ДИКИЙ РИС СУЧУКРЛІТУ

Поділитися
Свого (тобто студентського) часу в котрійсь із зовнішньо-етнографічних енциклопедій я натрапив на одну цікаву космогонію...

Свого (тобто студентського) часу в котрійсь із зовнішньо-етнографічних енциклопедій я натрапив на одну цікаву космогонію. Власне, цікава не так сама космогонія (більш-менш типова), як представлена в ній спроба пояснити генезу загадкового дикого рису, чудодійні властивості якого перманентно бентежили невинних абориґенів. Напруживши ембріональний інтелект, бідолашні істоти запропонували таку версію: деміург створив і розташував у певному порядку всі феномени цього світу, надавши кожному з них відповідних властивостей та функцій… І лише дикий рис з’явився сам по собі.

Споглядаючи маневри Володимира Єшкілєва у сучасному літпроцесі, неважко зрозуміти тих абориґенів. Бо ж ось НСПУ, а ось АУП; ось вісімдесятники, а ось дев’яностики; ось стражденні неомодерністи, ось усміхнені постмодерністи, а ось і спітнілі орачі рустикальних нив; а ще — сповідальники і метафористи, західники і слов’янофіли… І лише Єшкілєв — як дикий рис.

Його вороже відчуження від усіх можливих українських традицій не потребує жодних доказів: воно, як сказав би пафосний головний редактор «Духовного відродження», не партикулярне, воно становить єшкілєвський ейдос. Або, як таки сказав ІБТ, «Єшкілєв — це те, чим ми не стали через Шевченка». Добре це чи зле? У системі єшкілєвських цінностей нема таких понять. Нелюбов до традицій автоматично перетворює його на такий собі роллінґ стоун, але й звільняє від традиційного українського прокляття компенсувати публічним морально-етичним пафосом загиджені кутки приватного існування. У своїх текстах і виступах Єшкілєв, як правило, постає імморалістом і циніком. Але у приватному спілкуванні та спільних справах він уміє бути надійним і обов’язковим. Усі ці вишневі «якби ж знаття», «забув», «спізнивсь», «якось то воно буде» — не про Єшкілєва. Пам’ятаючи, що, за шанованим Гераклітом, полемос — батько і мати всього сущого, Єшкілєв з наполеонівською маніякальністю розв’язує війни, чим і стимулює літературний процес (у якому напрямі — то вже питання для прийдешніх дослідників «станіславського феномена»). Мислення Єшкілєва — наскрізь концептуальне, а значить, знову якесь неукраїнське: маю навіть підозру, що його «ТР-дискурси» та «топоси поразки» переживуть його ж «художні твори». До речі, оголосивши Івано-Франківськ (не його одного, але менше з тим) топосом, а постмодернізм — відповідно — хроносом поразки, Єшкілєв, безперечно, наривається на неприємності вже в ближньому «феноменному» колі (втім, завдяки згаданій здатності провокувати рух і виконувати обіцянки, йому, мабуть, минеться й таке). Ну, і нарешті: хоч скільки б Володя випив, він все одно не заспіває українських народних пісень. Коротше, дикий рис — він дикий рис і є.

Та останнє єшкілєвське «па», а саме — роман «Пафос», перевершило своєю несподіваністю всі попередні. Звісно, закордонне заробітчанство — це нині для України (принаймні Західної) тема не менш актуальна, ніж колись війна: навряд чи на наших просторах залишилася родина, яка б не мала до цієї біди жодного стосунку. Але щоб Єшкілєв, цей проповідник суто естетичної конвенції, а також деміургіст і фентезист написав гостро соціальний твір про важку долю наших роксолян попід їхніми бристолями? Ех, нема на Єшкілєва сент-бьовів, щоб з’ясувати всілякі біографічні передумови (пригадуються слова Камю про Вайлда: сумнівно, чи до того, як бути засудженим, він взагалі думав, що на світі існують в’язниці). Бо хоча Корват (одне з численних, але все-таки alter ego автора: письменник, культуролог, викладач, педофіл…) говорить у романі про свою «вроджену і прогресуючу алергію на пафосність», сам роман певного особистісного пафосу не позбавлений. Зокрема, такого: тут (і так) жить нєльзя, бо тут — «топос поразки». Але жить нєльзя і там, бо нас вже і там повно, а ми такий етнос, що спаскудимо будь-який топос.

