Скандинавський стиль

Поділитися
Як кажуть самі шведи, у Volvo — скандинавський стиль. Виразні лінії кузова, оригінальна форма фар, та й логотип марки ні з чим не сплутаєш...

Як кажуть самі шведи, у Volvo — скандинавський стиль. Виразні лінії кузова, оригінальна форма фар, та й логотип марки ні з чим не сплутаєш. Український ринок хоч і не настільки великий, щоб організовувати тут виробництво чи великовузлове складання з метою зниження вартості автомобілів (та й податки не сприяють), але інтерес у Volvo Car Corporation викликає дуже живий.

Зростання добробуту середнього класу українців відкриває більше можливостей у плані вибору автомобіля. Навіть за нинішньої конкуренції зростання обсягів продажу автомобілів Volvo 2006 року становило близько 60%.

Утім, придбання такого автомобіля — це не просто покупка, а й гарантія якісного обслуговування. На сьогодні в Україні діють п’ять представництв Volvo (у Києві, Одесі, Дніпропетровську, Херсоні й Донецьку), протягом найближчих кількох років планується відкрити ще два — покриття, достатнє для своєчасного та якісного надання послуг.

Автомобілі Volvo навряд чи будуть колись, коштувати 8 тис. євро, проте, на думку регіонального директора Volvo Car Corporation Хокана Олссона, «Volvo — оптимальне співвідношення європейської якості і європейської ціни». На запрошення цієї компанії мені пощастило відвідати місце народження її автомобілів — завод Torslanda у місті Гетеборзі.

Людина — на першому місці

За день завод випускає 800 автомобілів. Величезні стоянки, де складені машини очікують відвантаження, вражають розмаїттям кольорів, але переважає все ж таки «металік».

Подивившись на ставлення до охорони праці робітників, що займаються складанням машин, розумієш, що безпека — це не порожній звук для Volvo. Безпека автомобіля починається задовго до того моменту, як щасливий власник сідає за кермо. Вона починається з рухомої дерев’яної конвеєрної стрічки (щоб уникнути травм у разі падіння вузлів), із меблів без гострих кутів. А рівень шуму на заводі такий, що, звертаючись до співрозмовника, не треба підвищувати голос.

Турботу про людину видно всюди: конвеєр рухається разом із персоналом, щоб людям не треба було бігати від машини до комплектуючих і назад. Автоматизація й ергономіка на найвищому рівні. Елементи управління продубльовані скрізь, де робітникові вони можуть знадобитися.

Довідка «ДТ»

А починалося все майже 80 років тому...

14 квітня 1927 року можна вважати днем народження Volvo — саме в цей день із території заводу виїхав перший легковий автомобіль Jacob. Засновниками компанії вважаються Ассар Габріелссон і Густаф Ларсон, котрі, пропрацювавши якийсь час разом у компанії SKF, яка виробляла шарикопідшипники, знайшли спільну мову щодо майбутнього шведського автомобілебудування. Як чотири базові критерії успіху шведської автомобільної компанії та її впевненої конкуренції з американськими були названі розвинена промисловість і низький рівень заробітної плати в країні, висока якість шведської сталі й потреба створювати легкові автомобілі.

Було також вирішено, що Volvo відповідає за конструкцію машин і складання, тоді як деталі й комплектуючі купуватимуть у субпідрядників.

Основна мета виробництва — експорт: автомобіль був у ті часи не по кишені населенню.

Велику увагу приділяли якості — дешевше налагодити якісне виробництво на початку шляху, ніж згодом щось переробляти, справедливо вважали засновники компанії.

Безпека, безпека і ще раз безпека

Ще 1930 року як частину філософії безпеки й якості компанія представила гідравлічні гальма на чотири колеса. Вони виявилися такими ефективними, що попереджувальні трикутники кріпили на задні бампери й багажники легкових і вантажних автомобілів Volvo, щоб інші учасники рух дотримувалися дистанції.

Із 1970 року спеціальний підрозділ Volvo займається вивченням причин аварій і їх наслідків. На сьогодні задокументовано понад 36 тис. дорожньо-транспортних пригод. У моделювання краш-тестів вносяться корективи, у моделі, що випускаються, — поліпшення систем безпеки. Винахід шведського інженера Нільса Боліна — триточковий ремінь масово застосовується з 1958 року, і нині такими ременями безпеки оснащено всі випущені автомобілі. До речі, такими ременями оснащено пасажирські сидіння й у шведських автобусах.

Моє запитання, як переконати пасажирів пристібатися, спантеличило заступника директора Центру безпеки Volvo Томаса Броберга. Тільки після уточнення правильності перекладу він здивовано зауважив, що пристібається завжди, і навіть його діти нагадують йому, що треба пристебнутися, вмикнути «габарити». Цікаво, що сказав би на це київський таксист, який, побачивши, що я пристібаюся, здивовано запитав: «Навіщо? Ти мені що, не довіряєш?»

