Лікарю, зціліть зіркові зв’язки!

Поділитися
Київський лікар-фоніатор вищої категорії Сергій ПАНЧЕНКО — людина, котра... В буквальному значенні цілитель і рятівник нашого вічно сяючого багатоголосого музичного «співтовариства»...
Київський лікар-фоніатор вищої категорії Сергій ПАНЧЕНКО — людина, котра... В буквальному значенні цілитель і рятівник нашого вічно сяючого багатоголосого музичного «співтовариства». Можливо, не всі знають, що по допомогу до лікаря Панченка звертаються Дмитро Хворостовський, Філіп Кіркоров, Лариса Доліна, Григорій Лепс, Ані Лорак, Лайма Вайкуле і безліч інших зірок. Втім, для нього вони, здається, і не зірки зовсім, а звичайні добрі відкриті люди з радощами і прикрощами… З деякими своїми проблемами вони й приходять до нього на прийом, оскільки упевнені: вислухає і допоможе.

— Сергію Івановичу, судячи з фото в кабінеті, ви повноцінно даєте розкритися людям, для яких голосові зв’язки — не просто засіб комунікації, а їхня професія, визнання...

— Справді, до мене звертається багато зірок. Майже в усіх у них періодично виникають ті чи інші проблеми з голосом. Доводилося зустрічатися з Ані Лорак, Гайтаною, Ларисою Доліною, Володимиром Зеленським, Григорієм Лепсом, Ігорем Кондратюком, Тіною Канделакі, Лаймою Вайкуле, Ігорем Ліхутою, Віталієм Козловським, Наталею Могилевською, Юрієм Горбуновим, Мікою Ньютон, Савіком Шустером, Світланою Лободою, Ольгою Крюковою... Навіть із Дмитром Хворостовським.

— Ого! Неабиякий новорічний хіт-парад!

— Уявіть, буквально нещодавно лікував Хворостовського: він давав два концерти в Україні, знадобилася допомога.

— А з чим найчастіше — з якими проблемами — звертаються до вас публічні люди?

— Спортсмени, як ви розумієте, страждають від травм. А от в артистів-вокалістів виникають порушення голосових зв’язок. У зв’язку з тим, що їхній голос постійно зазнає навантажень.

Є загальноприйняте лікування: як консервативне, так і хірургічне. Наша головна специфічна процедура — інстиляція (вливання) в гортань різних лікарських препаратів. У крайніх випадках робимо і по два, і по три, і по чотири вливання. І перед концертом, і під час концерту, і після концерту...

— Навіть під час концерту?!

— В антракті. Іноді доводиться бути присутнім і за лаштунками.

— Напевно, це не зовсім приємні процедури?

— Нікуди не подінешся! Адже бувають і серйозніші захворювання. Втім, є таке поняття, як деонтологія — медична етика. Тому не переходитиму на конкретні імена. Але скажу лише, що деякі артисти відпрацьовують свої концерти «на межі».

— І що може трапитися, якщо виконавець «на межі»?

— Крововилив у голосову зв’язку. Хоча правильна назва цього органа — голосова складка. Образно кажучи, це синець, на зразок того, який буває під оком, коли лопнула судина.

Адже голосові зв’язки — це голосові м’язи, причому з точною координацією рухів. Виходить, що від піанісимо — найтихішого голосу і до фортисимо — найгучнішого, співак розвиває потужність звука в 130 децибел! А больовий поріг слуху — близько 120 децибел. При цьому приріст потужності, енергії зростає в багато разів. На сьогодні жоден прилад не може відтворити за такий короткий період часу такий потужний приріст гучності! Тому, відповідно, голос у деяких виконавців постійно на межі, схильний до «травм».

І ще... Тривалість вдиху і видиху у звичайної людини приблизно однакова. Але під час співу робиться короткий вдих і дуже тривалий видих. Співаки можуть утримувати ноту і 30, і 40 секунд... Виходить співвідношення вдиху і видиху один до 30, а то й більше. Тобто голосові зв’язки несуть колосальне навантаження.

— Вас завжди слухаються зіркові пацієнти? Чи не мають деякі з них надмірного гонору?

— З власного досвіду знаю: чим визначніша особистість, тим менше їй притаманні почуття самозакоханості, зверхності... Те, що називається зірковою хворобою. З більшістю виконавців-зірок спілкуватися досить легко. От ЗМІ пишуть різне з приводу Філіпа Кіркорова, наприклад... Мовляв, і грубіян він, і багато чого іншого. Ні! Уявіть, так склалися обставини, що я приїхав консультувати його разом зі своєю донькою. І Філіп одразу ж посадив її на коліна, почастував фруктами. Усе було легко й просто! У нього, на щастя, не виявилося нічого серйозного — звичайна застуда. Призначив лікувальні процедури, які підтримують і стимулюють голосові зв’язки. Саме завдяки таким процедурам і можливо якісно відпрацювати концерт.

— Це здебільшого хіміопрепарати?

— Не тільки! У гортань можна «заливати» багато чого — починаючи від антибіотиків і закінчуючи звичайними оліями. Тобто препаратів багато, оскільки... захворювань теж чимало.

— А що важливіше для голосу? Сила, забарвлення?

— Усе важливо однаковою мірою. В основному голос визначається чотирма критеріями — силою, тембром, вібрато, діапазоном. Діапазон якісного оперного голосу — дві октави мінімум, а в деяких співаків і три, і три з половиною, і чотири октави. Але тут мається на увазі повноцінний, спектрально-однорідний, рівний голос. Зазвичай оперні партії пишуться в діапазоні двох октав.

