Конкурс Горовиця залишився на карті

20 травня, 2016, 00:02 Роздрукувати
Bипуск № 18, 20 травня-27 травня 2016р.
Відправити
Відправити

ХІ Міжнародний конкурс молодих піаністів пам'яті Володимира Горовиця, вистражданий з причини дворічної затримки через війну на Сході країни, все ж таки відбувся. Загроза виключення єдиного в Україні члена WFIMC (Всесвітньої асоціації міжнародних музичних конкурсів), що нависла над ним, минула. Цьому сприяли зусилля оргкомітету на чолі з Юрієм Зільберманом (генеральним директором конкурсу, президентом Фонду Володимира Горовиця, проректором з наукових питань Київського інституту ім. Р.Глієра).

Конкурс Горовиця залишився на карті
© Facebook/Vladimir Horowitz Piano Competition

ХІ Міжнародний конкурс молодих піаністів пам'яті Володимира Горовиця, вистражданий з причини дворічної затримки через війну на Сході країни, все ж таки відбувся. Загроза виключення єдиного в Україні члена WFIMC (Всесвітньої асоціації міжнародних музичних конкурсів), що нависла над ним, минула. Цьому сприяли зусилля оргкомітету на чолі з Юрієм Зільберманом (генеральним директором конкурсу, президентом Фонду Володимира Горовиця, проректором з наукових питань Київського інституту ім. Р.Глієра).

Команда провела колосальну підготовчу роботу і домоглася фінансової та організаційної підтримки від Міністерства культури і столичної адміністрації, спонсорів і меценатів.

Форум зібрав поважне міжнародне журі на чолі з професором НМАУ ім. Чайковського Валерієм Козловим (групи "Горовиць-дебют" і молодша) і ректором Київського інституту музики ім. Р.Глієра професором Олександром Злотником (середня група). У складі журі працювали представники США, Грузії, Італії, Німеччини, Польщі та Франції. Конкурсні прослуховування відбувалися в залі Київського будинку вчених НАНУ. А фінальні виступи з оркестром і нагородження переможців - у Колонній залі ім. М.Лисенка.

З 200 претендентів, які подали заявки, після прослуховування записів до змагань було допущено 77 юних піаністів з України, Азербайджану, Австралії, Австрії, Білорусі, Болгарії, Німеччини, Ізраїлю, Італії, Китаю та Сербії.

Група "Горовиць-дебют" була зворушливою. Діти віком від 8 до 13 років спочатку змагались у чотирьох номінаціях з довільною програмою.

І група "А" ELEMENTARY (тривалість виступу 10 хвилин);

ІІ група "В" ELEMENTARY (тривалість виступу 15 хвилин з обов'язковим виконанням етюду);

ІІІ група "С" ADVANCED - програма на вибір учасника з обов'язковим виконанням сонати (І або ІІ-ІІІ ч.) або варіацій (тривалість виступу 20 хвилин);

IV група "D" ADVANCED - виконання частини концерту для фортепіано з оркестром у супроводі другого фортепіано.

Дехто витримав марафон у всіх чотирьох групах. Незаперечним лідером за кількістю представлених творів став Ван Дзі Ю з Китаю, який підготував для участі в усіх номінаціях 17 сольних номерів і першу частину Третього концерту Д.Кабалевского.

У групах "Горовиць-дебют" і "Молодшій" за Україну виступили не тільки вихованці середніх спеціальних музичних шкіл при музичних академіях, а й численні учні ДМШ. Приїхали діти з обласних і районних центрів. Географія конкурсу була представлена всіма регіонами, а серед переможців - діти з Шостки, Острога, Сєвєродонецька, Южного, Фастова, Одеси й кількох київських ДМШ.

Результати в групі "Горовиць-дебют" вивели на сцену юних переможців, потім їхніх педагогів. Високу якість творчої роботи наставників з повагою констатував у своїй промові професор Козлов.

Хочеться назвати імена всіх маленьких артистів.

Номінація "А":

Третє місце: Альбіна Шумакова, Єлизавета Рябошапка, Єгор Мезенцев;

Друге: Михайло Єрмак;

Перше: Катерина Єлісєєва.

Номінація "B":

Шостого, п'ятого місць не присуджували.

Четверте місце: Святослав Свєчников, Софія Лукашіва;

Третє: Марія-Луїза Плешакова, Марк Іваницький, Єлизавета Рябошапка;

Друге: Кирило Барташевич (Білорусь), Єгор Мезенцев, Катерина Єлісєєва;

Перше: Христина Михайличенко.

Номінація "С":

Шосте місце: Ван Дзі Ю (Китай), Олександр Коркута;

П'яте: Софія Дубій, Єгор Бахмут;

Четверте: Ангеліна Даценюк, Софія Муштай;

Третє: Марія-Луїза Плешакова;

Друге: Анна Небаба;

Перше: Кирило Барташевич (Білорусь).

Номінація "D":

Шостого, п'ятого місць не присуджували.

