Перша група з 6 українських пілотів не завершить навчання на американських винищувачах F-16 до наступного літа. Причина полягає в низці затримок з боку західних партнерів у реалізації програми підготовки.
Про це пише Washington Post, додаючи, що цей графік відображає розрив між поглядами прихильників України, які вважають F-16 ключовим інструментом довгострокової оборони країни, і Києвом, який відчайдушно вимагає, щоб винищувачі якнайшвидше з’явилися на полі бою. Українська сторона вважає їх критично важливими для нинішньої боротьби з окупаційними військами Росії.
Президент Джо Байден більше року відкидав українські прохання про надання F-16, але потім у травні змінив свою позицію і заявив, що підтримує ідею навчання українських пілотів на цих літаках. Його адміністрація а також підтримала інші країни, які виявили готовність передати літаки. Данія і Нідерланди зголосилися очолити процес навчання, що породило надію в Києві на те, що F-16 будуть захищати повітряний простір України вже у вересні.
«Але після того, як початок навчань кілька разів переносили, Україні, ймовірно, доведеться прожити ще один рік без винищувачів, які, за прогнозами чиновників у Києві, забезпечили б значну військову перевагу в умовах повільного контрнаступу і допомогли б краще захистити цивільне населення від регулярних ракетних ударів і ударів безпілотників з боку Росії», - пише видання.
Занепокоєння українських посадовців підкреслює постійну напруженість у відносинах між Києвом і його прихильниками щодо того, як найкраще забезпечити Україну можливостями для досягнення успіху у боротьбі проти набагато більшої і краще озброєної армії Росії. Це також підкреслює розбіжності в поглядах навіть серед союзників України. Оскільки невелика група європейських країн наполягає на наданні Україні максимальних можливостей для оборони, а адміністрація Байдена, яка залишається найбільшим донором військової техніки, обережно зважує кожен наступний крок.
За словами двох українських посадовців, лише 6 пілотів - приблизно половина ескадрильї - пройдуть перший раунд підготовки. Ще двоє пілотів були визначені як резервні кандидати.
«Хоча пілоти вже вільно володіють англійською мовою, за словами чиновників, вони повинні спочатку пройти чотиримісячні курси англійської мови в Британії, щоб вивчити термінологію, пов'язану з винищувачами. Одночасно навчання буде проходити наземний персонал, який може гірше володіти англійською мовою. За словами українських посадовців, Данія хоче навчати одразу цілі екіпажі, а не лише пілотів», - пише Washington Post.
Це відсуває початок бойової підготовки на січень, і вона триватиме 6 місяців. Друга група з приблизно такої ж кількості пілотів буде готова через 6 місяців після цього, тобто приблизно до кінця наступного року.
«Це називається затягуванням», - сказав один з українських чиновників. Обидва українські урядовці сказали, що не хотіли б надто критикувати своїх американських і європейських партнерів, боячись здатися невдячними.
Ще 20 українських пілотів готові до початку вивчення англійської мови, - повідомили американські посадовці, додавши, що більшість найкращих українських пілотів, як очікується, залишаться в Україні, де вони здійснюють вильоти на літаках радянської розробки і стріляють французькими ракетами SCALP і британськими Storm Shadow.
Бригадний генерал Сергій Голубцов, начальник авіації Повітряних сил Збройних сил України, розповів The Washington Post, що в перервах між вильотами українські пілоти протягом останнього року проходили курси англійської мови в Інтернеті.
«Для льотного і наземного персоналу буде проведено додаткову спеціалізовану підготовку з термінології, необхідної для навчання на F-16. В Україні не було можливості навчати пілотів та інший персонал цій термінології через відсутність досвіду роботи з нею», - сказав Голубцов.
Він додав, що оскільки відібрані пілоти вже мають високий рівень базової англійської мови, вивчення додаткової термінології «не займе багато часу». Речник Міністерства оборони Нідерландів підполковник Марк ван де Бік сказав, що ключовою проблемою залишається нестача інструкторів з навчання на F-16 в Європі. Нідерланди, наприклад, перебувають в процесі переходу на більш сучасний F-35.
«Щоб навчити пілотів винищувачів, вам і самим потрібні пілоти винищувачів. Це дорого коштує, і таких можливостей у малих країн вже не так багато», - пояснив Вен де Бік.
Він підкреслив, що навчити когось керувати F-16 в бою - це складне завдання, яке має виконуватись крок за кроком. Він порівняв це з навчанням водінню автомобіля: спочатку «ви вчитеся їздити по парковці». Але вміння підняти F-16 в небо для тренування, що можна порівняти з такою їздою по парковці, буде не достатньо для ведення бою. Українські чиновники дивуються, чому США не хочуть брати участі в підготовці українських пілотів. Адже у них значно більше інструкторів. Наприклад, навчання можна було б провести на авіабазі Люк в Арізоні, де більше 400 американських пілотів щороку навчаються керувати F-16. І програма підготовки там Триває 7 місяців.
Американські чиновники, тим часом, кажуть, що Україна на сьогоднішній день представила лише 8 пілотів. Один зі співрозмовників видання повідомив, що адміністрація Байдена тільки нещодавно отримала список імен пілотів.
«В України є лише кілька пілотів, які готові розпочати навчання, і ще близько двох десятків, як вони нам повідомили, потребують додаткової підготовки з англійської мови, перш ніж пілоти зможуть рухатися вперед», - сказав американський чиновник.
Ці невеликі цифри викликали у Вашингтоні питання про те, наскільки Київ готовий запустити таку амбітну програму в розпал екзистенціальної боротьби. Хоча адміністрація заявила, що швидко схвалить передачу винищувачів Україні країнами-партнерами, як тільки ці угоди будуть готові, як того вимагає американське законодавство, вона не дала жодних сигналів про те, чи буде вона потенційно проводити тренування F-16 на американській території пізніше.
Велика Британія, яка не літає на F-16, планує забезпечити наземну підготовку і початкову льотну підготовку українських пілотів, закладаючи основу для більш спеціалізованих тренувань, які будуть проводити Нідерланди і Данія.
У свою чергу, британський уряд запропонував навчати українських пілотів на двомоторному винищувачі Typhoon, які використовують Королівські військово-повітряні сили. Але Київ зробив вибір на користь літака F-16. Як і США, британський уряд розглядає F-16 як частину довгострокових зусиль з розвитку військової могутності України.
Хоча бойова підготовка найдосвідченіших українських пілотів, як очікується, займе шість місяців, західні союзники запропонували окрему програму для новачків, яка вимагатиме більше 2 років навчання, включаючи уроки англійської мови.