…Експозиція в центрі Volvo у Гетеборзі, присвячена безпеці, розповідає про безліч систем для збереження життя водія й пасажирів. У нових поколіннях автомобілів застосовуються попереджувальні системи: у дзеркала заднього виду вмонтовано відеокамери, які уважно стежать за «мертвою зоною», і якщо в ній перебуває об’єкт — велосипедист, автомобіль чи пішохід, спеціальний датчик сигналізує про небезпеку маневру перестроювання. Коли автомобіль, що рухається перед вами, несподівано різко гальмує, а ви зазівалися — спеціальний радар просигналізує про небезпеку як звуковим, так і світловим сигналом.

Нині ця система вдосконалюється: на швидкостях до 50 км/год вона зможе самостійно зупинити автомобіль для запобігання ДТП, а поки що лише підготовляє гальмову систему до миттєвої реакції на натискання педалі гальма.

Цікава розробка алкогольного тесту: перш ніж завести двигун, водієві доведеться подихати в брелок. Утім, розроблювачі не виключають і можливості обману — подихати може пасажир, перехожий, та й у спритного водія напохваті може бути звичайна клізма. Також цікавий превентивний захід безпеки, який незабаром може з’явитися в автомобілях: якщо водій надто часто позіхає за кермом або занадто пасивний у керуванні, включається спеціальний звуковий сигнал, щоб розбудити соню.

Тільки поєднання різноманітних систем, а не окремі складові роблять їзду безпечною. Двигун, підвіска, система керування, гальма — все це спроектовано таким чином, щоб максимально допомогти водію уникнути ушкоджень. Пасажирський салон захищено міцним каркасом безпеки, посиленим компонентами з високоміцної сталі.

Дуже важливий баланс між зминальністю кузова й інших систем безпеки. Так, було впроваджено систему подушок із двопороговим спрацьовуванням. Датчик визначає силу удару, активує переднатягувачі ременів безпеки й визначає ступінь наповнення подушки — повністю, наполовину або не спрацьовувати зовсім. І зов­сім не обов’язково, що при ударі мають спрацювати подушки, тим більше всі. Всупереч поширеній думці, подушки безпеки — додатковий засіб, але аж ніяк не основний.

До речі, подушки заховано також у боковинах сидінь, щоб забезпечити безпеку при бічних ударах, а «шторки» безпеки опускаються зі стелі салону (крім моделі кабріолет C70, де шторки відкриваються знизу).

Не забувають у компанії Volvo й про безпеку дітей. Спеціальні дитячі сидіння, розраховані на різний вік і вагу дитини, оснащено кріпленнями й спеціальними ременями безпеки. Оскільки маля не схоже будовою на зменшеного дорослого, то й підхід до його безпеки дещо різниться. Зокрема, сидіння рекомендується ставити таким чином, щоб дитина розміщувалася головою вперед відносно руху автомобіля. Це пов’язано насамперед з пропорціями голови й слабкими м’язами шиї.

До речі, краш-тести в основному моделюються на комп’ютерах. До 90% їх спочатку проводяться на математичних моделях і лише потім повторюються в «залізі». При проектуванні Volvo S80 було проведено понад 2 тис. комп’ютерних «аварій». А одну з реальних (удар у бік на швидкості 85 км/год) спеціально повторили як на комп’ютері, так і на тестових автомобілях. Автомобіль, що зійшов із конвеєра, повівся, як і тестовий зразок, — бездоганно. При такому сильному ударі пасажир, що їхав справа від водія, відбувся струсом мозку, зламаною ногою і втраченим зубом (наслідок удару об плече водія). Всі системи безпеки спрацювали чудово.

Не меншу увагу приділяють у компанії захисту навколишнього середовища. Вже при купівлі автомобіля у Швеції невеличка сума (приблизно 100 дол.) закладається на його утилізацію. Також ведуться постійні роботи в царині використання альтернативних джерел енергії. Нові моделі Volvo, представлені на виставці в Детройті, зокрема модель С30, виходитимуть в bi-fuel виконанні. Тобто двигун може працювати як на стандартному бензині, так і на суміші етанолу й бензину.

Тест-драйв

Відверто кажучи, побачивши 20 новеньких машин, які стоять у ряд, із ключами на приладовій панелі, відчуваєш невпевненість: із якої красуні почати? Зовнішній вигляд автомобіля навряд чи можна назвати агресивним чи пихатим. Він у міру скромний, граціозний і холодний. Складається враження, що кожна машина знає собі ціну й упевнено почувається серед чотириколісних конкурентів. Слід зазначити, що профіль у нових Volvo став більш хижим, виразним.

Згадуючи київські пробки, вирішив почати тестування з маленького C30. Машина виглядає затишно і зовні, й усередині. Вражає велика кількість автоматики, яка уважно стежить за тим, чи пристебнутий водій, пасажир.

