До 13 листопада у столичному «Мистецькому Арсеналі» триватиме міжнародна виставка сучасного мистецтва Art Kyiv contemporary (роботи представили понад 30 галерей з України та інших країн). Помітний ажіотаж довкола робіт художників-«анархістів» і найдорожчого нині українського живописця Анатолія Криволапа.
Махновці «взули» всіх! Біля стенда «Союзу вольних художників» на відкритті Art Kyiv contemporary товпилося найбільше різномастого люду: студенти, інтелігенція, медіапредставники, іноземці.
І це не дивно. Адже тут жива музика, плакати і картини з сатиричним поєднанням національних атрибутів, зброї та голих дівок. А охочі ще й могли хильнути з вольними митцями за свободу самовираження.
Саме в цій невимушеній атмосфері анархічно-народного гуляння, очевидно, і зачаїлося зерно нашої національної ідеї. Козак - фольклорний герой, якому нічого не треба, окрім шаблі, жінки, вірного коня, люльки, волі і, звичайно, горілки. Він сяде під вишнею, вип’є горілки, затягне ліричну пісню під бандуру, а потім - помчить у чисте поле шукати вітру. Шалений зірвиголова, якого ніщо не зачіпає, який возвів в абсолют філософію «нічогонеробства». Українці - унікальна нація, що зробила своєю ідеєю внутрішню свободу й самодостатність, незалежну від зовнішніх обставин та державного ладу. «Козаччина, Гайдамаччина, Махновщина, Бандерівщина - одвічна боротьба проти будь-якої влади - це об’єктивна історична реальність української історії, основа нашого бунтівного менталітету», - написано в Маніфесті «вольних художників». І саме до цієї, десь забутої та загубленої, філософії підсвідомо потягнулися люди. Хоча самі твори були відносно недорогі (порівняно з іншими представленими на виставці).
Схожий настрій відчувався і в роботах Сергія Пояркова, що також здобулися на підвищену увагу публіки. В його творах («Народжений літати», «Міраж у пробці на мосту Патона» та ін.) простежується тонке поєднання прагнення свободи, самоіронії та передачі сучасних соціальних явищ у гумористичному ключі.
Представником національної ідеї свободи є й Анатолій Криволап, сьогодні - найдорожчий художник України. Його роботи пройняті ліричним фольклорним духом, вільною від усіх табу стихією кольору. Пейзажі Криволапа, що стали новою класикою українського живопису, манять глядача поринути у безмежний теплий простір українського краю.
Але цим перелік носіїв народного духу серед художників вичерпується. У деяких роботах простежувались і етномотиви, і вітчизняні пейзажі. Однак того щирого, шаленого настрою й натхнення не відчувалося.
Більшість митців творять у руслі світові «тенденції». І такий стан справ - абсолютно природний, з огляду на глобалізацію мистецтва.
Та й загалом нинішній Art Kyiv представляє «солянку» і не передбачає певної концепції. Загальної ідеї.
Творчість має викликати емоції, тішити око. Наштовхувати на роздуми філософськими ідеями. На жаль, багато робіт залишають глядачів байдужими.
Галереї не ризикували й виставляли картини лише дорогих відомих художників. З чого зрозуміло, що «цільова аудиторія» заходу - інвестори, а не «прості» відвідувачі.
Досить прикро, що повний зріз сучасного українського мистецтва не показаний. Сенсації і нових відкриттів не відбулося. Втім, цілу нішу виділили під комерційну рекламу елітного житлового комплексу, що ще раз доводить: сучасне мистецтво - задоволення не з дешевих. І це вже давно потрібно сприймати як належне.
Серед позитивних моментів… Наші майстри не поступаються світовим у експериментах із різними матеріалами і текстурами, застосуванні візуальних ефектів та вібрацій кольору.
Подвійні 3D портрети відомих художників ХХ століття у виконанні Тетяни Гершуні стають об’ємними завдяки стереоокулярам.
