АВАНГАРД І АР’ЄРГАРД

Поділитися
Ні! Ні! Ні! Із «Дадаїстського маніфесту»Ріхарда Хюльзенбека Радянські енциклопедії подавали лише...
Ігор Гусєв. «Настенька»
Їржі Сурувка. «Смерть Марата»

Ні! Ні! Ні!

Із «Дадаїстського маніфесту»
Ріхарда Хюльзенбека

Радянські енциклопедії подавали лише одне значення терміну «авангард» — «з’єднання, частина або підрозділ, що прямують на визначеній відстані попереду головних сил». Для країни, де пріоритетом завжди були поголені солдатські лоби, а не розкуйовджені бороди художників, це цілком природно. В мистецтві «авангард» — категорія досить відносна. Те, що вчора обсвистували, закидали гнилими овочами, те, чим обгороджували курники, раптом сьогодні (зазвичай, після того, як митець згорів в божевільні, відрізав собі вухо, або тихо помер в стічній канаві) стає еталонною класикою і гордо окуповує луврські зали чи кілометрові галереї Соломона Гугенхейма.

500 років тому (як час летить!) звичайнісінький сірий кролик з оранжевою морквою Альбрехта Дюрера був небаченим авангардом — адже це був просто малюнок гризуна, а не великомученика Кроля, мордованого за віру сарацинами. А тепер Сотбіс скільки мільйонів шкурок злупив би за цю роботу? На жаль, прижиттєві фінансові герої на зразок Далі, Пікассо, Ворхола — виняток, а не правило.

Найбільшою проблемою радянського та пострадянського авангарду є, поза сумнівом, перерваність традиції. Період від помірної свободи до початку каталепсії захопив приблизно 12 років і завершився реорганізацією-ліквідацією в 1930 році московського Вищого державного художньо-технічного інституту (ВХУТЕІН), який до 1926 року був Вищими державними художньо-технічними майстернями (ВХУТЕМАС), а до 1921 року — Вільними художніми майстернями.

Імперії експериментують з живим матеріалом, а не з фарбою та глиною. Друге обличчя тоталітарного Януса — Гітлер. Як і Сталін, він був «покровителем прекрасного» і тому, прийшовши до влади, відразу ж в 1933 році розігнав інститут «Баухауз» в Дессау — генератор нових ідей в архітектурі, дизайні, живопису, скульптурі. Німецька несвобода тривала, як і більшовицька свобода, теж 12 років.

Біда, що кілька поколінь митців одної шостої світу не мали жодної можливості зануритись в киплячий бульйон (чи смолу?) світового авангарду.

І нині вже пізно домальовувати вуса Джоконді, вишиковувати бляшанки супу Кемпбел, обшивати пісуари хутром… Все це було. Навіть ікебаною із набальзамованих фрагментів людських тіл публіку не заінтригуєш, а мецената не зазомбуєш.

Вибір у сучасного авангарду (і вітчизняного, і глобального) невеликий. Маючи кишеню, набиту грішми, можна організувати щось масштабно-ідіотське на кшталт бинтування рейхстагу, горизонтальну Ейфелеву вежу, наприклад, чи діючий собор із пап’є-маше (втім, ні, цим вже активно опікується муніципалітет).

Теж не дешевий напрямок — вичавити оригінальний образ із плутанини кабелів, моніторів та лазерів. Не такий організаційно та фінансово обтяжливий для художника шлях — використовуючи традиційні мистецтва та прийоми, творити професійні роботи, бажано — шедеври.

Цей варіант не дуже приваблює більшість нових авангардистів — кому ж кортить витрачати свої кращі роки на важку працю. «З’явлення Христа народу» двадцять років виписувати? Три дні! Ну, максимум — чотири!

Центр сучасного мистецтва презентував проект «Полюби свій симптом». Було б неправдою сказати, що роботи художників, котрі об’єдналися під цим гаслом, не викликають жодних емоцій. Але й впущений на ногу каналізаційний люк теж викликає приплив різноманітних почуттів і навіть слів. Правда, вони мало стосуються проблем прекрасного.

Москвичі Олександр Виноградов та Володимир Дубосарський. Колись художники працювали в худфондівській артілі, непогано заробляли, замовлення на панорами «Краснозвездной» та портрети політбюро не переводились. І раптом — на тобі! Все обірвалося. Ностальгія душить. Замість Брежнєва прийшли Зорро, Міккі Маус, сексуально стурбовані ляльки…

Санктпетербуржець Дмитро Шорін. Якщо вірити назві серії картин «Катастрофи» і оспіваним в них персонажам та темам— Хіросіма, Спітак, принцеса Діана, Бог Отець, автор — глобальний філософ та кон’юнктурщик. Насправді — мало того і того. Бог Отець більше схожий на надутого третьорозрядника ГТО. В нижній частині полотна якась сентенція на тему ціни крові. Чомусь італійською мовою і без перекладу. Переконаний, що не всі навіть в стінах Києво-Могилянської академії вільно володіють цією мовою. Не коректно стосовно глядача. Чи, може, картина просто зробила зупинку по дорозі в Ватиканський музей?