Скажу чесно, завести C30 без допомоги інструктора мені не вдалося. З’ясувалося, що не достатньо зачинити двері, пристебнутися й перевести важіль перемикання передач у нейтральне положення. Треба витиснути зчеплення й гальмо, і тільки тоді машина тихо озветься турбованим 220-сильним мотором.

Машинка маленька, та хвацька. Турбований мотор тихо мурмоче під капотом, і навіть легке торкання педалі акселератора говорить про приховані сили цього спортивного купе. Двигуна практично не чутно в салоні, навіть на високих обертах, зате потужність прекрасно відчувається.

У питаннях безпеки C30 — справжній Volvo: подушки, активні підголівники, надувні шторки. Також автомобіль оснащено системою BLIS, яка інформує водія про перебування іншого автомобіля в «мертвій зоні». Задні сидіння розділені, а задні двері повністю прозорі. Чудовий автомобіль гольф-класу.

Після молодіжно-спортивного автомобіля мінівени V50 і V70 просто величезні. Вони якнайкраще підходять для сімейного авто. Передній або повний привід, тяговитий на низах дизельний або потужний бензиновий, у поєднанні з великим внутрішнім простором роблять автомобіль незамінним для далеких поїздок. Як опцію можна встановити систему динамічної стабілізації й контролю тяги DSTC, яка, мов невидимою рукою, утримає автомобіль на слизькій дорозі, якщо гіроскопічний датчик визначить початок заносу. Втім, навіть за відсутності цієї системи при розгоні й гальмуванні на замерзлому асфальті відчувається, що автомобіль міцно тримається за дорогу всіма чотирма колесами. Попри великі розміри, автомобілем керувати нескладно й габарити проблем не викликають.

Позашляховики XC70 і XC90 мають найбільший попит. Комфор­табельний позашляховик із легкістю впорається як із представницькими, так і з сімейними завданнями. Чудовий огляд на всі боки плюс величезні дзеркала заднього виду, дерев’яне оздоблення разом з металевим, шкіряні сидіння, що прогріваються до комфортної температури за лічені хвилини...

М’яка підвіска гасить будь-які дорожні прикрості, й те, що правими колесами їдеш не по асфальту, а по засніженому узбіччю, ніяк не відчувається. Висока посадка, легкість у керуванні — усі ці якості позашляховика зроблять вашу поїздку містом надзвичайно комфортною.

Величезний салон S80 залишив двояке враження. З одного боку, місця стільки, що можна загубитися на сидінні, й це не може не радувати, з іншого — керувати цим автомобілем для мене виявилося складніше, ніж XC90 або V70. Доводилось озиратися, щоб переконатися, що автомобіль не зачепить перешкоди.

Утім, уже за кілька хвилин до габаритів звикнеш (та й датчики не забувають попереджати про об’єкти навколо автомобіля) й почуваєшся за кермом набагато комфортніше. Нове активне шасі, яке коригує жорсткість амортизаторів, автоматична коробка передач (АКП) у поєднанні з повним приводом і топовим мотором V8 обсягом 4,4 літра перетворює поїздку на суцільне задоволення. Чудовий представницький автомобіль.

Оздоблення салону автомобілів повністю відповідає принципам Volvo — нетоксичне, екологічне, натуральне. Під час руху датчики визначають ступінь забруднення повітря й при русі на особливо брудних ділянках (за автобусом, що чадить, у пробці або тунелі) блокують зовнішній забір повітря, захищаючи пасажирів від вихлопних газів. На шкіряному сидінні почуваєшся, як у затишному теплому кріслі, кермо приємно лежить у руках, а консоль виконано в спокійних тонах, тому не відволікає увагу водія від керування автомобілем.

* * *

Volvo тільки освоює український ринок: за 2006 рік у нашій країні продано близько 500 автомобілів. Але хочеться сподіватися, що екологічні, надійні і безпечні шведські авто посядуть гідне місце в ніші середнього й преміум-класу. А що стосується критеріїв вибору машини, то український споживач оцінюватиме не тільки час розгону до максимальної швидкості. Хоча й за динамікою автомобілі Volvo (навіть не «турбо») багатьом дадуть фору.

Поділитися
Помітили помилку?

Будь ласка, виділіть її мишкою та натисніть Ctrl+Enter або Надіслати помилку

Додати коментар
Всього коментарів: 0
Текст містить неприпустимі символи
Залишилось символів: 2000
Будь ласка, виберіть один або кілька пунктів (до 3 шт.), які на Вашу думку визначає цей коментар.
Будь ласка, виберіть один або більше пунктів
Нецензурна лексика, лайка Флуд Порушення дійсного законодвства України Образа учасників дискусії Реклама Розпалювання ворожнечі Ознаки троллінгу й провокації Інша причина Відміна Надіслати скаргу ОК
Залишайтесь в курсі останніх подій!
Підписуйтесь на наш канал у Telegram
Стежити у Телеграмі