90-ТІ РОКИ. ПОКИ ЩО НІХТО НІКУДИ НЕ ЙДЕ

Поділитися
Напередодні з’їзду кінематографістів і плавного переходу в нове десятиліття, століття, тисячоліття в Будинку кіно провели «круглий стіл», присвячений творчим результатам останніх років...

Напередодні з’їзду кінематографістів і плавного переходу в нове десятиліття, століття, тисячоліття в Будинку кіно провели «круглий стіл», присвячений творчим результатам останніх років. «Українське кіно 90-х: реформування, криза, катастрофа?» — пафосно запитував титульний лист дискусії. Очікувалося, що питання викличуть не просто інтерес, а й бажання відрефлектувати події, пошукати причини негараздів не лише на стороні, а й у самих собі. Хоча, якщо відверто, надій на це в мене, як у ведучого, було небагато — занадто добре знайомий настрій більшості кінематографістів. Усі події — вихід глядачів із кінозалів, завоювання національного кіновідеоринку американцями, падіння обсягів кіновиробництва в Україні — вони схильні пояснювати виключно підступністю ворогів, внутрішніх і зовнішніх. Так думають, звісно, не всі, але багато.

Однак спочатку деякі цифри, що характеризують кіно 90-х — головним чином ігрове. Мені не раз доводилося запитувати багатьох людей: скільки, на вашу думку, зроблено за десятиліття (тобто з 91- го по 2000-й) художніх стрічок? Більше 70—80 не казав ніхто. Співробітники Національного центру Олександра Довженка підрахували, що насправді їх близько 250. Включаючи в це число короткометражки (їх 17), телесеріали (котрих небагато) і кілька фільмів-вистав. Правда, більшу частину цих стрічок зроблено в першій половині десятиліття, коли ще були шалені гроші. Скажімо, 91-го і 92-го зроблено 136 картин, у тому числі 51 — на Одеській кіностудії. Існували й досить активно працювали незалежні кіностудії (1991—93 рр. на їхню частку припали 33 фільми). Ну а потім пішов різкий спад: 1993 року зроблено 47 стрічок, 1994 — 23, 1995 — 16, 1996 — 8, 1997 — 7, 1998 — 4, 1999 — 7, 2000 — 4 фільми. Неігрове кіно, настільки блискуче працюючи наприкінці 80-х — початку 90-х, теж зібгалося. Однак тут знайшли вихід, дедалі активніше працюючи для телебачення, знімаючи на відеоплівці. Не завжди поступаючись при цьому якістю. Приміром, відомий режисер Мурат Мамедов у своєму недавньому фільмі «Переведи мене через майдан» (студія «Контакт») відтворив вражаючий образ людини, котра рветься через терни випробувань до зірок. У нашому безідеальному часі й просторі дуже бракує таких ось текстів...

Останній рік, на щастя, відзначений деяким зростанням інвестицій у кінематограф, причому не тільки в кіновиробництво, а й у реконструкцію кінотеатрів. Наступний рік обіцяє підвищення уваги влади й уряду до потреб кінематографістів. Хоча всі розуміють: за цим можуть піти досить жорсткі вимоги до «ідейного змісту» майбутніх творів. Чимало залежатиме від того, хто стане кермувати. Але й самі кінематографісти... Служити Батьківщині чи прислужувати, до нудоти, можновладцям, догідливо заглядаючи їм у вічі? Митець теж розбещує — і масову аудиторію, і владу, постаючи в образі такої собі ладної на все повії. І навпаки. «Поетом можеш ти не бути, але громадянином...» бути знову вкрай бажано. Про те волає сама ситуація, що склалася в країні. Ми зачекалися фільму-події, картини, що вразила б і своєю естетикою, і етикою, і точністю соціального аналізу. А може й нещадністю в оцінці самих себе.

Ще одна цифра: у 90-ті роки лише в ігровому кіно відбулося 66 режисерських дебютів. І де ви, майстри мистецтва, із ким ви? Агов, відгукніться! Мовчать, не дають відповіді. Багато хто працює на телебаченні і, розпещені тамтешніми платами, і чути не хочуть про роботу в кіно. Вже дуже кумедні гроші платять зараз тим, хто наважується прийти на кіностудію. Але панове, адже перед тим, як отримати, потрібно щось укласти. Не тільки гроші, а й ідеї. Натхнення нарешті. Сьогоднішній сумовитий кінопейзаж, на жаль, не вселяє оптимізму. Правда, Міністерство культури й мистецтв обіцяє наступного року прорив — заплановано 4 мільйони гривень лише на постановку фільмів молодими режисерами. Але чи будуть вони забезпечені при цьому якісними сценаріями? Фахових сценаристів у нас раз-два та й годі. Лише недавно їх почали готувати на кінофакультеті Київського театрального інституту. Але коли ще вони підростуть?

Про ці й інші проблеми поговорити б. Кожному учаснику «круглого столу» було запропоновано питання. Скажімо, що це, 90-ті роки — проміжок між кіноепохами чи безвихідь? Екранна міфологія: затвердження «кращих традицій» радянського кіно чи нової кон’юнктури? Ідеологічна, соціальна, психологічна реальність 90-х у фільмах українських майстрів і т.д. Але тільки-но почалася розмова, як до мікрофона вилетів якийсь чоловік і, розмахуючи паперами, почав говорити про те, що нам бракує глобального погляду на світ, що є у творах великих мудреців. З трудом вдалося змусити його піти. Ну, це звично — практично на кожних кіношних зборах на трибуну піднімається такий ось громадянин із не дуже здоровим світоглядом.