Гортань — гормонально залежний орган. І тому відрізняється в дітей, жінок і чоловіків. У жінок і дітей голоси приблизно однакові. Вони відрізняються на тон-два. А от чоловічий голос і жіночий відрізняються практично на октаву.

Як відомо, в юності відбувається еволюція або ломка голосу. У юнаків цей період триває недовго — до півроку. А в дівчат зміна гормонального фону відбувається впродовж кількох років, тому й голос змінюється не різко. Молоді люди в цей період часу можуть скаржитися на нестійкість голосу, швидку втомлюваність, знижену витривалість.

— Чи траплялися у вашій практиці критичні випадки, коли вокаліст уже на межі втрати голосу, руйнується його кар’єра, але завдяки лікарям усе в результаті закінчувалося добре?

— У мене особисто таких випадків не було. Але все відносно... Скажімо, бувають ситуації, коли на голосових зв’язках виникають доброякісні утворення, вузлики, такий собі аналог мозолів. Це можна вилікувати. Але якщо хворобу запустити, цей вузлик стає постійним, і тут уже йдеться про оперативне втручання. Але операція — це завжди ризик. Оскільки якісно виконана операція відновлює голос до початкового. А неякісна операція, це коли разом із новотвором видаляється частина голосової зв’язки. І тоді вже проблема майже невирішувана.

До слова, мені відома одна дуже популярна співачка, якій свого часу зробили операцію неякісно. Імені не називатиму.

— Часто говорять, що естрада псує голос вокаліста. Згодні із цим?

— Певною мірою згоден. Трапляється, що співак втрачає вокальну техніку. При переході з оперного академічного вокалу в естраду треба враховувати багато параметрів. А вокальне мистецтво — це не математика. Його за формулами не розрахуєш, усе ілюзорно. До кожного виконавця потрібен індивідуальний підхід. Так, багато оперних співаків ідуть в естраду, і що? Той-таки Микола Басков, хіба він так добре співає? Щоправда, як він співає оперу, я не чув...

— Ви як лікар, котрий знає реальну ціну вокальному мистецтву, кого виділяєте з виконавців — саме за вокальними якостями?

— З тих, кого чув наживо, безперечно, Дмитро Хворостовський.

Ну, а що стосується естради, то тут важко визначитися. Мені, наприклад, сподобався Григорій Лепс. У нього унікальний голос. Причому в нього і голос, і манера співу антивокальна. Власне, так співати не можна. Але слухається добре.

— Існує думка, що в Україні чудова школа лікарів-фоніаторів?

— Так, «фірмова» процедура — інстиляція ліків у гортань — робиться тільки в нас, тобто на теренах колишнього СРСР. Західні співаки теж у захваті від цього простого й дієвого методу. За кордоном здебільшого практикують антибіотики і гормони, які труять увесь організм. Наш же метод діє безпосередньо на вогнище запального процесу.

— Хто був вашим учителем? Хто вас утаємничив у цю добру справу?

— Прийшов я в Інститут отоларингології ще юнаком — відразу з медінституту. А моїм учителем був доктор медичних наук Тринос Віталій Андрійович. Це перший учитель. А після смерті Віталія Андрійовича другим моїм учителем став його рідний брат Леонід Андрійович. Він працює в нас консультантом, науковим працівником. Це унікально, але обидва брати закінчили і консерваторію, і медінститут! Тобто вони на собі відчули всі «реалії» вокальної техніки. Причому Віталій Андрійович — баритон, а Леонід Андрійович — тенор. Він професіонал найвищого рівня.

— А буває, що в процесі лікування з тим або іншим виконавцем вдається заприятелювати?

— Так, у мене з багатьма виконавцями дружні стосунки. З тими ж таки «Кроликами» — Володимиром Данильцем і Володимиром Мойсеєнком. З виконавцями ансамблю «Кобза» — вони чудові музиканти! З Ані Лорак ми просто і рівно спілкуємося.

— Чи багато молодих лікарів хочуть обрати досить вузький фах фоніатора?

— Нас, фоніаторов, як космонавтів. Дуже мало! Здебільшого спочатку лікарі стають отоларингологами, а вже потім перекваліфіковуються у вузьких спеціалістів — фоніаторів. Наш інститут займається підготовкою отоларингологів у сфері фоніатрії. Безпосередньо підготовкою фахівців опікуюся і я.

— Яких рекомендацій повинен дотримуватися виконавець насамперед, щоб зберегти даний природою голос?

— Найперше — правильний спосіб життя. Тут усе просто: гігієна голосу. Перенапруга, перевтома, часті простудні захворювання, паління, недосипання, негативні емоції, гострі страви, газовані напої — усе це... не найкращі «ліки» для голосу.

Поділитися
Помітили помилку?

Будь ласка, виділіть її мишкою та натисніть Ctrl+Enter або Надіслати помилку

Додати коментар
Всього коментарів: 0
Текст містить неприпустимі символи
Залишилось символів: 2000
Будь ласка, виберіть один або кілька пунктів (до 3 шт.), які на Вашу думку визначає цей коментар.
Будь ласка, виберіть один або більше пунктів
Нецензурна лексика, лайка Флуд Порушення дійсного законодвства України Образа учасників дискусії Реклама Розпалювання ворожнечі Ознаки троллінгу й провокації Інша причина Відміна Надіслати скаргу ОК
Залишайтесь в курсі останніх подій!
Підписуйтесь на наш канал у Telegram
Стежити у Телеграмі