Без прискорення — ніяк. Що змінити, щоб корупція не спинила євроінтеграції

ZN.UA Опитування читачів
Поділитися
Без прискорення — ніяк. Що змінити, щоб корупція не спинила євроінтеграції © Getty Images

Європейська комісія у Звіті з розширення за 2025 рік рекомендувала Україні розв’язати проблеми як із досудовим розслідуванням, так і з розглядом справ про корупцію на найвищому рівні.

Для багатьох українців євроінтеграція асоціюється передусім із відкритими кордонами, можливістю вільно працювати та подорожувати Європою. Але насправді вступ до ЄС означає набагато більше — це зміна правил гри у власній країні, де справедливість і верховенство права стають нормою, а не винятком. І саме тут ми стикаємося з найбільшими викликами, що, наприклад, показує й остання гучна справа «плівок Міндіча».

Не так давно Європейська комісія опублікувала черговий звіт про прогрес України на шляху до ЄС. І якщо торік антикорупційні реформи оцінили як «певний прогрес», то цьогоріч характеристика звузилася до «обмеженого прогресу». Це сигнал, що Україна може загальмувати на прямій до європейської інтеграції саме через неефективну боротьбу з корупцією.

Що треба змінити при розслідуванні корупції

У звіті Єврокомісія відзначила зростання кількості обвинувальних актів у справах Національного антикорупційного бюро. Вочевидь, це неабияк хвилює окремих представників української влади, які не лише намагаються ухилятися від виконання міжнародних зобов’язань України в питанні покращення можливостей для якісних розслідувань, а й просувають шкідливі норми, покликані зруйнувати ефективність НАБУ та Спеціалізованої антикорупційної прокуратури. Йдеться про події 21–22 липня 2025 року, коли депутати в турборежимі прийняли, а президент України підписав закон, який обмежує незалежність антикорупційних органів.

Єврокомісія вимагатиме від України  повернутись до антикорупційного курсу та посилити верховенство права - Reuters
Єврокомісія вимагатиме від України  повернутись до антикорупційного курсу та посилити верховенство права - Reuters

Попри те, що більшість його норм, шкідливих для роботи Бюро та антикорупційної прокуратури, прибрали іншим законом, окремі народні депутати досі не здаються. Вони знову і знову додають у різні законопроєкти положення, що дозволятимуть впливовим фігурантам ухилятися від кримінальної відповідальності або ж узагалі встановлювати, що їхні дії були правомірними. Наприклад, якщо вони діяли за роз’ясненнями певних держорганів, як це пропонують у законопроєкті №12439. Такі законодавчі пропозиції Єврокомісія окремо згадала у звіті.

При цьому влада переважно ігнорує рекомендації, покликані справді вдосконалити ефективність роботи НАБУ. Йдеться про забезпечення можливості Бюро автономно (без залучення СБУ) здійснювати прослуховування фігурантів своїх справ. Адже для зацікавлених осіб дуже зручно мати інформацію про те, кого слухатиме НАБУ, щоб завчасно проінформувати «свою» людину.

Також систематично проблемними залишаються судові експертизи. Корупційні справи часто мають економічний характер — вони пов’язані з дійсною оцінкою вартості того, що виконали за державними контрактами, або ж із визначенням розмірів збитків. І через це перевантаженість наявних експертних установ, тиск або підкуп таких експертів негативно впливають на якість і швидкість збору доказової бази про корупцію.

Досі не скасовано і можливості закрити справи за спливом строків досудового розслідування. Нагадаємо, що це норма, яка дає можливість фігурантам кримінальних справ уникнути кримінального переслідування через те, що обвинувальний акт направили до суду із затримкою у 2–3 дні. Так, справи НАБУ найчастіше закривалися на цій підставі через плутанину, яка виникала через мінливі позиції Верховного суду, коли судді не могли визначитися із суб’єктом, який повинен продовжувати строки досудового розслідування, й порядком обрахунку цих строків.

Помітили у Єврокомісії й зменшення кількості обвинувальних актів про корупцію від Національної поліції та Державного бюро розслідувань. Це тривожна тенденція, яку ми відзначили у Тіньовому звіті. Вона вказує на суттєве зменшення кількості тих розслідувань на середньому та низькому рівнях, що успішно завершуються направленням до суду справи про корупцію. Тут рішення слід шукати в посиленні аналітичних спроможностей Офісу генпрокурора, який мав би аналізувати причини закриття справ, законність їхнього розслідування, а також чи не було корупційних факторів, що вплинули на кінцеве рішення по справі.

Рівень корупції в Україні від початку повномасштабної війни тільки зріс – опитування КМІС
Рівень корупції в Україні від початку повномасштабної війни тільки зріс – опитування КМІС

Є домашнє завдання і для НАБУ. В оприлюдненому у травні 2025 року звіті з аудиту Бюро є низка рекомендацій, які можуть посилити роботу органу. Передусім європейські партнери відзначили потребу покращити ефективність управління внутрішнього контролю, а також необхідність убезпечити від неправомірного розголошення відомості досудового розслідування. Вочевидь, остання рекомендація може бути важливою не лише для НАБУ, а й для САП.