Роботи з живописно-філософського проекту Юрія Вакуленка «Вібрація Квадрум х 6», що апелюють до інтуїції та підсвідомості, зовсім інакшими постають в ультрафіолетовому світлі, викликаючи оптичні ефекти та ілюзії.
У картинах Анатолія Ганкевича, єдиного у світі художника, що працює у стилі «імітація мозаїки», створюється вражаючий ефект мерехтіння, жива гра сонячних полисків на морській воді.
Ювелірним виконанням та візуальною об’ємністю вирізняється графічна робота Павла Макова «Українська абетка».
Символічні картини Олександра Животкова, створені у традиційній для майстра біло-сіро-чорній гамі, приємно дивують експериментами з фактурою живописного полотна.
Яскравою плямою виставки стала інсталяція Девіда Датуни «Україна. Погляди мільйонів». На тлі величезного українського прапора і герба розміщений медіаколаж із символів, образів та логотипів, знакових для нашої нації. А верхній шар інсталяції складається з оптичних лінз, що символізують різні погляди та ілюзії стосовно історії держави.
Певна група ідей, представлених на виставці, добряче набридла. З уже давно несвіжої й пошарпаної теми політики та пародії на політичних діячів деякі митці все одно продовжують вичавлювати останні соки. В окремих роботах бачимо агресивну тематику, а деколи - і відверту вульгарність. Хоча суспільство певною мірою втомилося від постійних шоків та провокацій, котрі найчастіше викликають лише відразу. Така творчість виносить на поверхню певні соціальні проблеми, а тому має право на існування. Але довго «милуватися нею» не хочеться (а тим паче - купити додому). Трапляються наслідування світових митців. Є роботи, схожі за настроями, наприклад на твори Деміена Херста.
Невже нам власних тем замало?
Європейці хочуть від України свіжого подиху. На міжнародних аукціонах рекорди продажу серед українських митців б’ють роботи з етнічними настроями та національним колоритом. Нещодавно картина А.Криволапа «Ніч. Кінь» «пішла з молотка» на лондонському аукціоні Phillips de Pury & Co за 124, 4 тис. доларів. Дуже популярні роботи Василя Цаголова, який, до речі, не був представлений на виставці. Сюжети його картин із серії «Х-файли» з тонким гумором розповідають про інтеграцію інопланетних форм життя в український сільський побут. Прибульці ґвалтують свиней, гуманоїд грає на бандурі, літаюча тарілка нависла над дерев’яним туалетом типу «сортир» з дідом-козаком усередині. Ще у 2009 році картину Цаголова «Зайчик», на якій маленький інопланетянин на руках у бабусі їсть кукурудзу, було продано на аукціоні Sotheby’s за 30 тисяч доларів.
Склалося враження, що люди не до кінця розуміють абстракцію.
Такий стан речей, знову ж, пояснюється ментальністю: українцю необхідні відчутні на дотик, конкретні за формою, ясні за змістом речі - кінь на горизонті, козак із рушницею, жіночка з формами. А з абстракцією - це до Заходу звертайтеся, там популярні її філософсько-невловимі настрої.
Вагомий організаційний недолік - відсутність під деякими з картин хоч яких-небудь розпізнавальних знаків. Інколи, щоб знайти табличку з назвою, треба було уважно дослідити всю нішу, а потім здогадатися, якого з полотен стосується той чи інший надпис. Концепцій, які б пояснювали задум автора, теж часто бракувало. А тому зміст багатьох робіт так і залишився загадкою. Деякі галереї подбали про організацію та зручне надання інформації відвідувачам, однак загальної системи не було.
То що ж можна назвати сучасним мистецтвом? Вважаю, все, до чого долучені уява і творче самовираження особистості. Просто у того чи іншого різновиду є більше або менше прихильників. Тож єдиний критерій мистецтва - це Ви самі, Ваше розуміння світу і речі, які перебувають із ним у резонансі.