Четверте: Анастасія Соловйова;

Третє: Софія Дубій;

Друге: Дмитро Кущ, Єгор Мезенцев, Михайло Єрмак;

Перше: Христина Михайличенко.

***

У концерті переможців групи "Горовиць-дебют" по одній мініатюрі зіграли Христина Михайличенко, Катерина Єлісєєва, Михайло Єрмак, Анна Небаба, Кирило Барташевич і Єгор Мезенцев.

Чудову техніку і занурення в дитячий, однак переданий непростими засобами, зміст п'єси Аарона Копленда "Кіт і миша" показав 8-річний учень 32-ї київської ДМШ Михайлик Єрмак.

Здивував зрілістю і глибиною 12-річний білорус Кирило Барташевич, який передав глибокий трагізм знаменитої Прелюдії №2, опус 3, Сергія Рахманінова.

Закінчила дитячу частину концерту переможниця "оркестрової" номінації "D" Христина Михайличенко. П'ятикласниця столичної школи ім. М.Лисенка - кримська переселенка, яка тепер навчається у класі відомого педагога Наталії Толпиго-Русиної. У супроводі симфонічного оркестру Національної філармонії під керуванням Віталія Протасова юна артистка впевнено виконала фінальне Рондо Другого концерту Л.Бетховена.

Подарунком на завершення вечора став виступ Антонія Баришевського - соліста Національної філармонії, лауреата другої премії в середній групі Шостого конкурсу Горовиця, а також другої премії конкурсу Ферруччо Бузоні в Італії і Золотого медаліста конкурсу ім. А.Рубінштейна в Тель-Авіві. Піаніст переконливо зіграв одночастинний енергійний і дзвінкий Перший концерт С.Прокоф'єва. Публіка не відпускала улюбленця, на біс прозвучала мрійлива прелюдія О.Скрябіна, опус 13, до мажор.

Упродовж тижня в Будинку вчених відбувалися конкурсні прослуховування першого і другого турів молодшої та середньої груп.

Третій тур знову перемістився до Колонної зали ім. Лисенка, де цього разу в супроводі НСОУ під керуванням Володимира Сіренка фіналісти молодшої групи зіграли по одній частині концерту.

Звання лауреатів (називаю програми третього туру) розподілилися так.

I. Лао Жуй Сі - Шанхай, Китай, 11 років - Й.Бах, Концерт ре мінор, 1 частина;

II. Роман Федюрко - Київ, ДМШ №21, 11 років - Л.Бетховен, Концерт №2, 1 частина;

III. Дмитро Семикрас - Сумська ДМШ №1, 14 років - Ф.Шопен, Концерт №1, 1 частина;

IV. Микола Мірошниченко - Харківська ДМШ №2, 7 клас - Л.Бетховен, Концерт №3, 1 частина;

V. Аліса Заїка - Школа ім. М.Лисенка, 8 клас - С.Прокоф'єв, Концерт №1;

VI. Марія Мацієвська - Київська ДМШ ім. С.Турчака, 14 років - Ф.Шопен, Концерт №2, 1 частина.

У Колонній залі переможці грали на роялі Yamaha, який надали конкурсу спонсори (під час виступів у Будинку вчених - на прекрасному інструменті C.Bechstein).

Результати нерівнозначні і продемонстрували різний рівень навичок піаністичного туше й володіння виражальним потенціалом інструментів.

Чудово взаємодіяв з оркестром володар прекрасного звуку Лао Жуй Сі. Не відстали від нього обидва виконавці концертів Бетховена.

Переконливо і впевнено звучав Рома Федюрко - переможець багатьох конкурсів. З хорошою артикуляцією, хоча, подекуди "грузнучи" в тексті, грав Перший концерт Шопена сумчанин Дмитро Семикрас. Не все вийшло у виконавиць Прокоф'єва й особливо шопенівського Другого концерту.

Лауреати молодшої та середньої груп отримали не тільки моральне задоволення, а й грошові призи. Їх розмір від 200 дол. за шосте місце в молодшій групі до 5 тис. - володарю першого місця в середній групі. Не менш важливою нагородою для переможців є й можливість виступити в подальшому на провідних українських і зарубіжних сценах.

Результат змагань у середній групі, як і в молодшій, включав, звісно ж, підсумки всіх трьох турів.

Другої і четвертої премій не присуджували.

Перша премія дісталася українцеві Олексію Канке. Третя - Джордже Радевскі з Сербії. П'ята - Чень Ванчуаню з Китаю. Шоста - у трьох учасників. Це Марія-Десіслава Стойчева з Болгарії, українець Ілля Овчаренко і Павле Крстіч, який представляв одночасно дві країни - Сербію і Австрію.

Про враження від третього туру. До фіналу вийшли шість учасників, які виконували в супроводі оркестру Національної філармонії під керуванням Миколи Дядюри тричастинні фортепіанні концерти (по 25-40 хвилин кожен). Ці виступи зайняли два вечори.

Жанр концерту вимагає від музиканта неабиякого хисту. Це не тільки технічна досконалість, а й емоційна зрілість, вміння висловити іноді вельми різноманітну й багату палітру думок і почуттів, вкладених у нього автором. Усі учасники фіналу прозвучали гідно.