Справедливий судовий розгляд у розумні строки

Завершення розслідування та передача справи з обвинувальним актом до Вищого антикорупційного суду — це далеко не кінець кримінального переслідування. Справу належить ще розглянути з дотриманням усіх процесуальних гарантій, але без зловживання ними, а також у розумні строки.

У деяких справах це перетворюється на завдання із зірочкою, з яким, на жаль, Вищий антикорсуд не завжди може впоратися. Кількість справ, закритих за строками давності, зростає, і не стільки через проблеми у самому ВАКС.

Зазвичай тактику затягування обирають ті фігуранти, які бачать, що на горизонті майорить звільнення від кримінальної відповідальності, і тому потрібно використати всі можливості, щоб дотягнути цю справу до такого бажаного закриття. В хід тоді йдуть як безпідставні відводи, так і виступи по 40 годин у дебатах та з останнім словом, а ще неявки учасників кримінального провадження, відпустки, лікарняні та багатогодинне розмірковування про очевидні речі. У деяких випадках такі справи навіть не мали шансів на розгляд — їх скеровували у ВАКС із залишком у кілька місяців до завершення строків давності.

Тому Європейська комісія чимало уваги приділила вдосконаленню інституту строків давності та протидії процесуальним затримкам, інакше кажучи, протидії зловживанню процесуальними правами. Крім цього, у звіті єврокомісари покладають надії і на сам ВАКС, який мав би розробити стратегію для забезпечення ефективності судочинства. І, власне, 28 листопада ВАКС оприлюднив відповідну стратегію.

Також не варто забувати про конкурс до ВАКС, покликаний заповнити 23 вакантні посади в суді. Тут важливо, щоб він відбувався із залученням Громадської ради міжнародних експертів, яка разом із Вищою кваліфікаційною комісією суддів має забезпечити відбір професійних і доброчесних кандидатів.

Українці вважають Зеленського відповідальним за корупцію Міндіча та решти – соцопитування
Українці вважають Зеленського відповідальним за корупцію Міндіча та решти – соцопитування

Без якісного відбору суддів ми не зможемо поліпшити ефективність розгляду справ про корупцію на найвищому рівні. Але видається, що це суперечить бажанню окремих парламентаріїв — вони створили Тимчасову слідчу комісію, активність якої викликає у Європейської комісії серйозні застереження в питанні дотримання балансу між різними гілками влади. На наш погляд, такі застереження цілком виправдані, — представники ТСК приймають рішення, які свідчать про серйозне втручання у роботу судової гілки влади.

Також Єврокомісія цілком обґрунтовано звернула увагу на конфіскацію майна, а точніше, на недостатню кількість випадків такої конфіскації. І вказала, що чинному законодавству бракує можливості арешту для розширеної конфіскації, а також потрібно вдосконалити підстави для застосування спеціальної конфіскації. Це цілком відповідає рекомендаціям наших досліджень, реалізація яких не дозволить усіляким мідасам зберігати незаконні статки.

***

Що ж, бачимо конкретні вимоги, які Україна має виконати для продовження руху до ЄС. По суті, це список системних проблем, що роками блокують ефективну боротьбу з корупцією і які потрібно терміново розв’язати.

Україна вже пройшла значну частину шляху до ЄС. Створено спеціалізовані антикорупційні органи, прийнято багато необхідних законів, є вироки у резонансних справах. Але зараз настав момент, коли Європа дивиться не на створення інституцій, а на їхню реальну ефективність.

Останні розслідування НАБУ і САП дають надію, що і рівень такої ефективності, й усвідомлення цього факту суспільством надалі зростатимуть. Активність представників влади у придушенні незалежності антикорупційних органів, регулярне перешкоджання їхній роботі свідчать про те, що антикорупційні інституції стають дедалі небезпечнішими для найбільш закоренілої та інституціоналізованої корупції.

Однак створення НАБУ, САП і ВАКС — це не пункт у міжнародних договорах, а реакція на відповідний запит українського суспільства після Революції Гідності. Тому подальше посилення їхніх можливостей і збереження найкращих практик дозволять забезпечити невідворотну кримінальну відповідальність для тих, хто в період екзистенційної загрози для існування Української держави розмірковує над новими схемами.

Поділитися
Помітили помилку?

Будь ласка, виділіть її мишкою та натисніть Ctrl+Enter або Надіслати помилку

Додати коментар
Всього коментарів: 0
Текст містить неприпустимі символи
Залишилось символів: 2000
Будь ласка, виберіть один або кілька пунктів (до 3 шт.), які на Вашу думку визначає цей коментар.
Будь ласка, виберіть один або більше пунктів
Нецензурна лексика, лайка Флуд Порушення дійсного законодвства України Образа учасників дискусії Реклама Розпалювання ворожнечі Ознаки троллінгу й провокації Інша причина Відміна Надіслати скаргу ОК
Залишайтесь в курсі останніх подій!
Підписуйтесь на наш канал у Telegram
Стежити у Телеграмі