда вимагає оптимальної модернізації — під потреби і запити сучасних культмасових видовищ (не лише спортивних). Деякі імпортні гастролери сьогодні активно облюбували майданчик колишнього Жовтневого палацу: це центр, це престиж, це й адекватні умови оренди. Що ж до Палацу культури «Україна» під художнім керівництвом сім’ї Мозгових, то, їй-богу, забагато розмов у ЗМІ про «концептуальність» проведених там заходів, проте хотілося б не тільки відвертостей «на потребу», а й більшої вибірковості «заходів» (недалеко до втрати залишків престижу, якщо на цьому майданчику виступатиме кожний, кому заманеться, — тільки завдяки своїй платоспроможності); і менше б філіппік у бік російських «фанерників» — начебто наші, рідні, тільки те й роблять, що співають лише «живцем». Хіба ж ми не знаємо.
До речі
Нинішнє світове турне Мадонни стартувало ще в травні у США. Глядачами цього шоу під назвою «Одкровення» на Американському континенті стали півмільйона людей. Європейська частина нинішнього туру розпочалася наприкінці липня у Великобританії. Потім шоу відбулося у Франції, Німеччині, Італії, Данії, Голландії і Чехії. У Москві концерт 48-річної співачки відвідало близько 50 тис. глядачів. Цей тур пані Чикконе виявився рекордним за кількістю скандалів, у тому числі роздутих піарниками. Один із найбільш дражливих епізодів шоу — сцена, коли діва висить на величезному хресті. Деякі «рахівники» стверджують, що якщо продати всю використовувану співачкою світлозвукоапаратуру, то за ці гроші можна кілька разів відремонтувати «Челленджер».