Щоправда, тема заробітчанства в романі — якраз «партикулярна» і слугує радше каталізатором для більш звичного коктейлю «Єшкілєff». Інґредієнти: трохи спрофанізованого окультизму, трохи «роману в романі» з відверто знущальною назвою «Море ясности», трохи ліворадикального гакерського бунту, одна суїцидальна лекція, одна виправа на Схід, дві пиятики і чимало переважно цікавих промов. Як завжди у Єшкілєва, плавають у цьому коктейлі винятково потвори. Власне, «Пафос» нарешті пояснює, чому єшкілєвська «внутрішня станіславська енциклопедія» така безпросвітно потворна. А тому, що саме заснування Станіславова зумовлене вбивством однієї потвори іншими. Так і живуть: партачі ритуалів і випускники ВПШ; жінки, що втікають від чоловіків, і чоловіки, які на краще не заслуговують; викладачі, що їхня екзаменаційна такса коливається між десяткою і мінєтом, та студенти, яким так і треба; недолугі фалократи та істеричні лесбіянки-феміністки; монструозна держава, під яку закладено лінґварну бомбу, і реввоєнгакер, чий мозок на вістрі найманої кулі влітає у віртуальний простір монітора…

Та й взагалі: «Пафос» — це роман про смерть. Найперше — про «літературу як смерть» і смерть «великого стилю», виражену самою мовою роману — штучною і водночас натуралістично-какофонічною. А також — про втечу як смерть і невтечу від смерті, про смерть духовну і фізичну, модерно-естетичну та постмодерно-іронічну. Щодо останньої: на думку Єшкілєва (з якою я не бачу можливості не погодитися), репутація руйнівників традиції закріпилася за постмодерністами лише через феноменальну недоумкуватість нашої вузівської гуманітарної науки. Якраз навпаки: постмодернізм — це остання відносно ефективна спроба традицію (зокрема, гуманістичну) зберегти. А от сам Єшкілєв її хоче добити, бо відчуває прихід нових часів, до яких треба бути готовим заздалегідь. Тому з погляду того пост-постмодерного майбутнього, стоїчне прийняття якого дозволило би розчаклувати «топос поразки», найзабитіша рустикалія і найрафінованіша постмодерновість виявляються для Єшкілєва явищами одного порядку, про що в романі недвозначно і заявлено: «Порівняно з цим (тобто з «процедурою зустрічі нового».— О.Б.) все інше — бздури, постмодернізм, партенократія і карнавал!»

Що тут скажеш? Якщо і після цього Володимиру Єшкілєву нічого не буде, то житиме він довго й щасливо і, можливо, стане свідком напророченого у «Пафосі» п’яним хабарником Корватом сходу нового Сонця: «Не все, кажу вам, ще втрачено. Під склепінням цих тлінних небес можлива ще перемога… Чи розумієте мене, вухаті діти скотобази?»

Розуміємо, батьку…

Поділитися
Помітили помилку?

Будь ласка, виділіть її мишкою та натисніть Ctrl+Enter або Надіслати помилку

Додати коментар
Всього коментарів: 0
Текст містить неприпустимі символи
Залишилось символів: 2000
Будь ласка, виберіть один або кілька пунктів (до 3 шт.), які на Вашу думку визначає цей коментар.
Будь ласка, виберіть один або більше пунктів
Нецензурна лексика, лайка Флуд Порушення дійсного законодвства України Образа учасників дискусії Реклама Розпалювання ворожнечі Ознаки троллінгу й провокації Інша причина Відміна Надіслати скаргу ОК
Залишайтесь в курсі останніх подій!
Підписуйтесь на наш канал у Telegram
Стежити у Телеграмі