Класики і сучасники: сенсації столичного аукціону. Рєпін, Параджанов, Глущенко в інтер’єрі дому «Корнерс»

Поділитися
Шедеври майстрів позаминулого й минулого століть об’єднала в Києві перша відкрита передаукціонна виставка «Колекційний живопис XIX—XX ст.» в музеї «Духовні скарби України» на вулиці Десятинній...

Шедеври майстрів позаминулого й минулого століть об’єднала в Києві перша відкрита передаукціонна виставка «Колекційний живопис XIX—XX ст.» в музеї «Духовні скарби України» на вулиці Десятинній. Справжніми сенсаціями цього арт-проекту (від аукціонного дому «Корнерс») стали роботи Іллі Рєпіна, Пабло Пікассо, Миколи Глущенка, Жені Мінаш, Марії Приймаченко, інших майстрів, які можна побачити в музеї з 20 по 26 березня. Усього ж на передаукціонній виставці — напередодні 13-х торгів (вони відбудуться 27 березня) — 146 унікальних робіт. Кошти, виручені з аукціону, підуть на розвиток Бюро науково-технічної експертизи «Арт-Лаб».

Історія аукціонного дому «Корнерс» веде відлік з 2006 року. Попри такий нетривалий період, цей дім є одним із найуспішніших гравців на вітчизняному арт-ринку, спеціалізуючись на українському та російському живописі XIX—XX століть, а також — іконописі, декоративно-прикладному мистецтві, західноєвропейському живописі і творах актуального мистецтва.

Віктор ФЕДЧИШИН — експерт аукціонного дому і ліцитатор аукціонних торгів (той, хто безпосередньо проводить аукціон). Саме він задає ритм азартному дійству.

— На наших попередніх аукціонах роботи великих майстрів виставлялися лише на той короткий час, коли полотна мали змінити своїх власників, — розповідає «ДТ» пан Федчишин. — По суті, ці картини бачили тільки потенційні покупці. А нині багато цінителів живопису мають унікальну можливість і відвідати виставку, і помилуватися цими справжніми шедеврами. Адже імена художників — гучні. Представлено і класиків, і сучасних художників.

***

Українському арт-ринку лише 10—15 років. І даний аукціонний дім існує не так давно. Але за кількістю проведених торгів він уже зажив репутації стабільного аукціонного дому. Торги проводять раз на чотири місяці. Тим самим активно моніторяться український і світовий арт-ринки. У результаті фахівці цього дому можуть дати актуальну інформацію щодо ціноутворення, попиту на ті чи інші живописні роботи. Дім «Корнерс» — відкрита структура. Там виставляються речі з приватних українських колекцій, а також ті, які в різний час були продані на таких престижних аукціонах, як Sotheby’s, Christies, Philips.

Дана передаукціонна експозиція — «Колекційний живопис XIX—XX століть» — представляє широкий спектр живописних робіт. Цей проект — ніби міст із століття XIX у століття ХХI. Всі імена — «колекційні». Аукціонний дім таким чином відгукується на запити і виклики сучасного арт-ринку, пропонуючи дуже затребуваних майстрів пензля.

Кожна з представлених робіт може стати й окрасою інтер’єру, і предметом художнього захоплення, і досить вигідною інвестицією. Адже живопис — перспективно зростаючий ринок. А аукціон — такий собі мікс культурно-світського життя. Ще п’ять років тому, скажімо, роботу Глущенка чи Шишка можна було купити за 1—2 тис. дол. Нині це вже десятки тисяч у.о.

Аукціон — живий організм, арт-коловорот. Тут покупець і продавець можуть бути в одній особі: хтось купує нову роботу й одночасно виставляє на торги щось зі своєї колекції.

До того ж живопис XIX—XX століть апріорі популярний, модний. І для досвідченого колекціонера однаковою мірою цікаві Глущенко, Шишко, Ломикін, Зарецький, Пламеницький, Приймаченко...

***

Сенсація нинішньої колекції — лот №24: робота російського класика Іллі Рєпіна «Три дами за рукоділлям» (1911 р.) Як відомо, живопис Рєпіна рідко потрапляє навіть на російські аукціони. Але цього разу буде представлений на офіційних торгах в Україні. Цьому твору відведено особливе місце в експозиції. Полотно — в центрі залу на мольберті. Раритету 99 років! На український аукціон картина потрапила з однієї приватної колекції. Попередньо пройшла експертну оцінку в Державній Третьяковській галереї, а аукціонним домом оцінена в 120—150 тис. дол.