Звичайно, величезний і складний Перший концерт П.Чайковського у виконанні Олексія Канке вразив. Хотілося написати "в інтерпретації", але, як на мене, про неї говорити ще зарано, хоча 11-класник школи ім. М.Лисенка - справжній трудівник і великий молодець, правда, звук у нього поки що сухуватий, та й індивідуальність не дозріла.

Сподобався Другий концерт Шопена, який блискуче, витончено, на мій погляд ідеально, зіграв китайський піаніст Чень Ванчуань. Вишукана тендітність і чуттєвість "покоїлися" на міцній технічній основі.

Він і його маленький земляк з молодшої групи Лао Жуй Сі жодного разу не схибили в непростому пасажі, обидва володіють чудовим звуком, ні на мить не виходять з образу. Вони не порушували динамічного балансу з оркестром, що не раз траплялось у грі інших претендентів обох груп. На жаль, у середній групі було багато ритмічних розходжень солістів з оркестром, що підтверджують недосвідченість і сильне сценічне хвилювання молодих виконавців, "ловити" яких не завжди виходить...

Не так вдало виконав цей же концерт Павле Крстіч. Не було шопенівського звуку, жанровості мазурки в фіналі. Грав сумлінно, але ординарно.

Цікаво звучав Другий концерт С.Рахманінова у Джордже Радевскі. Не все було ідеально, але відчувалися власне виконавське ставлення й індивідуальність.

Потішив наймолодший конкурсант цієї групи - 15-річний Ілля Овчаренко. Він з великим ентузіазмом, сміливо й розкуто виконав Концерт №2 К.Сен-Санса. Зумів прикувати увагу залу, правда, не вистачило витримки й досвіду у фіналі.

Гідним завершенням конкурсу став виступ болгарки Марії-Десіслави Стойчевої з Концертом Р.Шумана, опус 54. Дівчина правильно вибудувала форму, грала красивим звуком, усвідомлено, слухати її було цікаво.

- Аналогів подібних конкурсів для зовсім молодих виконавців у світі небагато, - каже Юрій ЗІЛЬБЕРМАН. - Дитячі конкурси, як правило, мають багато номінацій. Вони дуже потрібні. Годину тому хтось з дітей сказав: "Я прийшов послухати, бо це дуже важливо для мене". Тобто це й обмін досвідом серед дітей, і підвищення педагогічної майстерності. Адже ми входимо молодшими групами до Європейської асоціації юнацьких конкурсів. Німецький конкурс Bundes Jugend Musiziert нагадує колишні радянські: спочатку - конкурс у школі, потім - у районі, потім - міський, республіканський і, нарешті, всесоюзний. І там змагалися справжні зірки.

За цим принципом проводиться Jugend Musiziert, який викликає у публіки колосальний інтерес. Уся Німеччина прикипає до телевізора - іде фінал! Молодці. Тому ми придумали конкурс-супутник "Горовиць-дебют".

Потрібно стимулювати розвиток раннього виконавства, збирати дітей разом, відкривати і готувати перспективу.

Часом помічаємо, що дитина за своєю природою перспективніша за те, чого її навчив викладач. Звісно, у маленьких райцентрах теж народжуються зірочки, яким потрібно дати основи піанізму, чого іноді бракує випускниці музучилища, яка працює з дитиною. У плані перспектив наступної, старшої, групи загадувати не беруся - буває неймовірно яскравий склад учасників, але трапляється й середній рівень, відсутність лідера, коли перша премія не присуджується, як це вже бувало.

А що стосується технічного аспекту, то легко було організовувати конкурс у рік Євро 2012, коли ми ввійшли до урядової культурної програми року. 2013-го ми мали підтримку лише міста, а Міністерство культури конкурсу не фінансувало. Два роки його не проводили, хоча був момент, коли міністерство навіть погодилося відпустити конкурс за межі України. А тим часом на 2014-й рік було майже 300 заявок з 26 країн. Ми відібрали кожного п'ятого, близько 60 дітей. Складно сказати, що чекає нас у майбутньому, сумно втрачати країну з культурної карти світу.

Ми повідомляємо тільки дійсно важливі новини. Долучайся до Telegram-каналу
Помітили помилку?
Будь ласка, виділіть її мишкою і натисніть Ctrl+Enter або Відправити помилку
ДОБАВИТЬ КОММЕНТАРИЙ
Текст содержит недопустимые символы
ДОБАВИТЬ КОММЕНТАРИЙ
Осталось символов: 2000
Отправить комментарий
Последний Первый Популярный Всего комментариев: 0
Показать больше комментариев
Пожалуйста выберите один или несколько пунктов (до 3 шт.) которые по Вашему мнению определяет этот коментарий.
Пожалуйста выберите один или больше пунктов
Нецензурна лексика, лайка Флуд Порушення дійсного законодвства України Образа учасників дискусії Реклама Розпалювання ворожнечі Ознаки троллінгу й провокації Інша причина Отмена Отправить жалобу ОК