Чех Їржі Сурувка. Такі собі страшилки-смішилки. Художник не витрачає часу на академічні витребеньки — робота з формою, кольором, композицією. Як лягли олійні фарби на полотно, то хай собі так і лежать. Святі, які збереглися на стінах галереї ще з часів, коли там була бібліотека, явно були б не проти, щоб їх винесли, аби не бачити наруги над живописом та історією. Друг народу і хорошого художника Жака Луї Давида — Жан-Поль Марат від одного погляду на «Смерть Марата» Їржі Сурувки, напевно, втопився б в своїй сірчаній балії, не дочекавшись Шарлотти.

Одесит Володимир Кожухар. Серія «Неіграшки». Назва серії підштовхує до думки, що іграшки там присутні. Так воно й є — такі собі плюшеві вуаєристи. Все доволі майстерно, але є паскудне відчуття того, що художник страшенно поспішав, коли зображав свої непристойні полотна. Мабуть, йому заважали підглядати у замкову шпарину, чи виривали з рук порнографічний журнал.

Поза сумнівом, «зіркою» та квінтесенцією цього арт-проекту є серія киянина Іллі Чичкана «Діснейленд». Генітальний художник. Уолтом Діснеєм там і не пахне. Пахне вбиральнею провінційного вокзалу. І майстерність, і глибина розкриття теми, і, можливо, матеріал виконання (я, правда, не принюхувався) цілком відповідають цим закладам громадської гігієни.

Один з персонажів Станіслава Лема — кузен професора Тарантоги — мав посвідку від
ЮНЕСКО з дозволом на фотозйомку в чоловічих та жіночих ватерклозетах. Він збирав написи та малюнки по нужниках всього світу, вважаючи, що більш ніде людство так щиро не проявляє свої потаємні думки та прагнення. Ця колекція могла б значно поповнитись в Центрі сучасного мистецтва.

Москвич Аркадій Насонов. Серія «Спостереження хмарної комісії». Не зважаючи на пояснювальні тексти розбірливим школярським почерком на більш зрозумілій, ніж італійська, мові, я нічого не зрозумів. Без допомоги психоаналітика тут не розберешся. Втішає те, що полотна зафарбовані не повністю. Є надія, що на них хтось щось колись добре намалює.

Ще один одесит — Ігор Гусєв. Жодних ознак південного сонця. Загальний контекст всієї виставки змушує шукати якихось збочень і в його роботах типу «Настенька». Такі собі Нєточки Нєзванови, Крихітки Дорріт туманно-альбіонно-петербурзького анемічного колориту. Мабуть-таки якась прихована ідея педофілії… Сюрреалістичні роботи цього художника не варті жодних відгуків. Немає в нього хисту до цієї справи.

Авторам, мабуть, варто перечитати Зигмунда Фрейда. Не «Психологію підсвідомого», а щось більш прикладне — «Неврози у дітей» хоча б. А якщо психічне здоров’я та гаманець дозволять поїхати на стажування в Лондон — галерея «Тейт» нині презентує живопис Люсьєна Фрейда, внука великого австрійця. Погляд на світ у нього, звичайно, фрейдистський. Але все зроблено надзвичайно вміло та емоційно.

Загальні висновки від «Симптому». Не відвідуйте цю акцію з дітьми, яким не виповнилося 16 років. Не сумнівайтесь, гидоти вони вже надивились і в інших місцях. Гайніть ліпше на Дніпро, а ще краще на Десну. І від мистецтва треба відпочити. Особливо, якщо це не зовсім мистецтво…

P.S. Ар’єргард — це точнісінько те саме, що й авангард. Але далеко позаду.

Поділитися
Помітили помилку?

Будь ласка, виділіть її мишкою та натисніть Ctrl+Enter або Надіслати помилку

Додати коментар
Всього коментарів: 0
Текст містить неприпустимі символи
Залишилось символів: 2000
Будь ласка, виберіть один або кілька пунктів (до 3 шт.), які на Вашу думку визначає цей коментар.
Будь ласка, виберіть один або більше пунктів
Нецензурна лексика, лайка Флуд Порушення дійсного законодвства України Образа учасників дискусії Реклама Розпалювання ворожнечі Ознаки троллінгу й провокації Інша причина Відміна Надіслати скаргу ОК
Залишайтесь в курсі останніх подій!
Підписуйтесь на наш канал у Telegram
Стежити у Телеграмі