F-16 для України: чому Києву доведеться зіткнутися з перешкодами в застосуванні винищувачів

Поділитися

Метання України в пошуках рішення щодо бойових літаків американського виробництва отримали значний прогрес минулими вихідними: Джо Байден дав добро на навчання київських пілотів управлінню винищувачами F-16. Коментарі Байдена на саміті з лідерами G7 в Японії прозвучали через кілька днів після того, як стало відомо, що  Британія та Нідерланди будують «міжнародну коаліцію», щоб допомогти Україні отримати F-16, оскільки вона прагне покращити свій захист від російських повітряних атак. Ситуацію про виклики, з якими доведеться зіткнутися Києву, окреслила в своєму матеріалі телерадіокомпанія CNN.

F-16 були б модернізацією літаків здебільшого радянських часів, які зараз перебувають у флоті України. Володимир Зеленський привітав рішення Байдена, написавши у Twitter, що «це значно посилить нашу армію в небі».

Але аналітики попереджають, що літаки не є панацеєю від усіх проблем і мають вразливі місця, про які Москва добре знає і може використати. Один пілот F-16 сказав CNN, що очікування можуть бути занадто високими.

«На ваше запитання про те, чи F-16 є відмінним засобом. Ні", - сказав пілот, який побажав залишитися анонімним.

F-16 як найактивніший у світі винищувач

F-16 — це одномоторні багатоцільові реактивні літаки, що означає, що їх можна використовувати в місіях «повітря-повітря» або «наземна атака».

ВПС США називають F-16, який вперше здійснив політ у 1970-х роках, відносно недорогими і високоефективними.

Тисячі реактивних літаків були побудовані протягом десятиліть, і сотні були експортовані по всьому світу.

Згідно з довідником Всесвітніх повітряних сил Flight Global, майже 2 200 F-16 діють у всьому світі цього року, що робить його єдиним настільки популярним бойовим літаком на планеті з 15% світового флоту.

Очікується, що для України нададуть старіші версії F-16, які були на флотах союзників США, особливо в Західній Європі.

Аналітики кажуть, що F-16, які отримає Україна, не є найстарішими, а літаками, які пройшли так звану «модернізацію середнього терміну служби», тобто вони отримали вдосконалення авіоніки та програмного забезпечення.

Україна заявила, що їй потрібно близько 200 F-16, тож цифри підійдуть.

«У західних країнах є надлишок F-16, які пропонують негайну доступність і добре налагоджену систему матеріально-технічного забезпечення», — сказав Роберт Хопкінс, автор військової авіації та колишній пілот ВПС США.

«Є інші літаки, більш потужні, ніж F-16, але їх менше, і вони не доступні для передачі», — додав Хопкінс.

Ймовірно, ви часто чуєте про більш потужні літаки, наприклад F-35 і F/A-18 американського виробництва або французькі Rafale.

А є й інші, менш відомі.

Матеріально-технічне забезпечення F-16 і запчастини

Аналітики кажуть, що величезна кількість F-16, активних у всьому світі, означає, що вони мають налагоджену систему матеріально-технічного забезпечення та велику кількість доступних запасних частин – важливих компонентів для підтримки боєздатності літаків.

Але вони також відзначають, що для сучасного винищувача, такого як F-16, навчання технічного персоналу може тривати довше, ніж навчання пілотів.

«Я думаю, що можна навчити українського пілота керувати F-16 за три місяці», – сказав Лейтон.

Але «навчання обслуговуючого персоналу може тривати місяці або роки, залежно від бажаного рівня кваліфікації», згідно з березневим звітом про можливі передачі F-16 Дослідницької служби Конгресу (CRS).

Навіть після 133-денного навчання в школі інженер ВПС США отримує рік досвіду роботи, щоб отримати повну кваліфікацію, йдеться у звіті CRS.

Що стосується підготовки пілотів, Лейтон і активний пілот F-16, який говорив з CNN, кажуть, що три місяці навчання призначені для основ – підняття літака в повітря, утримання його там і безпечна посадка. Однак бойові ролі стають набагато складнішими.

F-16 легко навчитися літати, але, за словами пілота, ефективне використання їх у «динамічному середовищі загроз» може зайняти роки.

«Навчитися керувати F-16 — це лише одна частина битви. Американські пілоти спочатку вчаться літати, потім вчаться керувати двома F-16, потім чотирма F-16. Це багаторічний процес, і це стосується лише основної тактичної одиниці застосування», – зазначив пілот F-16.