***

Вперше в Україні в рамках передаукціонної виставки й робота відомої на західному арт-ринку художниці Жені Мінаш («Ню», II третина ХХ століття, ціна 7—10 тис. дол.). До речі, знаменита француженка родом з Мелітополя. Вона заснувала Жіночу спілку художниць Франції.

А представлений у Києві французький графік Жуль Шере («Екіпажі на площі д’Етуаль», 1898 р.,
8—10 тис. дол.) свого часу відкрив Парижу феномен мистецтва афіші і плаката.

Уже не вперше справжнім ексклюзивом від «Корнерс» стають роботи геніального кінорежисера, художника і арт-провокатора Сергія Параджанова (автора українського кіношедевра «Тіні забутих предків»). Цього разу виставлено його «Східну казку» (1980-ті рр., 15—20 тис. дол.). Раніше ця робота значилася в грузинській колекції, яку формувала відома кіноактриса Софіко Чіаурелі.

— На сьогодні роботи Сергія Параджанова — той самий випадок, коли історична й художня цінність творів урівноважується на терезах, — каже експерт. — Усі колажі Параджанова — це досить цікаві історії. На наших колишніх аукціонах було представлено вже десять робіт художника. І, признаюся, ці роботи завжди користуються надзвичайним попитом. Ціна найдорожчого колажу Параджанова становила близько 38 тис. дол.!

***

Ще один ексклюзив — роботи Павла Громницького (учня Рєпіна і Матісса), які раніше не виставлялися на українських аукціонах, тому це особлива гордість дому «Корнерс». На нинішньому прев’ю — робота «Наметове містечко» (1972 р., 4—6 тис. дол.).

В експозиції й гучні українські імена: Марія Приймаченко, Микола Глущенко. Є акварелі великої княгині Ольги Романової, чиї роботи свого часу купили Вінстон Черчілль, барон Ротшильд, а також члени європейських королівських сімейств. Представлені також Михайло Штейнберг, живописом якого захоплювався сам Марк Шагал.

***

Каталог майбутнього аукціону вибудуваний за європейською системою. Всі роботи представлено в хронологічній послідовності. Біля кожного лота дві цифри: це естимейт, тобто експертна оцінка картини перед аукціоном, її нижча і вища цінові планки на ринку.

Таким чином потенційний покупець може скласти враження про приблизну вартість даної роботи.

Віктор Федчишин:
— Стартова ціна торгів у нашому аукціонному домі, так само як і в Лондоні, на 20—30% нижча за нижню планку, тому на торгах людина має унікальний шанс купити роботу навіть нижче за ринкову ціну. Але... може бути й навпаки: торги триватимуть, робота «полетить» вище за заданий орієнтир. Мабуть, аукціон досить-таки непередбачуваний захід. Тому некоректно оголошувати імена власників робіт. Насамперед це пов’язано з безпекою... Адже нікому не спаде на думку запитувати банкірів, хто зберігає гроші в їхньо_му банку і скільки. Це таємниця! Також і предмет мистецтва — він ексклюзивний, єдиний у своєму роді. Тому жоден аукціонний дім у світі не дозволяє «знімати торги», тобто оголошувати, коли, хто й що купив.

На одному з аукціонів у нас була робота поки що не широко відомого художника-сучасника. На ній зображено хлопчика-пастушка. Даний лот стартував із 900 доларів. Уявіть, «бій» тривав дуже довго, і в результаті ціна дійшла до 9 тис. дол.! При тому, що кожний аукціонний крок — це зростання суми на 10%. Ми поцікавилися в нового власника роботи, яке підгрунтя такого інтересу й чому виникло бажання купити саме цю картину? Він відповів: «Цей хлопчик так схожий на мене в дитинстві...»

Була й ще одна цікава ситуація. На одному з наших аукціонів виставлялася робота «Верховна Рада взимку». За полотно боролися три покупниці. Всі три — дружини депутатів. У результаті картина зросла в ціні з 15 тис. до 80 тис. дол. Аргументи були такі: чоловіки-депутати весь час проводять у цих стінах. Після аукціону роботи цього художника досить упевнено зросли в ціні на ринку, але ненадовго. Оскільки аукціон — це також і ситуативний прояв інтересу.

***

Сьогодні дуже актуальна тема формування в Україні цивілізованого арт-ринку. Причому Україна — держава з досить високою активністю та оборотами саме цього ринку. Як ніколи гострим і досі залишається питання об’єктивної ринкової оцінки активів. У тому числі й у творах мистецтва. А для цього має бути ефективно розвинена експертно-
технологічна база.

