В Одесі десять днів тривав Другий міжнародний фестиваль скрипалів імені Давида Ойстраха. Подія зробила місто центром притягання для музикантів шістнадцяти країн світу.
Старий одеський філармонічний анекдот розповідає про те, як колись після чергового виступу Давида Ойстраха зал скандував: «Ой-страх! Ой-страх!» Коли ж на зміну геніальному скрипалю вийшов горе-музикант, публіка закричала: «Ой, жах! Ой, жах!» Подібних вигуків під час фестивалю не було. Тривала чесна боротьба між талановитими скрипалями з Японії, Китаю, Кореї, США, Німеччини, Ізраїлю, Угорщини, Литви, Білорусі, України та інших країн. До першого туру після заочного прослуховування записів були допущені 27 конкурсантів.
Судити мистецтво скрипалів приїхали Захар Брон (він і очолив журі), Ліана Ісакадзе, Акіко Тацумі, Віктор Пікайзен, Яїр Клесс, Саулюс Сондецкіс, Доріан Кошута, Сергій Захарченко та інші знамениті майстри скрипки.
Нинішнього року Гран-прі встановлено в розмірі 20 тисяч доларів США. На одного із скрипалів-конкурсантів чекає особливий приз — скрипка з Кремони вартістю 16 тисяч євро, яку надає добродійний швейцарський фонд.
Про престиж конкурсу Давида Ойстраха свідчить хоча б той факт, що переможниця першого фестивалю японка Маюко Каміо одержала безліч пропозицій виступити в найкращих концертних залах Європи. І протягом минулого року вона грала з Російським національним оркестром під керуванням Володимира Співакова, із Мстиславом Ростроповичем і Тонхальським оркестром з Цюріха, з Ізраїльським філармонічним оркестром під керуванням Зубіна Мети, Філармонічним оркестром ВВС, дала сольні концерти по всій Європі, у Японії та США, зокрема в Центрі видатних виконавців Лінкольна. Маюко повернулася до залу Одеської філармонії, який приніс їй удачу, і виконала твори Шостаковича на честь відкриття Другого конкурсу скрипалів імені Ойстраха.
Два тури конкурсу пройшли при аншлагах (зазвичай на таких заходах публіка підтягується лише до третього туру). Одеситка Марія Могилевська та Чен Гуанью (Китай), які не пройшли на третій тур, дали добродійний концерт у залі євангельської пресвітеріанської церкви.
Гран-прі одержала скрипалька з Кореї Соу Янг Юн, першу премію — росіянин В’ячеслав Шестиглазов. За щасливим збігом музиканти підготували для третього туру однин і той самий Концерт для скрипки з оркестром ре-мажор Брамса, який виконали на заключному концерті в такий спосіб: першу частину грав В’ячеслав, другу та третю — Соу Янг. Виступали скрипалі з Одеським національним філармонічним оркестром під керуванням Володимира Сіренка.
Другу премію вирішено було не присуджувати — настільки переконливо відірвалися два лідируючих конкурсанти від інших. А ось третю премію розділили Януш Вавровський (Польща) і Чихару Такі (Японія), причому юна Чихару стала ще й володаркою призу фонду «Російське виконавське мистецтво» за найкраще виконання творів Прокоф’єва, присвячених Ойстраху (йдеться про Другу сонату для скрипки ре-мажор). Чихару Такі запам’яталася публіці ще і як найкраща виконавиця Фантазії на теми з опери «Кармен» Ж. Бізе — Ф. Ваксмана, що неодноразово звучала протягом другого туру. Четверта премія — в Іліана Гірнеца (Молдова), п’ята — у Джентаро Каджітомі (Японія), шоста — у Сергія Сухобрусова (Україна). Іліан Гірнец і Соу Янг Юн стали також володарями спеціальних призів Міністерства культури і туризму України за найкраще віртуозне виконання.
Очевидно, що на ойстрахівському конкурсі лідирують азіати, спонсорують росіяни, подають надії українці. Постать Давида Федоровича Ойстраха об’єднує культурні простори. А ось те, що скрипкова школа Одеської музичної академії, колишньої консерваторії, не піднесла сюрпризів на конкурсі, не може не засмучувати. Втім, чого дивуватися, якщо випускників-виконавців кількох останніх років буквально змушували на шкоду заняттям на інструменті готувати реферати, аби стати магістрами... музикознавства. І все-таки тепер, коли конкурс пройшов уже вдруге, можна починати процедуру входження до Всесвітньої асоціації міжнародних музичних конкурсів (куди, до речі, нещодавно ввійшов конкурс Горовиця).