Любов Голота, «Епізодична пам’ять», видавництво «Факт»

Поділитися
«У нас інша пам’ять, порівняно з нашими дідами-прадідами. Пам’ять попередніх поколінь українців — довгочасова — була набагато чесніша, правдивіша, — доводить головна героїня роману...

«У нас інша пам’ять, порівняно з нашими дідами-прадідами. Пам’ять попередніх поколінь українців — довгочасова — була набагато чесніша, правдивіша, — доводить головна героїня роману. — А наша пам’ять — епізодична, організована у певні символи, якими легко маніпулювати, і витіснити іншими».

Саме на цей конфлікт пам’яті різних поколінь, сучасного і минулого жінки та власне України, пошуків примирення двох реальностей авторка і нанизала сюжет роману. А численні епізоди з власного життя, пов’язані переваж­но з дитинством та юністю у рідному селі Любимівці, утворили структуру тексту.

Село в «Епізодичній пам’яті» постає замкненим колом, де всі часи перетинаються. Воно набуває такої самої ваги, як Правік у романі польської письменниці Ольги Токарчук «Правік та інші часи», в якому село — єдина реальність, поза якою нема нікого і нічого.

Любимівка стає тією відправною точкою, у ставленні до якої окреслюється конфлікт. З одного боку, жінка. ЇЇ село це — батьків­ський город за вишнячком і рядком старих слив та абрикос на межі. Це стара букова шафа із дзеркалом, в яке вона довго уникала дивитися. Це любимівці: Ли­па-одиначка, що приносила їй поминальні цукерки, Баніоніс-німий, в якого під час перегляду дитячих сеансів кидалися діти пожованими квитками, баба Федорка-Писаніє, котра пояснювала все через нібито сказане у Святому Письмі.

З другого боку — брат, для якого село — це архаїзм, трагедія старих людей. «Ljubymivka — ce porazka, moja i tvoja», — пише він транслітом листа сестрі з далеких світів, куди подався гастарбайте­ром. А жінка не розуміє, звідки взялося відчуження з братом, — від того, що вони користуються різними абетками чи вже різними мовами?

Жінка, котра, за словами брата, катапультувалася з Любимівки вже другого дня після випускного, так і не стала повноцінною міщанкою. «Село є село», — їй не раз доводилося чути услід цю фразу. І кожного тижня втікати від неї на автобусі, який відвезе у зрозумілу і рідну реальність.

40 днів — символічний термін, який проживає героїня у батьківській хаті після смерті матері. Інколи їй здається, що вона б і залишилася назавжди в Любимивці, але занедбане та засмічене село вже не схоже на елегійну ідилію. Воно вже не те, що раніше, і в цьому трагедія та поразка не тільки Любимівки, але й усіх українських сіл.

Утім, вона не наважується продати не потрібну їй батьківську хату і водночас не хоче, щоб оселя стояла порожньою. Тому, коли будинок руйнує блискавка, це виявляється єдиним, підсвідомо очікуваним вирішенням складної дилеми. У цьому епізоді простежується паралель з романом Тані Малярчук «Згори вниз», в якому після смерті баби буран забрав її хату. Так само і в «Епізодич­ній пам’яті» померлий батько кличе за собою матір, а за ними зникає і їхня хата, принаймні з видимого світу.

У такий напівреальний спосіб вирішується конфлікт. Примирена з собою жінка полишає Любимівку, за кермом автівки всміхається до постового на КПП. Дарма що дороги назад їй більше немає. Це просто ще один епізод пам’яті...

Поділитися
Помітили помилку?

Будь ласка, виділіть її мишкою та натисніть Ctrl+Enter або Надіслати помилку

Додати коментар
Всього коментарів: 0
Текст містить неприпустимі символи
Залишилось символів: 2000
Будь ласка, виберіть один або кілька пунктів (до 3 шт.), які на Вашу думку визначає цей коментар.
Будь ласка, виберіть один або більше пунктів
Нецензурна лексика, лайка Флуд Порушення дійсного законодвства України Образа учасників дискусії Реклама Розпалювання ворожнечі Ознаки троллінгу й провокації Інша причина Відміна Надіслати скаргу ОК
Залишайтесь в курсі останніх подій!
Підписуйтесь на наш канал у Telegram
Стежити у Телеграмі