Під час війни українці продовжують укладати договори купівлі-продажу нерухомості. Перед придбанням квартири чи земельної ділянки важливо перевірити право власності на них. Юристка компанії Prikhodko&Partners Ангеліна Овсянко розповіла, як це зробити.
Які документи можуть підтвердити право власності
Експертка пояснила, що перед тим, як укласти угоду купівлі-продажу, доцільно провести комплексну перевірку нерухомості.
«Цей процес складається з двох важливих складових: аналіз документів, які стосуються права власності на об’єкт нерухомості; виявлення обтяжень. Ці складові надалі можуть вплинути на законність укладеного договору», – сказала вона.
Для підтвердження права власності слід перевірити:
- договір купівлі-продажу, посвідчений нотаріально;
- договір дарування, міни, довічного утримання;
- свідоцтво щодо придбання об’єкта нерухомості з аукціонів та інших публічних торгів;
- законність набуття права власності можна підтвердити договором про поділ майна (наприклад, виділення частки в натурі).
Окрім цього, право власності може бути підтверджене рішенням суду.
Як перевірити право власності на нерухомість
Юристка зауважила, що українське законодавство в різні періоди зазнавало істотних змін.
«Наприклад, до січня 1992 року продовжував діяти Земельний кодекс часів УРСР. Він не передбачав прав власності, виключно – користування. Що стосується права власності у звичному для нас вигляді, воно з’явилось після прийняття закону України «Про форми власності на землю». З цього моменту розпочався процес приватизації землі. Це означає, що кожна особа за бажання могла отримати право власності на нерухомість», – сказала вона.
Які є етапи перевірки права власності на квартиру
Експертка пояснила, що перед тим, як оформити угоду з нерухомістю, слід здійснити перевірку права власності за наступними напрямками:
- Отримання виписки з Реєстру речових прав на об’єкти нерухомості – інформацію можна отримати через ЦНАП. Виписка містить актуальні дані щодо власника та наявності обтяжень на об’єкт нерухомості.
- Перевірка наявності заборгованості та обтяжень – квартира має бути без застав, боргів та інших обтяжень.
- Перевірка документів продавця – у продавця повинні бути в наявності всі документи, які стануть підтвердженням його права на продаж об’єкта нерухомості. Оригінали документів мають відповідати даним, які вказані в Реєстрі.
- Аналіз достовірності техпаспорта – він має відповідати реальному стану об’єкта нерухомості. Це дуже важливо, бо деякі зміни можуть суттєво вплинути на правовий статус чи вартість квартири.
- Дослідження історії набуття прав власності – слід звернути увагу на неправомірні зміни, які можуть безпосередньо вплинути на права як нового власника квартири.
- Перевірка податкових документів – перед підписанням угоди купівлі-продажу треба переконатись в тому, що відсутня заборгованість перед податковими органами.
Раніше ми писали, хто має платити податок на нерухомість у 2025 році.