Лейтон сказав, що нинішні українські пілоти реактивних винищувачів виявилися вправними і можуть «навчитися» на F-16, якщо обмежаться протиповітряною обороною, збиваючи російські літаки чи ракети, що вторгаються, у короткостроковій перспективі.

«Моя логіка збивається, якщо я намагаюся навчити їх наземній атаці на низькій висоті/у будь-яку погоду з використанням інфрачервоних систем і бомб з лазерним наведенням; це займе більше часу, — сказав Лейтон.

 

Де в Україні базуватимуться  F-16 

Далі виникає питання, де в Україні базуватимуться F-16.

«F-16 найкраще працюють на довгих м'яких злітно-посадкових смугах. Вони можуть зіткнутися з труднощами на більш жорстких, колишніх радянських, розсіяних по всій Україні», – написали аналітики RAND Corp. Джон Хоен і Вільям Кортні в дописі в блозі на початку цього місяця.

«Щоб залучити західні літаки, Україні може знадобитися переасфальтувати та потенційно розширити низку злітно-посадкових смуг, процес, який Росія, швидше за все, помітить. Якщо тільки декілька аеродромів стали б відповідними та розташовувалися б у відомих місцях, цілеспрямовані російські атаки могли б перешкодити польотам українських F-16», – написали вони.

Якщо припустити, що Україна зможе подолати перешкоди з матеріально-технічним забезпеченням і техобслуговуванням, а також знайти надійні злітно-посадкові смуги, з яких можна було б здійснювати польоти F-16, їй все одно потрібне правильне озброєння, щоб бути ефективним проти ключових винищувачів, які використовує Росія, як-от Су-25 і МіГ-31, вважають аналітики.

«Переваги передових західних винищувачів у пошуках переваги в повітрі, ймовірно, будуть реалізовані лише в поєднанні з великою кількістю боєприпасів західного виробництва», — йдеться у звіті CRS.

Сучасне західне озброєння для F-16 було б дорогим.

Наприклад, одна удосконалена ракета повітря-повітря середньої дальності (AMRAAM) коштує близько 1,2 мільйона доларів, повідомляє CRS, додаючи, що її виготовлення займає близько двох років.

США могли б постачати AMRAAM та іншу зброю зі своїх запасів, але через тривалий час виробництва вони ризикують вичерпати свої власні запаси, якщо це знадобиться в конфлікті, в якому безпосередньо беруть участь сили США.

Політична війна і майбутнє

Незважаючи на всі можливі недоліки F-16, Хопкінс сказав, що йде політична війна, і в цій битві потрібні перемоги.

Передача F-16 в Україну продемонструвала б «потужну політичну та дипломатичну співпрацю між багатьма західними країнами (і особливо членами НАТО)», – сказав він.

Лейтон вважає, що Україні також потрібно були далекоглядною. За його словами, Київ не зможе замінити свої нинішні літаки радянських часів, оскільки вони зношуються або втрачаються в боях.

«З часом боєздатної української авіації не буде. Їм потрібні нові літаки для майбутніх завдань ППО», – вважає він.

Тому перехід до флоту західного виробництва зараз має сенс.

Але війна в Україні не має ознак скорого закінчення, і нинішній пілот F-16 не бачить, як літаки прискорюють її кінець.

«Отримання українських F-16 підвищить моральний дух і додасть певних обмежених бойових можливостей, от і все», — сказав пілот.

«Він може завдати декілька ударів протягом наступного року і мати декілька перемог, але жоден літак не змінить хід війни».

Поділитися
Помітили помилку?

Будь ласка, виділіть її мишкою та натисніть Ctrl+Enter або Надіслати помилку

Додати коментар
Всього коментарів: 0
Текст містить неприпустимі символи
Залишилось символів: 2000
Будь ласка, виберіть один або кілька пунктів (до 3 шт.), які на Вашу думку визначає цей коментар.
Будь ласка, виберіть один або більше пунктів
Нецензурна лексика, лайка Флуд Порушення дійсного законодвства України Образа учасників дискусії Реклама Розпалювання ворожнечі Ознаки троллінгу й провокації Інша причина Відміна Надіслати скаргу ОК
Залишайтесь в курсі останніх подій!
Підписуйтесь на наш канал у Telegram
Стежити у Телеграмі