Далі піднявся кінодраматург і зажадав повернути кінопрокат у державне лоно. Потім довгу промову тримав режисер, який, зокрема, висунув «свіжу» ідею про те, що якби в нас за сценарій платили тисяч 20 доларів, а ще краще, як у Голлівуді, то ми б ту Америку по стінці розмазали. Я, звісно, трохи пересмикую, але так, лише дещицю. Забувається при цьому, що голлівудський сценарист свої гроші відпрацьовує, а не просто одержує. А якщо не відпрацьовує, то в нього будуть проблеми з продюсерами — не стануть вони більше до нього звертатися. Там ти коштуєш рівно стільки, скільки принесла в касу твоя остання картина. Дуже жорстка, навіть жорстока система — Дикий Захід, як то кажуть. Хтось готовий у нас до подібних іспитів? Навряд чи. Одержати грошики й далі ні за що не відповідати, насамперед за комерційний результат проекту — от і вся «ідеологія». Нехай дядько- чиновник відповідає.

Тверезу ноту в розмову внесла Ніна Ільїна, лідер акторської гільдії. Вона повідомила шановним зборам, що вільних місць на кіновідеоринку України вже не існує — все поділили, все розібрали. Люди працюють, і лише роботою можна з ними конкурувати. Пропонуючи якісний продукт. А начальник управління кінематографії Мінкультури Микола Мазяр ввів у розмову цифру 20 тисяч — саме стільки фільмів щорічно надходить на той самий кіновідеоринок. Половина нелегально. От якби їх вивести з тіні й оподаткувати, а виручені гроші пустити в кіновиробництво... Але законопроект про збір із відеокопій блокується в парламенті, де є телевізійне лобі. У кінематографістів такого немає, їхні інтереси ніхто не лобіює, не захищає. До того ж вони роз’єднані. Торік збиралися піти до Президента зі своїми проблемами, і так і не вибралися. Наші авторитети не в ладах один з одним, їм об’єднатися, навіть перед лицем катастрофи, ніяк неможливо.

Ну а якщо так, отже єдиний вихід — обрати страйковий комітет і вступити у відкритий конфлікт із владою, котра настільки нелюб’язно повелася з кінематографістами. Саме таку пропозицію і вніс — не вперше вже — один із режисерів. Воно, може, й добре, та тільки чи помітить влада наш страйк? І хто від цього виграє? Чи не краще все ж боротися за світле майбутнє правовими методами? Відповідь була проста: та про що ви кажете, якщо ми живемо в бандитській державі!

Багато про що ще говорили: про необхідність усе ж робити фільми для масової аудиторії, про те, що «чорнуха», своя й чужа, до чортиків набридла і потрібно згадати про те, що кіно може виступити в ролі цілком життєздатного психотерапевта, котрий дарує надію, віру в майбутнє (банальний, але, як і раніше, вражаючий приклад — американське кіно 30-х років). Про те, що Спілка кінематографістів так і не знайшла можливості захищати права своїх членів. М.Мазяр роз’яснив деякі аспекти діяльності міністерства в сфері кіно — важко, та все ж щось удасться зробити. Зокрема, прийнято «Основні напрямки розвитку українського кіно на період до 2010 року» і навіть схвалено президентським указом. Уряд уперше виконує свої бюджетні зобов’язання. З’являються нові кінотеатри й новий глядач у них...

Багато про що говорили. Не згадали лише про тему дискусії, про кіно 90-х. Творчий бік справи досі не дуже цікавий для кінематографістів. Чи не тому, що тут вони задоволені собою? Мовляв, із професією в нас порядок, нам би ситуацію в загальному й цілому виправити. А як же бути тоді з ну дуже вже помітними невдачами останнього часу? Коли фільмів багато, твій провал не такий помітний. Малокартиння усуває можливість сховатися за чужі спини, розчинитися в потоку. Усе на очах. Чи не краще в такій ситуації все ж звернути свій погляд на самих себе і запитати: що відбувається? Не з кимось, а з нами. Але ні, не хочуть: ні питання такі ставити, ні відповіді чути. Принаймні, таке гнітюче враження виникає. Може, його розвіє з’їзд кінематографістів, що проходить цього тижня?

Поділитися
Помітили помилку?

Будь ласка, виділіть її мишкою та натисніть Ctrl+Enter або Надіслати помилку

Додати коментар
Всього коментарів: 0
Текст містить неприпустимі символи
Залишилось символів: 2000
Будь ласка, виберіть один або кілька пунктів (до 3 шт.), які на Вашу думку визначає цей коментар.
Будь ласка, виберіть один або більше пунктів
Нецензурна лексика, лайка Флуд Порушення дійсного законодвства України Образа учасників дискусії Реклама Розпалювання ворожнечі Ознаки троллінгу й провокації Інша причина Відміна Надіслати скаргу ОК
Залишайтесь в курсі останніх подій!
Підписуйтесь на наш канал у Telegram
Стежити у Телеграмі