Проте лише нещодавно в Україні з’явилося Бюро науково-технічної експертизи «Арт-Лаб». І аукціонний дім «Корнерс» став її співінвестором.

— Коли виникла ідея організувати бюро і нам запропонували стати співінвесторами проекту, ми відразу погодилися, оскільки самі є замовниками цього виду послуг, — каже пан Федчишин. — Як відомо, українські аукціонні доми постійно мають проблему з атрибуцією та експертизою художніх творів. Це важлива тема, адже ми маємо гарантувати якість експонатів.

***

На жаль, рівень експертних організацій в Україні ще не достатньо розвинений. Це пов’язано з відсутністю бюджетів на подібні потреби в державних структурах.

Що ж до технологічної експертизи картин, то в нас її роблять у кількох місцях, зокрема в Національному реставраційному центрі. Але цей центр обслуговує передусім українські музеї. До того ж його обладнання куплене давно і не може повною мірою впоратися з такими обсягами, не в усьому відповідає стандартам.

Завдяки проведенню аукціонів дому «Корнерс» науково-технічне бюро оснащено обладнанням, яке на кілька порядків випереджає те, котре є в розпорядженні навіть... російського «Ермітажу».

У «Арт-Лаб» проводяться дослідження на унікальному обладнанні німецької фірми «Брукер». А фахівці, які мають учені ступені в галузі неорганічної та фізичної хімії, стажувалися в «Ермітажі»... Дані дослідження дозволяють уточнити датування роботи, виявити ознаки фальсифікації. Більшість досліджень проводяться без відбору проб, тобто безконтактними методами, не травмуючи картини.

Зазвичай особливо цінні роботи рекомендують досліджувати не менш ніж у трьох незалежних центрах. І якщо висновки збігаються, це може послужити остаточним доказом автентичності.

Завдяки такому обладнанню можна створити базу даних фондів музеїв, ідентифікуючи ту чи іншу картину за системою координат. Це — те саме, що відбитки пальців людини. Відповідно, хоч би куди твір мистецтва згодом вивозився (на виставку і т. ін.), ніколи не виникне запитання, чи повернулася та картина назад? В Україні кілька гучних скандалів було пов’язано саме з тим, що спочатку полотна майстрів прикрашали кабінети чиновників, а вже коли поверталися «додому», то з’являлися законні побоювання: чи це
першотвір?

У режимі повноцінної роботи таке бюро існує на нашому ринку лише рік. До цього в «Арт-Лаб» проводилися внутрішні дослідження: тестувалося обладнання, купували пігментні бази даних. А на Заході існує величезна база даних, ознайомившись з якою, можна довідатися, наприклад, якими фарбами працював Рембрандт у різні періоди своєї творчості.

— Цікаво було б створити подібну українську базу даних, це мрія й інших засновників бюро науково-технологічної експертизи. Така база могла б служити і нашим музеям.

***

Ще одне запитання експерту: — Наскільки велика зацікавленість світових аукціонів в українському живописі?

— Тут позиція досить чітка: ніде так не цінують художника, як у себе на батьківщині, це доводять і найгучніші світові торги, — каже експерт. — Коли відбувається російський сейл у Лондоні, то в залі переважно російські й українські дилери. Так уже склалося, що французи купують французьке, англійці — британське... Вони хочуть, щоб твори мистецтва залишилися на батьківщині. Наприклад, одні з найзатребуваніших художників в Україні — Глущенко і Шишко. І навіть якщо «хтось щось вивіз», то обов’язково ця робота так чи інакше повернеться додому. Щоправда, її вартість буде вже на порядок вища...

Поділитися
Помітили помилку?

Будь ласка, виділіть її мишкою та натисніть Ctrl+Enter або Надіслати помилку

Додати коментар
Всього коментарів: 0
Текст містить неприпустимі символи
Залишилось символів: 2000
Будь ласка, виберіть один або кілька пунктів (до 3 шт.), які на Вашу думку визначає цей коментар.
Будь ласка, виберіть один або більше пунктів
Нецензурна лексика, лайка Флуд Порушення дійсного законодвства України Образа учасників дискусії Реклама Розпалювання ворожнечі Ознаки троллінгу й провокації Інша причина Відміна Надіслати скаргу ОК
Залишайтесь в курсі останніх подій!
Підписуйтесь на наш канал у Telegram
Стежити у Телеграмі